Spis treści:
Wprowadzenie
1. Klasyfikacja usług turystycznych
2. Charakterystyka usług transportowych
3. Charakterystyka usług noclegowych
4. Charakterystyka usług gastronomicznych
5. Charakterystyka usług informacyjnych
6. Charakterystyka usług pośrednictwa i organizacji
7. Charakterystyka usług przewodnickich i pilotażowych
8. Charakterystyka usług ubezpieczeniowych
9. Charakterystyka usług komplementarnych w turystyce
Bibliografia
Wprowadzenie
Rozwój gospodarczy kraju i świata oraz coraz silniejsza
konkurencja pomiędzy podmiotami w każdej dziedzinie wytwarzania usług powoduje
zwiększone zainteresowanie społeczeństwa branżą turystyczną. Aktualnie branża
turystyczna stała się głównym źródłem dochodu i utrzymania milionów ludzi w
wielu krajach świata.
Przedsiębiorstwa, jednostki organizacyjne czy też sami
konsumenci, mają coraz większe potrzeby i oczekiwania względem dostępnych
usług. Świadomość człowieka, a następnie chęć zaspokojenia potrzeb jest
wynikiem wzrostu procesów społeczno-gospodarczych oraz ekonomicznych. Ze względu na zmieniające się
warunki poziomu i stylu życia, wygodę, trendy dyktowane zarówno przez stronę
podażową, jak i popytową oraz rozwój wielorakich potrzeb, coraz powszechniej i w coraz to większym zakresie
usługobiorcy poszukują i korzystają z ofert usługodawców. Zapotrzebowanie to
przyczynia się do powstawania i rozwoju wielu innowacyjnych usług.
1. Klasyfikacja usług turystycznych
Pojęcie „usługi
turystyczne” stara się zdefiniować wielu autorów, interpretując je na swój
sposób pod względem wcześniej przyjętej koncepcji. Ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 roku,
pojęcie definiuje w następujący sposób:
„Usługi turystyczne
– to usługi przewodnickie,
usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym”
(http://www.msport.gov.pl/prawo-turystyka/2269-Ujednolicony-tekst-ustawy-z-dnia-29-sierpnia-1997-r-o-uslugach-turystycznych).
Rozpatrując definicję usług turystycznych
można powiedzieć, że są to wszelkiego rodzaju czynności społeczne, polegające na służeniu drugiej
osobie w celu zaspokojenia potrzeb turystycznych,
zarówno materialnych, jak i niematerialnych, towarzyszące człowiekowi od
powstania pomysłu, potrzeby,
poprzez jego realizację, aż po zaspokojenie i zakończenie podróży.
Władysław Gaworecki usługi turystyczne definiuje jako:
„wszystkie społecznie pożyteczne czynności służące zaspokojeniu potrzeb
turystycznych materialnych (np. komunikacyjnych, noclegowych) i
niematerialnych, czyli duchowych (np. kulturalno-rozrywkowych)
człowieka” (Gaworecki 2007, s. 239).
Specyficzne cechy
usług turystycznych:
·
Obejmują
wachlarz usług zaspokajających potrzeby zarówno indywidualnych uczestników
ruchu turystycznego, jak i grup turystycznych.
·
Pełnią
funkcję społeczne w ramach zapewnienia regeneracji sił psychofizycznych poprzez
wypoczynek, a także wpływają na rozwój osobowości człowieka.
·
Mogą
występować w postaci pojedynczej usługi, np.: rezerwacja miejsca w środku lokomocji,
rezerwacja noclegu, wynajem jachtu, wypożyczenie samochodu, sprzedaż
souvenirów.
·
Mogą
występować w postaci pakietów, umożliwiających ludziom realizację poszczególnych
etapów podróży, np.: usługi noclegowe z wyżywieniem, transportem, transferem,
pilotem wycieczek, przewodnikiem turystycznym i pełnym pakietem usług ubezpieczeniowych.
Charakteryzują się komplementarnością, polegającą na wzajemnym uzależnieniu od
siebie i koniecznością występowania wspólnie.
·
Charakteryzują
się substytucyjnością, polegającą na możliwości wzajemnego zastępowania się, co
w rezultacie umożliwia turyście zaspokojenie potrzeb turystycznych według
możliwości finansowych i dokonania wyboru pomiędzy usługodawcami.
·
Charakteryzują
się zróżnicowanym popytem pod względem rodzajowym, przestrzennym oraz czasowym.
Świadczenie niektórych usług turystycznych uzależnione jest od warunków
atmosferycznych, co wywołuje zjawisko sezonowości w branży turystycznej.
·
Charakteryzują
się tym, że produkowane są w obecności turysty, a ich konsumpcja następuje w
momencie wytwarzania.
·
Nie można
ich gromadzić.
·
Charakteryzują
się tym, że w pierwszej kolejności dokonuje się ich sprzedaży, a następnie
przystępuje do ich świadczenia.
·
Są
całkowicie bądź częściowo odpłatne, tylko nieliczne usługi są bezpłatne.
·
Mają
charakter rynkowy, a tym samym tworzą podstawę działalności gospodarczej.
·
Mogą być
świadczone za pomocą pośredników.
·
Są
determinantami rozwoju turystyki w określonym regionie ze względu na powiązanie
z walorami turystycznymi.
·
Uzależnione
są od rynku nabywców (Marcinkiewicz,
Kowalski, 2012, s. 14–17).
Podział usług
turystycznych
Podział ze względu
na cel świadczenia usługi na rzecz uczestników ruchu turystycznego:
·
Usługi
podstawowe – zaspokajające materialne potrzeby uczestników ruchu turystycznego,
np.: usługi komunikacyjne, noclegowe, gastronomiczne itd. Usługi podstawowe
m.in. umożliwiają dotarcie, pobyt i powrót z podróży,
·
Usługi
komplementarne – zaspokajające potrzeby uczestników ruchu turystycznego o
charakterze niematerialnym. Ze względu na wzajemne uzależnienie, świadczone są
na równi z usługami podstawowymi. Głównie dotyczą zaspokajania potrzeb zagospodarowania
czasu wolnego, np.: usługi kulturalne, sportowe, rozrywkowe itp.
Podział ze względu
na rodzaj zaspokajanych potrzeb:
·
Usługi
uniwersalne – zaspokajające potrzeby uczestników ruchu turystycznego, ale
również służące lokalnej społeczności, np. usługi bankowe,
·
Usługi
specyficzne – zaspokajające potrzeby wyodrębnionej grupy uczestników ruchu
turystycznego, np. usługi wypożyczenia sprzętu do uprawiania kitesurfingu (Leszka 2013, s.
115–116).
W literaturze przedmiotu można spotkać wiele rozmaitych
klasyfikacji usług turystycznych.
Do podstawowych usług należą:
·
usługi
transportowe,
·
usługi
noclegowe,
·
usługi
gastronomiczne,
·
usługi
informacyjne,
·
usługi
pośrednictwa i organizacji,
·
usługi
przewodnickie i pilotażowe,
·
usługi
ubezpieczeniowe,
·
usługi
komplementarne (usługi rekreacyjno-sportowe, usługi kulturalno-rozrywkowe,
usługi rzemieślnicze, usługi handlowe, usługi bankowe itd.).
Współcześnie wraz z rozwojem branży turystycznej pojawiają
się nowe, innowacyjne usługi turystyczne.
Niektóre z nich ulegają modyfikacji bądź też zmieniają swój charakter, a
niektóre całkowicie znikają z rynku usług turystycznych.
2. Charakterystyka usług transportowych
Podstawowym warunkiem uprawiania turystyki jest
przemieszczanie się uczestników ruchu turystycznego do obszarów, regionów,
miejscowości znajdujących się poza ich codziennym otoczeniem. Postęp techniczny
i gwałtowny rozwój turystyki na całym świecie wymusiły niejako wprowadzenie
nowych rozwiązań w transporcie,
co zwiększyło jakość świadczonych usług i przepustowość ruchu turystycznego.
Usługi transportowe stanowią jedne z podstawowych świadczeń. Powszechnie uważane są za
czynnik dynamicznie kształtujący ruch turystyczny i jego otoczenie, gdyż
stanowią pierwszą i ostatnią fazę podróży, a często wykorzystywane są również w
trakcie trwania wycieczki.
Usługi
transportowe oferują środki lokomocji w zakresie lądowym, wodnym jak i powietrznym.
Środek transportu
– „to ogół urządzeń, dzięki którym możliwe jest przemieszczanie się ludzi lub
ładunków” (Peć, Michniewicz 2010, s.
61).
Tabela 2.1. Klasyfikacja środków transportu wykorzystywanych
współcześnie w branży turystycznej
Transport lądowy
|
Transport wodny
|
Transport lotniczy
|
|
Środki transportu drogowego
|
Środki transportu kolejowego
|
Środki transportu wodnego
|
Środki transportu powietrznego
|
autokar
|
pociąg
|
cruise
– luksuowe statki wycieczkowe
|
samolot
|
autobus
|
wąskotorówka
|
prom
pasażerski
|
helikopter
|
trolejbus
|
kolej
zabytkowa
(drezyna,
pociąg parowy, itp.)
|
statek
pasażerski
|
szybowiec
|
bus
|
metro
|
wodolot
|
paralotnia
|
kamper
|
tramwaj
|
tramwaj
wodny
|
hydroplan
|
karawan
|
kolejka
linowa
|
żaglówka
|
awionetka
|
rotel
|
gondola
|
jacht
|
balon
|
samochód
osobowy
|
wyciąg
krzesełkowy
|
tratwa
|
sterowiec
|
motocykl
|
wyciąg
orczykowy
|
łódź
wioślarska
|
spadochron
|
skuter
|
kolej
magnetyczna
|
kajak
|
statek
kosmiczny
|
|
|||
rower
|
kolejka
górska (roller coster)
|
ponton
|
wiatrakowiec
|
motorower
|
|
poduszkowiec
|
|
dorożka
|
katamaran
|
|
|
ryksza
|
rower
wodny
|
|
|
tuk
– tuk
|
motorówka
|
||
sanie
|
gondola
|
||
jeppney
|
botel
|
|
|
quad
|
skuter
wodny
|
||
zwierzęta
(wielbłądy,
osły, konie, itp.)
|
|
Źródło: opracowanie własne autora
Transport drogowy
(samochodowy) – w drugiej połowie XX wieku rozwój branży motoryzacyjnej
spowodował rozkwit i zdominował niemalże rynek usług transportowych. Rokrocznie
wzrasta liczba uczestników ruchu turystycznego,
korzystających z własnego bądź też wypożyczonego samochodu (rent a car) podczas uprawiania różnych
form turystyki. Niewątpliwe samochód daje dużą swobodę w zakresie wyboru trasy,
ilości przerw i ich długości w czasie podróży. Umożliwia dotarcie i zwiedzanie
atrakcji turystycznych obszarów,
do których nie docierają inne środki transportu. Ponadto coraz większą
popularność zyskują mieszkalne samochody kempingowe, przystosowane do przemieszczania się w terenie oraz
umożliwiające zaspokojenie podstawowych potrzeb fizjologicznych, tzw. kampery, a także samochody
pełniące funkcje mieszkalnej przyczepy,
pozwalające zaspokoić podstawowe potrzeby człowieka, tzw. karawany. Główną
zaletą tych środków transportu jest brak uzależnienia od poszukiwania i
korzystania z bazy noclegowej oraz gastronomicznej. Współcześnie konkurencja w
branży autokarowej wymusza na przedsiębiorcach dostarczanie klientom coraz
lepszych warunków jazdy (m.in. panoramiczne okna, klimatyzacja, system
wentylacji z filtrami zasysanego powietrza, fotele wyposażone w pasy
bezpieczeństwa, barek, system audio – video, DVD, toalety, lodówki, itp.),
innowacyjnych form podróżowania, a także urozmaicania swoim klientom czasu
podróży oraz zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Wynika to przede
wszystkim z coraz większych potrzeb uczestników ruchu turystycznego. Autokar w
obsłudze ruchu turystycznego odgrywa najistotniejszą rolę w przypadku wycieczek
objazdowych (sightseeing) i
krajoznawczych. Niemniej jednak w ostatnich latach zaczęto wykorzystywać go
również do przewozu turystów do miejsca docelowego i określać tę formę usługi
transferem. Ponadto dla potrzeb obsługi ruchu turystycznego znalazł on również
zastosowanie w obsłudze kilkugodzinnych imprez krajoznawczych oraz podróży
zorganizowanych.
Dużym zainteresowaniem wśród turystów cieszą się również
innowacyjne środki transportu,
do których aktualnie należy tzw. „hotel na kółkach” – rotel. Pojazd służy nie
tylko do przewozu osób i ich bagaży, ale również zapewnia usługę noclegową
i gastronomiczną w miejscach, w których brakuje tradycyjnej infrastruktury drogowej, noclegowej i żywieniowej. Obecnie pomimo wysokich kosztów podróży rotel staje się z roku na rok coraz częstszą formą zagospodarowywania czasu wolnego przede wszystkim przez zorganizowane grupy turystyczne, dla których głównie środek transportu jest przeznaczony.
i gastronomiczną w miejscach, w których brakuje tradycyjnej infrastruktury drogowej, noclegowej i żywieniowej. Obecnie pomimo wysokich kosztów podróży rotel staje się z roku na rok coraz częstszą formą zagospodarowywania czasu wolnego przede wszystkim przez zorganizowane grupy turystyczne, dla których głównie środek transportu jest przeznaczony.
Wraz z rozwojem turystyki i równomiernym rozwojem branży
autokarowej nastąpił podział autokarów na dwie grupy.
Tabela 2.2. Podział i rodzaje autokarów
wykorzystywanych w turystyce
Ze względu na
liczbę miejsc na
pokładzie
|
Ze względu na
standard obsługi
|
małe – do 25 miejsc na pokładzie,
|
Luksusowe,
|
średnie – od 35 do 40 miejsc na pokładzie,
|
Turystyczne,
|
klasyczne – od 40 do 50 miejsc na pokładzie,
|
o podwyższonym standardzie.
|
duże – od 70 miejsc na pokładzie, najczęściej piętrowe.
|
---------------------------------------------
|
Źródło: opracowanie własne
autora
Transport kolejowy
– powszechnie uznaje się, iż kolej jest prekursorem turystyki, a za moment
rozpowszechnienia się ruchu turystycznego taborem kolejowym uznaje się
zorganizowaną przez Thomasa Cooka pierwszą podróż pociągiem specjalnym dla 570
osób z Leicester do Longhborough.
Pociąg uznawany jest za środek transportu charakteryzujący
się dużą zdolnością przepustowości, bezpieczeństwem, regularnością, stosunkowo
niskimi kosztami i tanimi usługami świadczonymi na pokładzie oraz coraz większą
prędkością i komfortem podróżowania. W wielu krajach istnieją linie kolejowe,
które same w sobie stanowią atrakcję turystyczną. Transport kolejowy to zarówno
połączenia regularne jak i specjalne,
wśród których możemy wymienić wyciągi czy kolejki linowe. Szczególną rolę w
rozwoju turystyki odgrywają koleje pasażerskie głównie dalekobieżne, wśród których wyróżnić można:
a) przewozy międzynarodowe – przejazd pomiędzy stolicami
państw oraz największymi miastami na trasie przejazdu pociągu. Kategorie
pociągów typowe dla tego rodzaju przewozów w Europie to pociągi dzienne, do których należą: Eurocity
(EC), Intercity (IC),
międzynarodowe pociągi pośpieszne oraz pociągi nocne, wśród których wymienić należy EuroNight (EN),
b) przewozy międzymiastowe – przejazd pomiędzy największymi
miastami w danym kraju oraz przewóz łączący miasta między sobą. Kategorie
pociągów wykorzystywane w tej grupie to przede wszystkim Intercity (IC),
pociągi Expresowe (Ex), a także pociągi nocne,
c) przewozy międzyregionalne – przejazd pomiędzy ważnymi
ośrodkami regionalnymi. Głównie są to pociagi o nieco niższej kategorii i
obsługiwane wyłącznie w porze dziennej, m.in. Express (Ex), pociąg pośpieszny.
Transport morski
(żegluga pasażerska)– współcześnie w obsłudze ruchu turystycznego swoisty boom
przeżywa żegluga pasażerska,
wśród której wyróżnić można m.in. rejsy dalekomorskie, rejsy morskie
przybrzeżne, żeglugę śródlądową ( rzeczna, jeziorna), a także żegluga promowa i
jachting. Wśród turystów ogromnym powodzeniem cieszą się podróże tzw.
luksusowymi statkami wycieczkowymi określanymi mianem – cruise. Są to podróże w
formie All Inclusive. Do najsłynniejszych statków wycieczkowych należy m.in.
„Oasis of the Sea” będący aktualnie największym wycieczkowcem na świecie. W
obsłudze ruchu turystycznego ważną rolę odgrywa również żegluga promowa, która
obecnie pełni zarówno funkcję rejsów liniowych jak i wycieczkowych. Wraz z
rozwojem transportu morskiego powstają nowe środki transportu umożliwiające
zagospodarowanie czasu wolnego potencjalnych turystów. Na uwagę zasługują
m.in.:
·
Aquatel – czyli pływająca jednostka oferująca nie
tylko przemiszczanie się, ale również usługę noclegową i gastronomiczną, jak
również szeroką gamę usług dodatkowych,
·
Botel – obiekt świadczący podstawowe usługi hotelarskie na
zakotwiczonym na stałe statku.
Transport lotniczy–
rozwój turystyki na skalę światową spowodował wprowadzenie samolotu jako środka
transportu. Zaletą transportu lotniczego jest szybkość przemieszczania się oraz
– w porównaniu do innych środków transportu – wysokie bezpieczeństwo
podróżowania. Podróż samolotem znacznie skraca czas przemieszczania się i
umożliwia dotarcie do najodleglejszych zakątków kuli ziemskiej. W XXI wieku
wprowadzono LCCs (Low Cost Carriers), czyli tanie linie lotnicze, niskokosztowe, dzięki którym nastąpiło znaczne
obniżenie cen biletów lotniczych, a tym samym wzrosła konkurencyjność
komunikacji lotniczej. Przykładami tanich linii lotniczych są m.in. Easy Jet,
Wizz Air, Air Berlin. Przyczyniło się to do zwiększenia ilości połączeń,
uruchomienia nowych lotnisk, rozbudowy istniejących portów lotniczych, a także
budowy nowych terminali odpraw pasażerów. W branży turystycznej ogromną rolę
odgrywają tzw. loty czarterowe, czyli przewóz dokonywany na podstawie umowy
czarterowej polegającej na oddaniu przez przewoźnika do dyspozycji
czarterującego określonej liczby miejsc w czarterującym środku transportu w
określonym czasie i na określonej trasie w zamian za uzgodnioną kwotę. W Polsce
loty czarterowe obsługują m.in. LOT Charters, Air Cairo, Sky Airlines. Ponadto
do najbardziej popularnych kierunków należą: Egipt, Tunezja, Turcja, Grecja,
Hiszpania, Cypr. W turystyce rola transportu lotniczego nieprzerwanie wzrasta i
umacnia swoją pozycję na rynku przewozowym. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom
turystów wielu przewoźników dostosowuje swoje środki transportu do świadczenia
również usług noclegowych i żywieniowych podczas podróży. Jednym z
przyszłościowych środków transportu lotniczego ma być Flytel – tzw. latający
hotel, świadczący zróżnicowany zakres usług podczas podróży powietrznej.
3.
Charakterystyka usług noclegowych
Ustawa o
usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 roku, usługi hotelarskie definiuje
następująco:
„USŁUGI HOTELARSKIE – krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań,
pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep
samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych”
(http://www.msport.gov.pl/prawo-turystyka/2269-Ujednolicony-tekst-ustawy-z-dnia-29-sierpnia-1997-r-o-uslugach-turystycznych).
Usługi
noclegowe,
określane w literaturze przedmiotu mianem usług hotelarskich, należą do podstawowych usług
świadczonych przez hotelarzy na rzecz turystów. Zgodnie z ustawą o usługach
turystycznych wyróżnia się następujące obiekty hotelarskie:
·
hotele – obiekty posiadające co najmniej 10
pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczące szeroki
zakres usług związanych z pobytem klientów,
·
motele – obiekty położone przy drogach,
dysponujące parkingiem, posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość
miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych,
·
pensjonaty – obiekty posiadające co najmniej 7
pokoi, świadczące dla swoich klientów całodzienne wyżywienie,
·
kempingi (campingi) – obiekty strzeżone, umożliwiające
nocleg w namiotach, samochodach mieszkalnych (campobusach) i przyczepach
samochodowych, przyrządzanie posiłków, parkowanie samochodów, a także
świadczące usługi związane z pobytem klientów; obiekty te mogą dodatkowo
umożliwiać nocleg w domkach turystycznych lub innych obiektach stałych,
·
domy wycieczkowe – obiekty posiadające
co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowane do samoobsługi klientów oraz
świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów,
·
schroniska młodzieżowe – obiekty
przeznaczone do indywidualnej i grupowej
turystyki młodzieżowej, dostosowane do samoobsługi klientów,
·
schroniska – obiekty zlokalizowane poza obszarami
zabudowanymi, przy szlakach turystycznych, świadczące minimalny zakres usług
związanych z pobytem klientów,
·
pola biwakowe – obiekty niestrzeżone, umożliwiające
nocleg w namiotach (http://www.msport.gov.pl/prawo-turystyka/2269-Ujednolicony-tekst-ustawy-z-dnia-29-sierpnia-1997-r-o-uslugach-turystycznych).
Powyższe obiekty podlegają kategoryzacji. Zaszeregowania
obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii dokonuje marszałek województwa
właściwy dla miejsca położenia obiektu.
Tabela 2.3. Kategoryzacja obiektów noclegowych według
ustawy o usługach
turystycznych
Nazwa obiektu
|
Symbol
|
Liczba kategorii
|
hotel
|
gwiazdki
|
od 1 do 5
|
motel
|
gwiazdki
|
od 1 do 5
|
pensjonat
|
gwiazdki
|
od 1 do 5
|
kempingi
|
gwiazdki
|
od 1 do 4
|
domy
wycieczkowe
|
cyfry rzymskie
|
od I do III
|
schronisko młodzieżowe
|
cyfry rzymskie
|
od I do III
|
schroniska
|
nie objęto kategoryzacją
|
|
pole biwakowe
|
nie objęto kategoryzacją
|
Źródło: opracowanie własne autora na podstawie http://www.msport.gov.pl/prawo-turystyka/2269-Ujednolicony-tekst-ustawy-z-dnia-29-sierpnia-1997-r-o-uslugach-turystycznych
Usługi hotelarskie mogą być świadczone również w innych
obiektach, które spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia oraz wymagania
sanitarne, przeciwpożarowe i inne określone odrębnymi przepisami.
W Polsce w celu możliwości prowadzenia badań statystycznych
Główny Urząd Statystyczny (GUS) wyodrębnił obiekty zbiorowego zakwaterowania
według rodzaju wypoczynku i wprowadził następującą klasyfikację:
·
„hotel – obiekt hotelarski zlokalizowany głównie w zabudowie
miejskiej dysponujący co najmniej 10 pokojami, w tym większość miejsc w
pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczący szeroki zakres usług związanych z
pobytem gości. Każdy hotel musi świadczyć usługi gastronomiczne. W zależności
od wyposażenia i zakresu świadczonych usług wyróżnia się pięć kategorii hoteli:
najwyższa - 5 gwiazdek, najniższa – 1 gwiazdka,
·
motel – obiekt hotelarski zlokalizowany przy trasach komunikacji
drogowej, który poza usługami hotelarskimi przystosowany jest również do
świadczenia usług motoryzacyjnych i dysponuje parkingiem. Motel musi posiadać
co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych.
Każdy motel musi świadczyć usługi gastronomiczne. W zależności od wyposażenia i
zakresu świadczonych usług wyróżnia się pięć kategorii moteli: najwyższa – 5
gwiazdek, najniższa – 1 gwiazdka,
·
pensjonat – obiekt hotelarski, który świadczy
usługi hotelarskie łącznie z całodziennym wyżywieniem i dysponuje co najmniej 7
pokojami. Musi świadczyć usługi gastronomiczne. W zależności od wyposażenia i
zakresu świadczonych usług wyróżnia się pięć kategorii pensjonatów: najwyższa –
5 gwiazdek, najniższa – 1 gwiazdka,
·
inny obiekt hotelowy – obiekt noclegowy, podzielony na
pokoje, podlegający jednemu zarządowi, świadczący pewne usługi, w tym
przynajmniej codzienne sprzątanie pokoi, słanie łóżek i mycie urządzeń
sanitarnych (np. obiekt spełniający zadania hotelu, motelu lub pensjonatu,
któremu nie została nadana kategoria),
·
dom wycieczkowy – obiekt położony na obszarze
zabudowanym lub w pobliżu zabudowy, posiadający co najmniej 30 miejsc
noclegowych, dostosowany do samoobsługi klientów oraz świadczący minimalny
zakres usług związanych z pobytem klientów. Każdy dom wycieczkowy musi posiadać
przynajmniej jedną placówkę gastronomiczną. W zależności od wyposażenia i
zakresu świadczonych usług wyróżnia się trzy kategorie domów wycieczkowych:
najwyższa – kat. I, najniższa - kat. III,
·
schronisko – obiekt położony poza obszarem
zabudowanym, przy szlakach turystycznych, świadczący minimalny zakres usług
związanych z pobytem klientów. Schronisko posiada przynajmniej jedną palcówkę
gastronomiczną.
Pojęcie "schronisko" nie
obejmuje schronisk młodzieżowych,
·
schronisko młodzieżowe – obiekt przeznaczony do indywidualnej i
grupowej turystyki młodzieżowej, dostosowany do samoobsługi klientów.
Schronisko młodzieżowe jest placówką zlokalizowaną w samodzielnym budynku lub w
wydzielonej części budynku. W zależności od wyposażenia i zakresu świadczonych
usług wyróżnia się trzy kategorie schronisk młodzieżowych: najwyższa – kat. I,
najniższa - kat. III,
·
szkolne schronisko młodzieżowe – placówka oświatowo-wychowawcza
umożliwiająca rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych
form wypoczynku i organizacji czasu wolnego,
·
ośrodek wczasowy – obiekt (lub zespół obiektów) noclegowy
przeznaczony i przystosowany do świadczenia wyłącznie lub głównie usług
związanych z wczasami,
·
ośrodek kolonijny – obiekt (lub zespół obiektów) noclegowy
przeznaczony i przystosowany do świadczenia wyłącznie lub głównie usług
związanych z koloniami,
·
ośrodek szkoleniowo-wypoczynkowy – obiekt (lub zespół obiektów) noclegowy przeznaczony i
przystosowany do przeprowadzania kursów, konferencji, szkoleń, zjazdów itp.
Może być także przystosowany do świadczenia usług wczasowych,
·
dom pracy twórczej – obiekt, w którym są zapewnione
właściwe warunki do wykonywania pracy twórczej i wypoczynku twórców,
wykorzystywany również (głównie przez ich rodziny) jako ośrodek wczasowy,
·
zespoły ogólnodostępnych domków
turystycznych – domek turystyczny
– budynek niepodpiwniczony, posiadający nie więcej niż cztery pokoje, dostosowany
do świadczenia usług typu hotelarskiego. Domki turystyczne mogą tworzyć zespoły
ogólnodostępnych domków turystycznych a także organizacyjnie wchodzić w skład
innych obiektów noclegowych. W grupie zespoły ogólnodostępnych domków
turystycznych mogą znajdować się również miejsca kempingowe,
·
kemping – teren zwykle zadrzewiony, strzeżony, oświetlony, mający
stałą obsługę recepcyjną i wyposażony w urządzenia (sanitarne, gastronomiczne,
rekreacyjne) umożliwiające turystom nocleg w namiotach, mieszkalnych
przyczepach samochodowych, a także przyrządzanie posiłków oraz parkowanie
pojazdów samochodowych. W zależności od wyposażenia i zakresu świadczonych
usług wyróżnia się cztery kategorie kempingów: najwyższa - 4 gwiazdki,
najniższa - 1 gwiazdka,
·
pole biwakowe – wydzielone miejsce w terenie
zadrzewionym, niestrzeżone, oznakowane i ogrodzone prowizorycznie,
umożliwiające turystom nocleg w namiotach. Na polu biwakowym znajdują się
punkty poboru wody pitnej, podstawowe urządzenia sanitarne i tereny
rekreacyjne,
·
ośrodek wypoczynku sobotnio-niedzielnego
i świątecznego – zespół
obiektów i urządzeń zlokalizowanych w niedużej odległości od aglomeracji
miejskiej w bezpośrednim sąsiedztwie terenów o walorach przyrodniczych
korzystnych dla rekreacji, w strefach z zapewnioną komunikacją środkami
przewozu publicznego. Ośrodek wyposażony jest zgodnie z potrzebami
krótkotrwałego wypoczynku i rekreacji. Umożliwia obsłużenie jednocześnie
znacznej liczby osób o różnych upodobaniach. Obiekty noclegowe wchodzące w
skład ośrodka mogą być wykorzystywane na potrzeby wczasów,
·
zakład uzdrowiskowy – zakład opieki zdrowotnej położony na
terenie uzdrowiska i wykorzystujący przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
naturalne zasoby lecznicze uzdrowiska i świadczący usługi noclegowe,
·
pozostałe niesklasyfikowane – obiekty, które w czasie niepełnego
wykorzystania zgodnie z ich przeznaczeniem lub w części, pełnią funkcję obiektu
noclegowego dla turystów. Są to m.in. internaty, domy studenckie, hotele
robotnicze itp. Do 2004 roku do tej grupy tej zaliczano również obiekty, które
nie spełniają wymogów kategoryzacyjnych dla poszczególnych rodzajów obiektów”
(Leszka 2013, s. 126–127).
Ze względu na rozbieżność w klasyfikowaniu i nazewnictwie
Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) dla potrzeb statystycznych zaproponowała
następującą klasyfikacje obiektów noclegowych:
Tabela 2.4. Klasyfikacja obiektów noclegowych według
UNWTO
Źródło: opracowanie własne autora na podstawie Peć M., Michniewicz I.,
Obsługa ruchu turystycznego, część I,
Wydawnictwo Rea, Warszawa 2010
Tabela 2.5. Klasyfikacja zakładów zbiorowego
zakwaterowania
Kryterium
klasyfikacji
|
Rodzaje obiektów
|
Cel pobytu
|
Miejskie – inaczej określane biznesowymi. Głównie
przeznaczone dla osób odwiedzajacych duże i średnie aglomeracje miejskie. Są
to obiekty całoroczne z dużą ilością miejsc noclegowych, przeważającą w pokojach
jednoosobowych i wyposażone w udogodnienia telekomunikacyjne. Ponadto
dodatkowym atutem tych hoteli jest możliwość skorzystania z sal
konferencyjnych, usług rekreacyjno-sportowych oraz zaplecza gastronomicznego.
Przewagą hoteli teho rodzaju jest fakt, iż umiejscowione są one zarówno w
pobliżu dworców bądź w samym centrach miast lub przy trasach
wylotowo – wlotowych.
|
Kongresowe – obiekty występujące zarówno w dużych jak i
mniejszych miejscowościach. Głównie przystosowane do obsługi konferencji,
kongresów, sympozjów, wykładów i innych spotkań
biznesowo-handlowych. Ponadto dla zachowania wysokiego
poziomu obsługi klientów wyposażone są w bazę gastronomiczną i zaplecze
rekreacyjno-sportowe.
|
|
Uzdrowiskowe – zlokalizowane głównie w miejscowościach o
właściwościach leczniczych i z dostępem do wód mineralnych. Charakteryzują
się tym, iż w przeciwieństwie do tradycyjnych obiektów zbiorowego
zakwaterowania personel stanowią osoby z przygotowaniem medycznym.
|
|
Tranzytowe – przygotowane głównie z myślą o klientach
zmotoryzowanych, dlatego też zlokalizowane są najczęściej przy głównych
drogach tranzytowych, dworcach i portach.
|
|
Wypoczynkowe – obiekty zlokalizowane głównie w
miejscowościach o wysokiej atrakcyjności turystycznej. Obiekty zarówno
całoroczne jak i sezonowe z przeważającą liczbą pokoi dwuosobowych i
trzyosobowych z rozwiniętym zapleczem gastronomicznym i wyposażone w
urządzenia rekreacyjno-sportowe, a także zapewniające usługi rozrywkowe.
|
|
|
Kasyna – aktualnie mało popularne i generalnie nie
występujące w Polsce. Charakterystyczną cechą tego rodzaju zakładów
hotelarskich jest to, że są zlokalizowane na terenie obiektu poza bazą
gastronomiczną i usługą noclegową, z dostępną szeroką gamą oferty rozrywkowej,
a w szczególności salonami gier.
|
Butikowe (boutique
hotels) – ze względu na wysoką cenę mało popularne obiekty noclegowe w
Polsce. Głównymi usługobiorcami tego rodzaju zakwaterowania są ludzie zamożni
ceniący sobie spokój i kameralne spędzanie wolnego czasu. W przeciwieństwie
do masowych obiektów świadczących usługi noclegowe, charakteryzują się one
indywidualnym wystrojem, stylem architektonicznym każego z pomieszczeń
mieszkalnych.
|
|
Czas pobytu
|
Apatramentowe – aktualnie hotele apartamentowe w Polsce
zaczynają ropowszechniać swoją działalność na rynku i funkcjonować na znanej
na całym świecie zasadzie timesharingu, czyli nabywaniu praw do korzystania z
budynku bądź też lokalu mieszkalnego przez konsumenta w określonym czasie w
ciągu roku kalendarzowego przez określoną w umowie liczbę lat w zamian za
wynagrodzenie zryczałtowane.
|
Krótkoterminowe – od jednego dnia do trzech dni.
|
|
Średniotermiowe – od 7 do 14 dni.
|
|
Długoterminowe – powyżej 14 dni.
|
|
Stałe – tzw. hotele rezydenckie bądź rezydencyjne –
zlokalizowane w amiejscowościach o wysokich walorach turystycznych.
|
|
Wielkość obiektu
|
Małe – do 100 jednostek mieszkalnych.
|
Średnie – od 100 do 350 jednostek mieszkalnych.
|
|
Duże – powyżej 350 jednostek mieszkalnych.
|
Źródło: opracowanie własne
autora
Schemat 2.6. Podział usług noclegowych ze względu na
zakres świadczonych usług
Usługi Hotelarskie
|
||||
Usługi podstawowe
(wliczone w cenę usługi)
|
Usługi dodatkowe
(płatne/bezpłatne)
|
|||
nocleg
|
wyżywienie
|
usługi komplementarne (uzupełniające,
bezpłatne)
|
usługi fakulatywne
(płatne)
|
usługi towarzyszące
(płatne)
|
|
|
szatnia
|
występy artystów
|
usługi fryzjerskie
|
depozyt
|
organizacja konferencji, kongresów, sympozjum,
wykładów, itp.
|
usługi kosmetyczne
|
||
informacja turystyczna
|
wynajem samochodów
|
usługi odnowy biologicznej
|
||
budzenie
|
usługi rekreacyjno-sportowe
|
sklepik z suwenirami
|
||
rezerwacja biletów
|
|
kwiaciarnia
|
Źródło: opracowanie własne
4.
Charakterystyka usług gastronomicznych
Usługa gastronomiczna – to złożony zestaw czynności, w skład których wchodzą: produkcja
(wytwarzanie, wyrabianie, przygotowywanie wyrobów kulinarnych przeznaczonych do
konsumpcji), handel (polegający na sprzedaży gotowych wyrobów kulinarnych bądź
produktów żywnościowych) oraz usługa (stworzenie warunków umożliwiających,
ułatwiających konsumpcję zakupionych wyrobów kulinarnych w miejscu ich
nabycia).
Baza gastronomiczna dzieli się na:
·
bazę
gastronomiczną otwartą,
·
bazę
gastronomiczną zamkniętą,
·
bazę
gastronomiczną w obiektach hotelarskich,
·
bazę
gastronomiczną w obiektach ruchomych.
Usługi gastronomiczne od wieków stanowią
podstawowe zaspokojenie egzystencjalnych potrzeb człowieka. We współczesnym
świecie charakteryzującym się ciągłym pośpiechem stały się najbardziej dynamicznie
rozwijającym się sektorem gospodarki rynkowej i nabierają coraz większego
znaczenia głównie w krajach o wyraźnym wzroście poziomu obsługi ruchu
turystycznego. Również w Polsce obiekty świadczące usługi gastronomiczne znacznie
podwyższyły jakość tychże usług co niewątpliwie jest ważnym czynnikiem
stymulującym rozwój turystyki na całym świecie. Uwzględniając zakres prowadzonej
działalności i jej specyfikę oraz powiązania z obsługą turystów, wyróżniamy następujące
rodzaje zakładów gastronomicznych:
Tabela 2.7. Rodzaje zakładów gastronomicznych
Rodzaje zakładów gastronomicznych
|
||
baza gastronomiczna otwarta
|
zakłady żywieniowe
|
restauracje,
bary żywieniowe,
bary uniwersalne, pizzerie,
jadłodajnie, gospody,
karczmy, zajazdy,
bary szybkiej obsługi
(fast-foody),
bary bistra,
bary przekąskowe, bary sałątkowe,
|
zakłady pomocnicze (uzupełniające)
|
kawiarnie, herbaciarnie, cukiernie, miodosytnie, piwiarnie,
winiarnie, bary aperitif, cafeteria, puby,
|
|
punkty
gastronomiczne
|
smażalnie,
lodziarnie,
pijalnie,
bufety,
pierogarnie,
naleśnikarnie,
|
|
baza gastronomiczna zamknięta
|
|
stołówki pracownicze,
stołówki szkolne,
stołówki studenckie
stołówki szpitalne,
stołówki więzienne,
stołówki w zakładach poprawczych i innych obiektach
odosobnienia, stołówki
przedszkolne,
stołówki wojskowe,
stołówki sanatoryjne,
itd.,
|
baza gastronomiczna w obiektach
hotelarskich
|
|
restauracje,
bary, kawiarnie,
|
baza gastronomiczna w obiektach
ruchomych
|
|
Samoloty,
promy, statki,
pociągi,
barki.
|
Źródło: opracowanie własne autora
Usługą specjalną
świadczoną przez hotelową gastronomię jest catering. W czasach dynamicznego
rozwoju i ogromnego pośpiechu bardzo dobrze zaczyna rozwijać się forma
zewnętrznej usługi gastronomicznej,
świadczonej przez wyspecjalizowane firmy bądź hotele, polegająca na obsłudze wszelkiego rodzaju przyjęć,
spotkań, bankietów, konferencji, kongresów, targów, określana jako catering.
Catering (od ang.
słowa cater) oznacza: „dostarczać,
zaopatrywać w żywność, troszczyć się o kogoś, zaspokoić jego potrzeby – jest to
więc kompleksowa działalność w zakresie organizacji i obsługi zbiorowego
żywienia” (Duda, Krzywda 2008).
Formy cateringu:
·
zewnętrzny
– obsługa imprezy poza hotelem, np. w firmie, w prywatnym domu, na łonie
natury,
·
wewnętrzny
– serwowanie posiłku bądź posiłków uczestnikom, np. w trakcie konferencji
odbywającej się w hotelu.
Kierunki działalności
cateringowej:
·
catering
socjalny – usługi żywieniowe świadczone w zakładach pracy, placówkach
oświatowych, punktach opieki, itp.,
·
catering
komercyjny – usługi żywieniowe świadczone podczas bankietów, imprez
okolicznościowych, pikników, itp.
Rodzaje usług
cateringowych: „catering lotniczy, żywienie zbiorowe, oznaczający
prowadzenie stołówek, restauracji, barków w zakładach pracy, catering biurowy,
zwany door service, polegający na dostarczaniu kanapek, prostych dań obiadowych
lub garmażeryjnych, party service, czyli przygotowanie i dostarczenie posiłków
oraz obsługa przyjęć, bankietów i konferencji – w lokalach lub plenerze”
(Orłowska, Tkaczyk 2008, s.
185–186).
Współcześnie w wielu państwach czy też regionach specjały
kuchni narodowej, a w szczególności kuchni regionalnej stają się produktami
turystycznymi. Corocznie odnotowuje się wzrost zainteresowania turystów
turystyką kulinarną, która charakteryzuje się odbywaniem podróży do miejsc
wytwarzania produktów żywnościowych. Coraz częściej biura podróży wprowadzają
do swojej oferty wyjazdy szlakami kulinarnymi (np. Podkarpacki Szlak Winnic).
Ponadto zainteresowaniem wśród turystów cieszą się także wyjazdy, których celem
jest nabycie umiejętności przygotowywania potraw wybranej kuchni
narodowościowej, regionalnej czy też lokalnej.
Specjały kuchni
narodowych:
·
kuchnia
angielska – jajka na bekonie, owsianka, pudding, wołowina pieczona, jagnięcina
pieczona, ryba z frytkami,
·
kuchnia
arabska – hummus, falafel, zupa harhara, kebab, placek z daktylami,
·
kuchnia
bułgarska – ciasto z makaronu zalane gęstym słodkim sosem, tarator, banica,
ciasto z dynią, kawarma, sałatka szopska,
·
kuchnia
chińska – kurczak w sosie z czarnej fasoli, imbirowa wieprzowina z porem,
wołowina w sosie ostrygowym, kurczak słodko kwaśny, jajka fu Jang,
·
kuchnia
duńska – śledzie, ryby, kanapka chleba razowego z dodatkami oblana majonezem i
sosem tatarskim,
·
kuchnia
francuskiej – tarta, zupa cebulowa, żabie udka, ślimaki, krem brulee,
·
kuchnia
grecka – potrawy z ryb, musaka, placek z nadzieniem z sera feta, sałatka
grecka, owoce morza,
·
kuchnia
hinduska – kurczak tandoori, słodkie ziemniaki, sałatka ze szpinaku z jogurtem,
soczewica, curry z baraniny i ziemniaków,
·
kuchnia
japońska – sushi, potrawy podawane na surowo, tempera z warzyw, orzeszki
wasabi,
·
kuchnia
litewska – kindziuk, bandziuk, smażone kopytka, kiszka ziemniaczana, wędzone
świńskie uszy, kołduny, chłodnik litewski,
·
kuchnia
meksykańska – faszerowana czerwona papryka, tortilla, chleb kukurydziany,
burrito, grillowana zielona cebulka,
·
kuchnia
niemiecka – zupa piwna, golonka, groch z kapustą, sałatka ziemniaczana, tort
szwarcwaldzki,
·
kuchnia
rosyjska – boeuf Strogonow, solanka, pielmieni, bliny, kawior, zupa rybna,
kulebiak,
·
kuchnia
słowacka – prażony ser, wędzony ser, naleśniki z ciasta ziemniaczanego, gulasz
z kiszoną kapustą i śmietaną,
·
kuchnia
węgierska – leczo, zupa gulaszowa, papryka faszerowana, smażone gęsie wątróbki,
·
kuchnia
włoska – spaghetti, lasagne, ravioli, pizza, eskalopki, tiramisu.
Specjały kuchni
regionalnych w Polsce:
·
kuchnia
śląska – kluski z ciasta ziemniaczanego z dodatkiem surowych ziemniaków
tartych, kluski śląskie, potrawy z białej i z czerwonej kapusty, zrazy wołowe,
kotlety mielone, kaszanka, zupa z suszonych owoców, żur śląski, zupa wodzianka,
pączki, ciasta drożdżowe,
·
kuchnia
wielkopolska – kaczka z jabłkami, golonka z kapustą, czernina, pyzy z mięsem,
rogal świętojański, ziemniaki w mundurkach,
·
kuchnia
beskidzka - golonka duszona z dodatkiem piwa i dużej ilości warzyw, żur na
serwatce, kwaśnica,
·
kuchnia
góralska – oscypki, bundzu (sery wędzone), pieczona baranina,
·
kuchnia
mazurska – zupa z raka, dziczyzna, ryby, wileńska kaszka ziemniaczana, pierogi
z kapustą, flaczki z ryb, rosół z węgorza z kluseczkami, pasztety rybne.
5. Charakterystyka
usług informacyjnych
Jedną z najważniejszych dla turystów usług jest usługa
informacyjna, polegająca na
udzielaniu fachowych, rzetelnych oraz praktycznych informacji. Jest ona ważnym czynnikiem w
popularyzacji turystyki, zarówno na krajowym jak i międzynarodowym rynku usług.
W dobie łatwego i szybkiego dostępu do informacji turyści mają bardzo duże możliwości
ich pozyskiwania z różnych źródeł.
Turysta poszukujący
informacji turystycznej może skorzystać z następujących form:
·
wydawnictwo
– informatory, broszury promocyjne, prasa turystyczna, foldery, ulotki,
przewodniki, albumy, mapy, plany turystyczne, plakaty, bilbordy, katalogi,
poradniki, encyklopedie, i inne udostępnione w formie drukowanej,
·
media –
filmy turystyczne, przewodniki multimedialne, prezentacje multimedialne, telewizja,
radio, Internet,
·
osobista –
punkty informacji turystycznej, pilot wycieczek, przewodnik turystyczny,
pracownicy biur podróży.
Źródła informacji
turystycznej:
·
Przewodnik
turystyczny – popularna, ogólnodostępna publikacja w formie książki.
·
Folder –
kolorowy druk wzbogacony ilustracjami , zdjęciami, planami o charakterze
informacyjno – promocyjnym, którego celem jest zwrócenie uwagi na dany kraj, region,
miejscowość bądź też atrakcje turystyczne czy usługi turystycznej. W sposób
ścisły i zwięzły zawiera najistotniejsze informacje turystyczne oraz
praktyczne, a jego zadaniem jest zachęcenie potencjalnych turystów do przyjazdu
i pobytu na danym terenie. Często wydawany w formie albumu czy też broszury.
·
Katalog
turystyczny– wielostronicowa prezentacja oferty handlowej z opisami, zdjęciami,
cenami i datami oraz produktami organizatorów turystyki.
·
Informatory
turystyczne – ogólnodostępne publikacje zawierające podstawowe informacje
krajoznawcze, a także krótki opis atrakcji turystycznych oraz zakres informacji
o świadczonych usługach turystycznych w danym kraju, regionie czy miejscowości.
·
Czasopisma
turystyczne – prasa drukowana bądź współcześnie również elektroniczna umożliwiająca
śledzenie aktualności w zakresie turystyki.
·
Mapa
turystyczna – drukowany obraz bądź jej fragment w określonym pomniejszeniu
prezentujący m.in. zabytki godne zwiedzenia, drogi ogólnodostępne i szlaki
turystyczne.
·
Internet –
ogólnodostępna sieć komputerowa umożliwiająca łatwy i wygodny dostęp do
nieograniczonych możliwości pozyskiwania wiadomości na dany temat. Ponadto
przez Interent coraz częściej możemy skorzystać z wielu programów
komputerowych, umożliwiających dokonywanie rezerwacji wielu usług turystycznych.
·
Media –
środki masowego przekazu, do których należy telewizja, radio, prasa i Internet,
służą przekazywaniu wszelkiego rodzaju informacji masowym odbiorcom. Głównym
zadaniem mass mediów jest zaprezentowanie danego produktu czy usługi w sposób
zachęcający do skorzystania z danej oferty.
·
Centra
informacji turystycznej – współcześnie poza punktami informacji turystycznej,
które mogą być zlokalizowane na dworcach, obiektach zakwaterowania zbiorowego ,
centrach handlowych, regionalnych pracowniach krajoznawczych PTTK, obiektach
turystycznych i wielu innych miejscach turyści mogą skorzystać również z usług
samoobsługowych punktów informacyjnych, jakimi są tzw. Infokioski , które umieszczane
są przy najważniejszych atrakcjach turystycznych w celu zaspokojenia potrzeby
wiedzy. Ponadto informacje turystyczne podróżni mogą uzyskać dzięki
organizacjom i stowarzyszeniom lokalnym czy też regionalnym, których głównym
zadaniem jest wspieranie branży turystycznej poprzez rozwój i promocję.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom turystów, w celu ułatwienia
dostępu do informacji turystycznej w dowolnym miejscu i czasie, Polska Organizacja Turystyczna
utworzyła system informacji turystycznej i promocji Polski (ISIT).
ISIT –
certyfikowana platforma informacyjno-promocyjna,
której zadaniem jest prezentowanie wiarygodnych wiadomości oraz prezentowanie
atrakcji turystycznych zarówno dla turystów o zasięgu krajowym jak również
światowym, gdyż jest ona dostępna w innych językach.
System informacji turystycznej w Polsce tworzony jest przez
centra i punkty informacji turystycznej:
·
Internetowy
System Informacji Turystycznej i Promocji Polski (ISIT),
·
Polski
System Informacji Turystycznej (PSIT) będący Narodowym Portalem Turystycznym
(NPT),
·
regionalne
serwisy internetowe,
·
lokalne
serwisy internetowe,
·
system
znakowania dróg znakami turystycznymi mającymi za zadanie informowanie o
szlakach turystycznych czy też najważniejszych atrakcjach i zabytkach
turystycznych (Leszka, Warszawa 2013, s. 118).
System Informacji Turystycznej stał się narzędziem do promowania Polski,
a także kształtowania wizerunku polskiej turystyki na rynkach międzynarodowych.
Stało się tak wskutek stworzenia przedstawicielstwa Polskiej Organizacji
Turystycznej poza granicami naszego kraju i otwarcia Polskich Ośrodków
Informacji Turystycznej (POIT).
Najważniejszą cechą informacji turystycznej jest jej
użyteczność, dlatego bardzo ważne jest to,
by docenili ją głównie odbiorcy, a mianowicie nie tylko turyści, ale również podmioty
tworzące i zarządzające branżą turystyczną.
6.
Charakterystyka usług pośrednictwa i organizacji
Pośrednictwem
oraz samą organizacją imprez turystycznych zajmują się biura podróży. Pojęcie
biura podróży jest nazwą umowną. Na rynku usług pośrednictwa zgodnie z ustawą o
usługach turystycznych działają następujące podmioty gospodarcze: organizator
turystyki, pośrednik turystyczny, agent turystyczny.
„Organizator turystyki –
przedsiębiorca
organizujący imprezę turystyczną”
(http://www.msport.gov.pl/prawo-turystyka/2269-Ujednolicony-tekst-ustawy-z-dnia-29-sierpnia-1997-r-o-uslugach-turystycznych).
Organizator
turystyki w branży turystycznej określany jest mianem touroperatora, którego
działalność polega na tworzeniu masowego produktu poprzez skupowanie pojedynczych
usług i tworzenia ich w tzw. pakiet usług turystycznych. Do obowiązków organizatora
turystyki należy nie tylko tworzenie programu imprezy turystycznej oraz zamawianie
świadczeń, ale również zatrudnianie pracowników do prawidłowej realizacji
imprezy turystycznej oraz rozliczanie zamówionych usług.
„Pośrednik turystyczny –
przedsiębiorca,
którego działalność polega na wykonywaniu, na zlecenie klienta, czynności
faktycznych i prawnych związanych z zawieraniem umów o świadczenie usług
turystycznych”
(http://www.msport.gov.pl/prawo-turystyka/2269-Ujednolicony-tekst-ustawy-z-dnia-29-sierpnia-1997-r-o-uslugach-turystycznych).
Pośrednik turystyczny działając na zlecenie klienta tworzy
imprezy turystyczne zgodnie z życzeniem klienta.
„Agent turystyczny –
przedsiębiorca, którego działalność polega na stałym pośredniczeniu
w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów
turystyki posiadających zezwolenia w kraju lub na rzecz innych usługodawców
posiadających siedzibę w kraju”
(http://www.msport.gov.pl/prawo-turystyka/2269-Ujednolicony-tekst-ustawy-z-dnia-29-sierpnia-1997-r-o-uslugach-turystycznych).
Agent turystyczny to typowy detalista, którego działalność
polega na wyłącznej sprzedaży gotowych produktów touroperatorów. Stanowi
łącznik pomiędzy organizatorem turystyki a turystą.
W dynamicznie rozwijającym się świecie, wraz z postępem
technologicznym, na szczególną
uwagę zasługują wirtualne biura podróży, które współcześnie zaczynają konkurować
z biurami tradycyjnymi. Dzięki możliwości dotarcia w każdej chwili do oferowanych
produktów oraz gotowych imprez turystycznych,
coraz częściej turyści decydują się na dokonanie zakupu usługi bądź imprezy
turystycznej w takiej formie .
7. Charakterystyka usług przewodnickich i pilotażowych
„Pilot wycieczek – to osoba
towarzysząca, w imieniu organizatora turystyki, uczestnikom imprezy
turystycznej, sprawująca opiekę nad nimi i czuwająca nad sposobem wykonania na
ich rzecz usług oraz przekazująca podstawowe informacje, dotyczące odwiedzanego
kraju i miejsca”
(http://www.msport.gov.pl/prawo-turystyka/2269-Ujednolicony-tekst-ustawy-z-dnia-29-sierpnia-1997-r-o-uslugach-turystycznych).
„Przewodnik
turystyczny – to osoba zawodowo oprowadzająca turystów lub odwiedzających po
wybranych obszarach, miejscowościach i obiektach, udzielająca o nich fachowej
informacji oraz sprawującą nad turystami lub odwiedzającymi opiekę w zakresie
wynikającym z umowy”
(http://www.msport.gov.pl/prawo-turystyka/2269-Ujednolicony-tekst-ustawy-z-dnia-29-sierpnia-1997-r-o-uslugach-turystycznych).
W obsłudze ruchu turystycznego piloci
wycieczek i przewodnicy turystyczni stanowią bezpośrednią formę obsługi
uczestników ruchu turystycznego. Są to osoby, które zarówno realizują, jak i dopilnowują prawidłowego
przebiegu imprezy turystycznej. Podstawową rolą pilota wycieczek jest
sprawowanie opieki nad uczestnikami imprezy turystycznej od jej rozpoczęcia aż
po jej zakończenie. Jego główne zadanie polega na zapewnieniu na rzecz
uczestników realizacji wszystkich świadczeń przewidzianych programem imprezy.
Ponadto, jako osoba mająca
bezpośredni kontakt z uczestnikami ruchu turystycznego, zobowiązany jest do przyjmowania wszelkich skarg i
zażaleń wynikających z nieprawidłowego bądź nienależytego przebiegu imprezy turystycznej.
W przypadku realizacji imprez bądź usług poza granicami kraju powinien pełnić
funkcję tłumacza w zakresie zadań związanych z realizacją imprezy. Ważnym
obowiązkiem pilota wycieczek,
wynikającym z definicji z ustawy o usługach turystycznych, jest świadczenie podstawowych
informacji na rzecz turystów, które powinny być wynikiem rozległej wiedzy oraz
rzetelnego przygotowania pilota. Zgodnie z nowelizacją ustawy o usługach
turystycznych z 1997r. wyróżniamy następujące rodzaje przewodników turystycznych:
·
przewodnik miejski – dla poszczególnych miast [wykaz miast, w których do oprowadzania
wycieczek są wymagane uprawnienia przewodnika miejskiego: Gdańsk,
Gdynia, Sopot (łącznie), Katowice z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym
(łącznie), Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Szczecin, Toruń, Warszawa, Wrocław] (Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie
przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, Dz. U. z dnia 30
sierpnia 2004 r. Nr 188, poz. 1944) na podstawie art. 21 ust. 4, art. 24b i art. 34 ust. 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach
turystycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 578, z późn. zm.),
·
przewodnik terenowy – dla poszczególnych województw lub
regionów,
·
przewodnik górski – dla określonych obszarów górskich,
·
międzynarodowy przewodnik wysokogórski – przewodnicy,
których uprawniania nie są
ograniczone terytorialnie
(http://www.msport.gov.pl/prawo-turystyka/2269-Ujednolicony-tekst-ustawy-z-dnia-29-sierpnia-1997-r-o-uslugach-turystycznych).
8.
Charakterystyka usług ubezpieczeniowych
Wyjazdy turystyczne ściśle powiązane są z działalnością
ubezpieczeniową, która chroni turystów przed nieprzewidzianymi skutkami zdarzeń
losowych, a także minimalizują ryzyko wynikające z uprawiania turystyki. Obowiązek
ubezpieczenia uczestników ruchu turystycznego,
biorących udział w zorganizowanych wyjazdach,
spoczywa na biurach podróży,
które zobligowane są do tego według przepisów ustawy o usługach turystycznych z
dnia 29 sierpnia 1997 r.
W turystyce wyróżnia się ubezpieczenia obowiązkowe i
dobrowolne.
Ubezpieczenia
obowiązkowe – to ubezpieczenia, których zawarcie wynika z przepisów prawa i
są jednakowe dla wszystkich ubezpieczających. (Peć, Michniewicz 2011, s.178). W przypadku wyjazdów krajowych
obowiązkowo turysta musi posiadać ubezpieczenie NNW (następstw nieszczęśliwych
wypadków). W przypadku wyjazdów zagranicznych obowiązkowo turysta musi posiadać
ubezpieczenie NNW i KL (następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia).
Ubezpieczenia
dobrowolne – to dodatkowe ubezpieczenia dostępne na rynku, a które klient
sam może dopasować do swoich potrzeb (Peć,
Michniewicz 2011, s. 180).
Obywatel Polski wybierający się w podróż zagraniczną
powinien pamiętać o wyrobieniu i posiadaniu przy sobie w trakcie trwania
wyjazdy Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Dokument formatu
karty kredytowej uprawnia do korzystania z podstawowych świadczeń medycznych w
krajach Unii Europejskiej. Należy jednak pamiętać, iż EKUZ nie pokrywa
wszystkich kosztów świadczeń zdrowotnych i z pewnością nie stanowi dokumentu
gwarantującego możliwości leczenia. Poza ubezpieczeniem obowiązkowym bądź
dobrowolnym, turysta może
skorzystać również z pakietów ubezpieczeniowych, czyli w ramach jednej polisy
turysta zostaje objęty kompleksowym ubezpieczeniem wielu rodzajów ryzyka.
Rodzaje pakietów
ubezpieczeniowych:
1. Pakiety
z podstawowym zakresem ubezpieczenia
– obejmują niezbędne minimum związane z wyjazdem poza granicę kraju, a w skład
tego pakietu wchodzi NNW i KL (następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów
leczenia).
2. Pakiety
z rozszerzonym zakresem ubezpieczenia
– poza zawierającym NNW i KL (następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów
leczenia) turysta ma prawo wyboru dodatkowych opcji ubezpieczenia, m.in.:
· assistance (uzyskanie pomocy w nagłej
potrzebie),
· ubezpieczenie bagażu (ubezpieczenie to
dotyczy rzeczy i przedmiotów użytku osobistego niezbędnego w trakcie podróży.
Ma niestety wiele wyłączeń i nie obejmuje m.in. pieniędzy w gotówce, sprzętu
komputerowego, biżuterii, dokumentów, aparatu fotograficznego, zegarków, futer,
kart płatniczych, alkoholu czy też lekarstw),
· ubezpieczenie kosztów opóźnienia
dostarczenia bagażu (dotyczy poniesionych kosztów przez podróżnego zakupu rzeczy
i przedmiotów osobistego użytku niezbędne do funkcjonowania do momentu
dostarczenia bagażu),
· ubezpieczenie kosztów pobytu osoby
towarzyszącej (dotyczy kosztów pobytu osoby towarzyszącej poza granicami kraju
w przypadku hospitalizacji bądź transportu do kraju turysty),
· ubezpieczenie kosztów ratownictwa
(dotyczy kosztów poniesionych w przypadku akcji ratunkowej bądź poszukiwawczej
prowadzonej przez służy ratunkowe w celu ratowania zdrowia czy też życia),
· ubezpieczenie OC (dotyczy zabezpieczenia
turysty w celu nieświadomego wyrządzenia krzywdy innej osobie),
· ubezpieczenie kosztów pomocy prawnej
(zapewnia pokrycie kosztów zorganizowania i niezbędnej pomocy prawnej w
przypadku kiedy turysta wejdzie w konflikt z prawem poza granicami kraju),
· ubezpieczenie kosztów rezygnacji
uczestnictwa w imprezie turystycznej ( dotyczy pokrycia kosztów poniesionych w
związku z planowanym wyjazdem i pobytem poza granicami kraju).
3. Pakiety
turystyczne – są to
pakiety ustalane zgodnie z życzeniem klienta i dostosowywane do indywidualnych
potrzeb turysty.
4. Pakiety
biznesowe – przeznaczone
dla klientów instytucjonalnych. W ramach pakietu klient ubezpieczony jest na
życie i zdrowie, a także ubezpieczeniem objęty jest jego bagaż, koszty
poniesione przez klienta w związku z opóźnieniem lotu.
5. Pakiety
młodzieżowe –
przeznaczone wyłącznie dla osób poniżej 24 roku życia oraz posiadających ważną
legitymację szkolną bądź studencką. Pakiety te również obejmują grupy powyżej
10 osób wraz z opiekunem.
6. Pakiety
grupowe – stosowane
głównie w ramach zorganizowanych wyjazdów powyżej 10 osób.
W myśl ustawy o usługach turystycznych należy podkreślić, iż
dokument ten w sposób jasny określa obowiązek posiadania przez organizatorów
turystyki i pośredników turystycznych umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji
ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczeniowej odpowiedzialności cywilnej na rzecz
klientów. Przedmiotem takiej gwarancji jest:
·
pokrycie
kosztów powrotu turystów z imprezy turystycznej w przypadku kiedy organizator
wbrew obowiązkowi nie zapewni tego powrotu,
·
pokrycie
zwrotu wniesionych przez klientów wpłat tytułem zapłaty należności za daną
imprezę turystyczną, w przypadku kiedy nie zostanie ona zrealizowana,
·
zwrot
części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą
części imprezy turystycznej, która nie została zrealizowana z przyczyn
dotyczących ubezpieczającego lub osób, które działają w jego imieniu.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o usługach turystycznych z
grudnia 2010 roku kwoty gwarancji ubezpieczeniowej zostały znacznie
podwyższone, a ich wysokość uzależniona jest od obrotu uzyskanego w minionym
sezonie. Porównanie wysokości gwarancji ubezpieczeniowych wiodących
touroperatorów:
1. Itaka – aktualnie posiada najwyższą
gwarancję ubezpieczeniową na rynku opiewającą na kwotę 144 mln złotych.
Gwarancja została wystawiona przez Europäische Reiseversicherung AG (ERV
AG),wiodącego ubezpieczyciela biur podróży. Kwota ubezpieczenia jest wyższa o
ok. 25 mln złotych od kwot gwarancji na sezon 2011/2012, co świadczy o tym , iż
zyski osiągnięte przez biuro podróży Itaka są zdecydowanie wyższe niż w
ubiegłym roku (http://beta.itaka.pl/).
2. Wezyr Holidays – gwarancja
ubezpieczeniowa opiewa na ponad 28 mln złotych, a firma która ubezpiecza biuro
podróży to Europäische Reiseversicherung.
(https://www.wezyrholidays.pl/strefa-agenta).
3. Ecco Holiday – w związku z coraz większą
świadomością klientów, którzy poszukują bezpiecznych wakacji biuro podróży
wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów podniosło swoją gwarancję ubezpieczeniową
o 50% i w związku z tym od czerwca 2013 roku opiewa ona na sumę ponad 28 mln
złotych.
4. TUI – gwarancja ubezpieczeniowa wynosi
100 mln złotych z czego prawie 70 mln dla wylotów z polskich lotnisk i 14 mln
dla wylotów odbywających się z niemieckich lotnisk. W roku 2013 ubezpieczenie
TUI jest wyższe o 20 mln złotych w porównaniu do sezonu 2011/2012.
5. Alfa Star – gwarancja ubezpieczeniowa
opiewa na kwotę 32 mln złotych,
6. Oasis Tours – gwarancja ubezpieczeniowa
biura wynosi 12,5 mln złotych. Biuro ma podpisaną umowę z Towarzystwem
Ubezpieczeń i Reasekuracji AXA.
7. Rainbow Tours – gwarancja ubezpieczeniowa
wynosi 46 mln złotych.
9.
Charakterystyka usług komplementarnych w turystyce
Usługi turystyczne powstają i rozpowszechniają się
równomiernie z dynamicznym rozwojem turystyki. Wśród bogatej oferty na rynku
turystycznym coraz trudniej jest scharakteryzować je wszystkie. Na największą
uwagę zasługują niewątpliwie następujące grupy usług:
·
usługi bankowe – podobnie jak w innych gałęziach
przemysłu turystycznego również i w usługach bankowych turystyka jest jednym ze
stymulatorów jego rozwoju. Urozmaicone potrzeby turystyczne uczestników ruchu
turystycznego wywołują zapotrzebowanie na nowe produkty bankowe. Ponadto wraz z
tendencją wzrostową wyjazdów rośnie zapotrzebowanie na dostosowanie i
doskonalenie istniejących już produktów, a także powstawanie nowych
instrumentów finansowych. Usługi bankowe stanowią zaspokojenie potrzeb nie
tylko uczestników ruchu turystycznego, ale również są wykorzystywane przez
lokalną społeczność. Współcześnie w dobie szybkiego rozwoju elektroniki i
cyfryzacji gigantycznego znaczenia nabiera możliwość korzystania z kart
płatniczych, potocznie określanych plastikowymi pieniędzmi. Możliwości dokonywania
płatności bezgotówkowych wciąż wykazują tendencje wzrostowe we wszystkich
branżach gospodarek całego świata. Również udogodnieniem dla turystów stało się
wprowadzenie w wielu krajach wspólnej waluty, którą jest Euro. Zdecydowanie ułatwia
to obecnie podróżowanie bez konieczności wymiany gotówki na lokalną walutę.
Podział kart płatniczych:
·
ze względu
na zasięg obowiązywania: karty krajowe – akceptowane wyłącznie w kraju wydawcy
karty, karty międzynarodowe – akceptowane na całym świecie,
·
ze względu
na sposób zapisywania informacji: kart z paskiem magnetycznym – informacje
zapisane są na pasku magnetycznym, karty z mikroprocesorem (chip) – informacje
zapisane są na mikroprocesorze, karty hybrydowe – zawierające zarówno pasek
magnetyczny jak i mikroprocesor,
·
ze względu
na sposób rozliczania: karty bankomatowe – służy do wypłacania gotówki z
bankomatu (np. Visa, Mastercard, Maestro), karty debetowe – umożliwiają dokonywanie
płatności do wysokości stanu konta w punktach usługowo-handlowych (Visa,
Mastercard, Maestro), karty obciążeniowe – umożliwiające przeprowadzanie w
ciągu miesiąca transakcji do wysokości przyznanego limitu, karty kredytowe –
umożliwiają dokonywanie transakcji bezgotówkowych oraz wypłacanie gotówki z
bankomatów,
·
ze względu
na sposób autoryzacji: karty płaskie – posiadacz potwierdzenia dokonanie
transakcji poprzez wpisanie kodu PIN, karty wypukłe – (embossowane) – posiadacz
potwierdza dokonanie transakcji poprzez złożenie podpisu.
·
usługi
telekomunikacyjne – w dobie cyfryzacji dużego znaczenia w przemyśle
telekomunikacyjnym nabrała telefonia komórkowa oraz rozpowszechnił się Internet.
Branża telekomunikacyjna dzięki tak szybkim ewolucjom uzyskuje wciąż tendencje
wzrostowe oraz zaspokaja w pełni potrzeby wszystkich ludzi,
·
usługi handlowe – w turystyce są dodatkowym źródłem dochodów
lokalnej społeczności. Ponadto ich wzrost jest konsekwencją dynamicznego
rozwoju turystyki, głównie w miejscowościach o bogatych walorach turystycznych.
Współcześnie nie ma żadnych zakazów, a przedmiotem handlu staje się wszystko na
co zgłaszany jest popyt,
·
usługi rzemieślnicze – stanowią ważny czynnik wzrostu
zatrudnienia lokalnej społeczności na rynku pracy w wielu
miejscowościach. Do usług z których najczęściej korzystają uczestnicy ruchu
turystycznego podczas wypoczynku należą: usługi fryzjerskie, usługi
kosmetyczne, usługi krawieckie, usługi pralnicze, usługi fotograficzne, usługi
motoryzacyjne,
·
usługi infrastruktury lokalnej – służą nie tylko turystom, ale również
wykorzystywane są przez społeczność lokalną. Dynamiczny rozwój urbanizacji
umożliwia korzystanie z wielu udogodnień, wśród nich należy wymienić możliwość
korzystania z wodociągów, sieci elektrycznej, sieci dróg, lokalnego transportu,
usług pocztowych, telekomunikacyjnych, służb bezpieczeństwa, służby zdrowia,
oświaty i kultury,
·
usługi kulturalno-rozrywkowe – w obecnej chwili grupa tych usług na
stałe jest już wpisywana w programy imprez turystycznych. Współczesny turysta
nie wyobraża sobie wyjazdu bez możliwości zaspokojenia potrzeb
kulturalnych i rozrywkowych. Ponadto istnieje wiele krótkoterminowych imprez
turystycznych przygotowywanych wyłącznie ze względu na określone wydarzenie,
·
usługi rekreacyjno-sportowe – niewątpliwie uprawianie rekreacji czy
sportu w naszym kraju należy do potrzeb wyższego rzędu, gdyż coraz częściej
stają się produktem bądź usługą luksusową przeznaczoną dla zamożnych
uczestników ruchu turystycznego. Rozwój obiektów, urządzeń, ale przede
wszystkim trendy dyktowane przez mass
media wymuszą niejako na społeczeństwie poszukiwania coraz bardziej
innowacyjnych form spędzania wolnego czasu, a tym samym do poszukiwania coraz
bardziej ekstremalnych wzorów uprawiania turystyki. Z drugiej strony turyści
wciąż mają możliwość skorzystania z bezpłatnych usług rekreacyjno-sportowych.
Wśród przykładowych świadczeń w zakresie usług rekreacyjno- sportowych, zarówno
płatnych, jak i bezpłatnych należą:
- baseny,
- kąpieliska,
- aquaparki,
- plaże,
- skocznie,
- wyciągi
narciarskie,
- wyciągi
krzesełkowe,
- tory
saneczkowe,
- boiska
sportowe,
- korty
tenisowe;
- pola
golfowe,
- lodowiska,
- wypożyczalnie
sprzętu turystycznego,
- tereny
myśliwskie, łowieckie,
- szlaki
turystyczne.
Bibliografia
Literatura obowiązkowa
Gaworecki W., Turystyka, Polskie
Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
J. Orłowska J., M. Tkaczyk M., Organizacja pracy w hotelarstwie, cz.
2, Wydawnictwo Rea, Warszawa 2008.
Peć M., Michniewicz I., Obsługa
ruchu turystycznego, cz. 1, Wydawnictwo Rea, Warszawa
2010.
Peć M., Michniewicz I., Obsługa
ruchu turystycznego, cz.
2, Wydawnictwo Rea, Warszawa 2010.
Peć M., Michniewicz I., Obsługa
ruchu turystycznego, cz.
3, Wydawnictwo Rea, Warszawa 2011.
Literatura dodatkowa
Leszka G., Podstawy turystyki, Wydawnictwo WSiP,
Warszawa 2013.
Marcinkiewicz C.,
Kowalski S., Marketing turystyczny
(elementy norm postępowania i etyka dla zarządzających), Wydawnictwo
Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2012.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz.U z dnia 30 sierpnia 2004 r. Nr 188, poz. 1944).
Ustawa z dnia 29
sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U 1997 nr 133 poz. 884).
Netografia
http://www.national-geographic.pl/
http://www.alfastar.com.pl/
http://www.rainbowtours.pl/