Spis treści modułu
Wprowadzenie
1.
Informacja
geograficzna
2.
Źródła
informacji geograficznej
3.
Informacja
turystyczna
4.
Źródła
informacji turystycznej
Bibliografia
Wprowadzenie
Trudno wyobrazić sobie podróż bez informacji geograficznej
czy turystycznej. Jak dojechać do gospodarstwa agroturystycznego? Jaka będzie
pogoda? Co ciekawego znajduje się w pobliżu? To podstawowe informacje, jakie chcemy uzyskać przed
wyjazdem. Źródłem tych informacji jest przede wszystkim Internet. Bez
wychodzenia z domu możemy zaplanować całą podróż, zarezerwować nocleg, bilet
lotniczy, wynająć samochód, dowiedzieć się wszystkiego o zabytkach, sprawdzić
godziny otwarcia muzeum. Będąc już w miejscu docelowym naszej podróży, powinniśmy udać się do punktu
informacji turystycznej.
1. Informacja geograficzna
Informacja geograficzna to wiedza o otaczającym nas
środowisku i zachodzących w nim procesach. To również informacja o obiektach
lub zjawiskach, które związane są bezpośrednio lub pośrednio z jakimś miejscem
na powierzchni Ziemi,
uzyskiwana w drodze interpretacji danych geograficznych. Bazy danych geograficznych
powstałe w oparciu o specjalistyczne oprogramowanie komputerowe tworzą System
Informacji Geograficznej (GIS,
ang. Geographic Information System).
GIS możemy porównać do zbioru klasycznych map połączonych z nieograniczoną bazą
danych. GIS umożliwia pozyskiwanie i gromadzenie danych geograficznych,
przetwarzanie ich do postaci informacji geograficznej, analizowanie informacji
oraz prezentowanie i wizualizację wyników.
Przykłady zastosowań GIS-u dla turystyki:
Studium przypadku
2.1.
„Naukowcy z Google i Microsoft stworzyli oprogramowanie o
nazwie Far Out, które za pomocą GPS śledzi osoby oraz zapisuje ich zachowanie.
Dzięki czemu może przewidzieć lokalizację osób kilka lat w przód.
Oprogramowanie stworzono w oparciu o badania statystyczne przeprowadzone w
Seattle. Naukowcy Adam Sadilek i John Krumm wyposażyli 300 wolontariuszy w
odbiorniki GPS, które przez trzy miesiące mieli zawsze nosić ze sobą – idąc do
pracy, na zakupy, spędzając czas z przyjaciółmi czy podróżując. Odbiorniki
zamontowano również w autobusach, samochodach czy innych środkach transportu,
którymi poruszali się ochotnicy. W sumie podczas całego eksperymentu zebrano
150 milionów lokalizacji punktów oraz 32 tys. dni ze ścieżkami GPS. Na podstawie
tych danych opracowano algorytm, który z dużą dokładnością prognozuje miejsca
przebywania osób. Far Out jest także w stanie automatycznie wykryć, kiedy ktoś
zmieni swoje rutynowe zachowanie, np. zrobi zakupy w innym sklepie niż
zazwyczaj, zmieni drogę do pracy czy też przeprowadzi się. Naukowcy uważają, że
ich oprogramowanie może znaleźć zastosowanie m.in. w marketingu przy lepszym
targetowaniu reklam. Znając miejsce przebywania osoby, można przygotować ofertę dla konkretnego klienta.
Oprogramowanie może być także pomocne w lokalizowaniu osób zaginionych” (http://www.gisplay.pl).
2.
Źródła
informacji geograficznej
Z punktu widzenia turysty podstawowym
źródłem informacji geograficznej jest mapa. Mapa jest obrazem powierzchni Ziemi
wykonanym na płaszczyźnie,
przedstawionym w zmniejszeniu za pomocą znaków umownych, przy zastosowaniu odpowiedniego
odwzorowania kartograficznego. Mapy, ze względu na treść, dzielimy na ogólnogeograficzne i tematyczne (np.
hydrologiczne, geologiczne, glebowe). Ze względu na skalę dzielimy je na wielkoskalowe
– topograficzne (skala większa niż 1:200 000), średnioskalowe (skala 1:200 000
do 1:1 000 000) i
małoskalowe (skala mniejsza niż 1:1 000 000). Ze względu na przeznaczenie
wyróżniamy mapy turystyczne, gospodarcze, fizyczne, komunikacyjne i wojskowe.
Uzupełniającym
źródłem informacji geograficznej są bazy danych tworzone przez różne instytucje
państwowe oraz firmy komercyjne. Przykłady zbiorów danych:
·
Ewidencja
Gruntów i Budynków,
·
Baza Danych
Topograficznych,
·
Geodezyjna
Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu,
·
Baza Danych
Ogólnogeograficznych,
·
Państwowy
Rejestr Granic,
·
Państwowy
Rejestr Nazw Geograficznych,
·
Baza Danych
Hydrograficznych,
·
Baza Danych
Sozologicznych,
·
bazy
Głównego Urzędu Statystycznego,
·
baza
systemu informatycznego Lasów Państwowych itp.
Bazy danych firm komercyjnych wykorzystywane np. w nawigacji
samochodowej oferują dane dotyczące sieci drogowej z informacją o organizacji
ruchu, lokalizacji adresów, lokalizacji wybranych obiektów, np. handlowych, bankowych,
turystycznych.
Kolejnym źródłem są
pomiary geodezyjne, pomiary fotogrametryczne i teledetekcyjne, po przetworzeniu których uzyskujemy
ortofotomapę – mapę, której treść stanowi zdjęcie lotnicze lub satelitarne
(przykład: http://goo.gl/maps/iKbrb).
Źródłem informacji
geograficznej są obserwacje i pomiary meteorologiczne dostarczające informacji
o pogodzie, obserwacje i pomiary hydrologiczne oraz monitoring środowiska
obejmujący monitoring jakości powietrza, hałasu, gleb, wód, przyrody.
Informację na temat pogody, stanu pokrywy śnieżnej, zagrożeń uzyskamy np. w serwisach
http://www.meteo.pl/, http://www.pogodynka.pl/Zasoby dla tego tematu