2. Informacja geograficzna i turystyczna

Spis treści modułu

Wprowadzenie

1.      Informacja geograficzna
2.      Źródła informacji geograficznej
3.      Informacja turystyczna
4.      Źródła informacji turystycznej
Bibliografia




Wprowadzenie

Trudno wyobrazić sobie podróż bez informacji geograficznej czy turystycznej. Jak dojechać do gospodarstwa agroturystycznego? Jaka będzie pogoda? Co ciekawego znajduje się w pobliżu? To podstawowe informacje, jakie chcemy uzyskać przed wyjazdem. Źródłem tych informacji jest przede wszystkim Internet. Bez wychodzenia z domu możemy zaplanować całą podróż, zarezerwować nocleg, bilet lotniczy, wynająć samochód, dowiedzieć się wszystkiego o zabytkach, sprawdzić godziny otwarcia muzeum. Będąc już w miejscu docelowym naszej podróży, powinniśmy udać się do punktu informacji turystycznej.



1.      Informacja geograficzna
Informacja geograficzna to wiedza o otaczającym nas środowisku i zachodzących w nim procesach. To również informacja o obiektach lub zjawiskach, które związane są bezpośrednio lub pośrednio z jakimś miejscem na powierzchni Ziemi, uzyskiwana w drodze interpretacji danych geograficznych. Bazy danych geograficznych powstałe w oparciu o specjalistyczne oprogramowanie komputerowe tworzą System Informacji Geograficznej (GIS, ang. Geographic Information System). GIS możemy porównać do zbioru klasycznych map połączonych z nieograniczoną bazą danych. GIS umożliwia pozyskiwanie i gromadzenie danych geograficznych, przetwarzanie ich do postaci informacji geograficznej, analizowanie informacji oraz prezentowanie i wizualizację wyników.
Przykłady zastosowań GIS-u dla turystyki:
·        GIS Dolina Górnej Narwi,
·        Geoportal Tatry,
·        GIS Białystok.
Studium przypadku 2.1.
„Naukowcy z Google i Microsoft stworzyli oprogramowanie o nazwie Far Out, które za pomocą GPS śledzi osoby oraz zapisuje ich zachowanie. Dzięki czemu może przewidzieć lokalizację osób kilka lat w przód. Oprogramowanie stworzono w oparciu o badania statystyczne przeprowadzone w Seattle. Naukowcy Adam Sadilek i John Krumm wyposażyli 300 wolontariuszy w odbiorniki GPS, które przez trzy miesiące mieli zawsze nosić ze sobą – idąc do pracy, na zakupy, spędzając czas z przyjaciółmi czy podróżując. Odbiorniki zamontowano również w autobusach, samochodach czy innych środkach transportu, którymi poruszali się ochotnicy. W sumie podczas całego eksperymentu zebrano 150 milionów lokalizacji punktów oraz 32 tys. dni ze ścieżkami GPS. Na podstawie tych danych opracowano algorytm, który z dużą dokładnością prognozuje miejsca przebywania osób. Far Out jest także w stanie automatycznie wykryć, kiedy ktoś zmieni swoje rutynowe zachowanie, np. zrobi zakupy w innym sklepie niż zazwyczaj, zmieni drogę do pracy czy też przeprowadzi się. Naukowcy uważają, że ich oprogramowanie może znaleźć zastosowanie m.in. w marketingu przy lepszym targetowaniu reklam. Znając miejsce przebywania osoby, można przygotować ofertę dla konkretnego klienta. Oprogramowanie może być także pomocne w lokalizowaniu osób zaginionych” (http://www.gisplay.pl).
2.      Źródła informacji geograficznej
Z punktu widzenia turysty podstawowym źródłem informacji geograficznej jest mapa. Mapa jest obrazem powierzchni Ziemi wykonanym na płaszczyźnie, przedstawionym w zmniejszeniu za pomocą znaków umownych, przy zastosowaniu odpowiedniego odwzorowania kartograficznego. Mapy, ze względu na treść, dzielimy na ogólnogeograficzne i tematyczne (np. hydrologiczne, geologiczne, glebowe). Ze względu na skalę dzielimy je na wielkoskalowe – topograficzne (skala większa niż 1:200 000), średnioskalowe (skala 1:200 000 do 1:1 000 000) i małoskalowe (skala mniejsza niż 1:1 000 000). Ze względu na przeznaczenie wyróżniamy mapy turystyczne, gospodarcze, fizyczne, komunikacyjne i wojskowe.
Uzupełniającym źródłem informacji geograficznej są bazy danych tworzone przez różne instytucje państwowe oraz firmy komercyjne. Przykłady zbiorów danych:
·        Ewidencja Gruntów i Budynków,
·        Baza Danych Topograficznych,
·        Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu,
·        Baza Danych Ogólnogeograficznych,
·        Państwowy Rejestr Granic,
·        Państwowy Rejestr Nazw Geograficznych,
·        Baza Danych Hydrograficznych,
·        Baza Danych Sozologicznych,
·        bazy Głównego Urzędu Statystycznego,
·        baza systemu informatycznego Lasów Państwowych itp.
Bazy danych firm komercyjnych wykorzystywane np. w nawigacji samochodowej oferują dane dotyczące sieci drogowej z informacją o organizacji ruchu, lokalizacji adresów, lokalizacji wybranych obiektów, np. handlowych, bankowych, turystycznych.
Mapy topograficzne Polski dostępne są w portalu http://www.geoportal.gov.pl/.
Kolejnym źródłem są pomiary geodezyjne, pomiary fotogrametryczne i teledetekcyjne, po przetworzeniu których uzyskujemy ortofotomapę – mapę, której treść stanowi zdjęcie lotnicze lub satelitarne (przykład: http://goo.gl/maps/iKbrb).
Źródłem informacji geograficznej są obserwacje i pomiary meteorologiczne dostarczające informacji o pogodzie, obserwacje i pomiary hydrologiczne oraz monitoring środowiska obejmujący monitoring jakości powietrza, hałasu, gleb, wód, przyrody. Informację na temat pogody, stanu pokrywy śnieżnej, zagrożeń uzyskamy np. w serwisach http://www.meteo.pl/, http://www.pogodynka.pl/



Zasoby dla tego tematu