1. Imprezy i usługi turystyczne


Spis treści modułu

Wprowadzenie

1.      Pojęcie, struktura i cykl życia produktu turystycznego
2.      Charakterystyka produktów turystyki wiejskiej
3.      Klasyfikacja usług turystycznych
4.      Klasyfikacja imprez turystycznych
5.      Oczekiwania klientów wobec imprez turystycznych
6.      Oczekiwania klientów wobec usług turystycznych

Bibliografia




Wprowadzenie

Turystyka wiejska obejmuje wszystkie formy wypoczynku na obszarach wiejskich wykorzystujące walory przyrodnicze i kulturowe wsi. Istotą turystyki wiejskiej jest bezpośredni kontakt z życiem wiejskim, folklorem, kontakt ze zwierzętami, możliwość uczestnictwa w pracach rolnych. Popularnym rodzajem turystyki wiejskiej jest agroturystyka definiowana jako wypoczynek w czynnym gospodarstwie rolnym nazywanym gospodarstwem agroturystycznym. Na obszarach cennych przyrodniczo i kulturowo rozwija się ekoturystyka, której głównym celem jest poznawanie przyrody z poszanowaniem jej praw. W gospodarstwach agroturystycznych stosujących ekologiczne metody produkcji rolnej rozwija się ekoagroturystyka.
Produkt turystyczny, usługa turystyczna, impreza turystyczna to podstawowe terminy występujące w działalności turystycznej. Produkt turystyczny może być nie tylko dobrem materialnym, np. pamiątką, ale i usługą turystyczną. Złożony produkt turystyczny, obejmujący cząstkowe usługi noclegowe i transportowe określany jest jako impreza turystyczna. W module I przedstawiono klasyfikację produktów, usług i imprez turystycznych. Na najlepszych przykładach w Polsce scharakteryzowano produkty turystyki wiejskiej oraz określono oczekiwania klientów wobec imprez i usług turystycznych. Specyficzna cecha produktów turystycznych polega na tym, że o ich jakości przekonujemy się dopiero w trakcie pobytu na imprezie lub podczas korzystania z usług turystycznych.
1.      Pojęcie, struktura i cykl życia produktu turystycznego
Produkt turystyczny
Produkt turystyczny to wszystkie towary, usługi i atrakcje oferowane turyście w celu zaspokojenia jego potrzeb i pragnień.
Tabela 1.1. Rodzaje produktów turystycznych
Produkt
turystyczny
Przykłady
Rzecz
Mapy, przewodniki, pamiątki, plecaki turystyczne, namioty turystyczne, ubrania turystyczne.
Usługa
Usługa gastronomiczna, hotelarska, przewodnicka, transportowa, ubezpieczeniowa.
Wydarzenie
Imprezy plenerowe, festiwale, koncerty, imprezy sportowe, dożynki, odpusty, np. Jarmark Dominikański w Gdańsku, Tour de Pologne, Festiwal Folkloru Górali Polskich w Żywcu, Przystanek Woodstock, Air Show w Radomiu, Festiwal Edynburski, Glastonbury Festival.
Impreza
Zestaw kilku usług i dóbr materialnych oferowanych w formie pakietu przez organizatorów turystyki, np. wczasy, rajd, wycieczka.
Obiekt
Obejmuje pojedynczą atrakcję turystyczną z usługami towarzyszącymi, np. zamek, pałac, muzeum, kopalnia, pomnik przyrody, jaskinia, wodospad.
Szlak
Składa się z wielu obiektów turystycznych, połączonych ze sobą oznakowanym w terenie lub na mapie szlakiem pieszym, rowerowym, samochodowym, kajakowym, np. Szlak Orlich Gniazd, Szlak Zamków Gotyckich, EuroVelo – sieć szlaków rowerowych, Główny Szlak Beskidzki.
Obszar
Produkty turystyczne na wydzielonym geograficznie obszarze, np. produkt turystyczny obszaru Trójstyku Polska – Czechy – Słowacja, regionalny produkt turystyczny – Wigierski Park Narodowy, produkt turystyczny gmin powiatu limanowskiego.
Źródło: opracowanie własne autora na podstawie Kaczmarek, Stasiak, Włodarczyk 2002
Wyróżniamy produkty turystyczne proste (rzecz, usługa) oraz złożone, składające się z większej ilości produktów prostych (wydarzenie, impreza, obiekt, szlak, obszar).
Składniki produktu turystycznego
Wyróżnia się pięć głównych składników produktu turystycznego:
·        atrakcje i środowisko miejsca docelowego;
·        infrastruktura i usługi miejsca docelowego (baza noclegowa, baza gastronomiczna, transport, aktywny wypoczynek, usługi informacyjne, sklepy z pamiątkami, wypożyczalnie sprzętu);
·        dostępność miejsca docelowego (koszt, jakość, szybkość i częstotliwość połączeń komunikacyjnych);
·        wizerunek i postrzeganie miejsca docelowego;
·        cena płacona przez turystę za przejazd, zakwaterowanie, wyżywienie i korzystanie z atrakcji miejsca docelowego (Middleton 1996).
Struktura produktu turystycznego
Wyróżnić możemy trzy podstawowe elementy produktu turystycznego:
·        rdzeń (istotę) produktu,
·        produkt rzeczywisty (podstawowy),
·        produkt poszerzony (ulepszony).


Rdzeń produktu wiąże się z zaspokojeniem podstawowego motywu podróży, np. kontaktu z przyrodą, poznania życia na wsi, uczestnictwa w pracach rolniczych. Produkt rzeczywisty zawiera usługi umożliwiające realizację podróży, np. usługi noclegowe, gastronomiczne, transportowe. Produkt poszerzony obejmuje składniki dodatkowe, poszerzające zakres usług podstawowych, np. nauka rękodzieła czy gra na instrumentach ludowych. Dodatkowo wyróżnia się produkt potencjalny obejmujący elementy, które w przyszłości mogą wzbogacić ofertę, np. po ukończeniu budowy stajni. Z punktu widzenia konsumenta struktura produktu obejmuje również produkt oczekiwany i psychologiczny. Produkt oczekiwany to oczekiwania turysty decydującego się nabyć określony produkt, dotyczące jakości usług, czystości pokoi, smacznych, bogatych śniadań, atrakcyjnych animacji. Produkt psychologiczny to pozytywne lub negatywne odczucia, wspomnienia po konsumpcji produktu turystycznego, np. po powrocie z wczasów w gospodarstwie agroturystycznym (Nowakowska 2009).

Cykl życia produktu turystycznego
Produkty znajdujące się na rynku przechodzą przez cztery fazy życia:
·        wprowadzenie – produkt nie jest jeszcze znany na rynku, sprzedaż rośnie powoli, działania marketingowe nakierowane są na kreowanie produktu, zachęcenie do wypróbowania go;
·        wzrost – produkt jest już znany na rynku, sprzedaż rośnie szybko, zwiększają się również zyski producenta, działania marketingowe skierowane są na maksymalizację udziału w rynku;
·        dojrzałość – następuje nasycenie rynku i stopniowe spowolnienie sprzedaży, spadają również zyski, podejmowane są działania mające na celu utrzymanie się na rynku;
·        spadek – brak zainteresowania produktem, gwałtownie spada sprzedaż, zysk zamienia się w stratę.
·        faza eksploracji – niewielki ruch turystów indywidualnych, odkrywanie nieznanych atrakcji turystycznych miejscowości, obszaru, brak zainteresowania inwestorów;
·        faza wprowadzenia – wzrost ruchu turystycznego, zainteresowanie miejscowością inwestorów, kreowanie produktu turystycznego;
·        faza rozwoju – dalszy rozwój produktu turystycznego, maksymalny ruch turystyczny, gwałtowny rozwój infrastruktury turystycznej, turystyka staje się głównym źródłem dochodu mieszkańców;
·        faza konsolidacji (zwana również fazą prosperity) – długotrwała, wysoka i stabilna pozycja miejscowości na rynku turystycznym;
·        faza rozkwitu (stagnacji) – następuje zmniejszenie zainteresowania miejscowością, odpływ turystów, obszar staje się niemodny, pogarsza się jakość usług, liczne problemy społeczne i ekonomiczne (Butler 1980).
Faza stagnacji może przejść w fazę upadku lub, po podjęciu działań rewitalizujących, w fazę odrodzenia i powrót do fazy rozkwitu.
Rysunek 1.3. Cykl ewolucji obszaru turystycznego

2.      Charakterystyka produktów turystyki wiejskiej
Produkt turystyki wiejskiej to kompozycja walorów naturalnych i kulturowych, infrastruktury oraz usług, dostępnych za konkretną cenę, które umożliwiają spędzanie czasu wolnego na terenach wiejskich, w otoczeniu przyrody i w ścisłym związku ze społecznością lokalną (PART 2012).
Produkty turystyki wiejskiej powinny powstawać w miejscach charakteryzujących się autentycznym wiejskim charakterem przyrodniczym i kulturowym. Skierowane powinny być do turystów indywidualnych, których głównym motywem jest wypoczynek w ciszy i spokoju oraz motyw poznawczy – poznanie wiejskiego stylu życia oraz obserwacja przyrody.
Podstawowe formy aktywności turystycznej na obszarach wiejskich to:
·        wypoczynek połączony z uczestnictwem w życiu społeczności wiejskiej;
·        wycieczki piesze, rowerowe, konne o charakterze przyrodniczym i krajoznawczym;
·        wędkarstwo;
·        łowiectwo;
·        kontakt ze zwierzętami;
·        udział w pracach gospodarskich;
·        poznanie tradycyjnej kuchni, zawodów i sztuki ludowej.

Tabela 1.2. Składniki i cechy produktu turystyki wiejskiej
Składniki
Cechy
Miejsce
Wieś – przestrzeń sprzyjająca swobodzie poruszania, styczność z naturą oraz możliwość kontaktu ze środowiskiem przyrodniczym.
Gospodarstwo rolne – sprzyjające kontaktom z ludnością rolniczą, zwierzętami domowymi i dzikimi oraz zapoznaniu się z pracami rolnymi i rzemieślniczymi.
Atrakcje
Krajobraz, klimat, lasy, jeziora, góry, rolnictwo, świeże powietrze, cisza, spokój, niewielki ruch.
Zakwaterowanie
Pokój gościnny, mieszkanie/dom, kwatera grupowa, pole namiotowe, kempingi, schroniska lub wiejski pensjonat.
Wyżywienie
Całodzienne wyżywienie lub możliwość zakupu świeżych produktów z gospodarstwa do samodzielnego przyrządzenia posiłków, możliwość zapoznania się z wiejską kuchnią i spożywania potraw regionalnych.
Usługi
Podstawowe – zakwaterowanie i wyżywienie.
Dodatkowe – wędkowanie, myślistwo, zbieranie i suszenie ziół, owoców i grzybów, jazda konna i na rowerze, wypożyczenie konia, bryczki, sprzętu sportowego, organizowanie kuligów, sprzedaż wyrobów rzemieślniczych, oprowadzanie po regionie.
Kupno usług
Bezpośrednio lub za pośrednictwem stowarzyszeń agroturystycznych, czasami biur podróży.
Obsługa
Bezpośredni i przyjazny kontakt z osobami przyjmującymi turystów, gościnność i atmosfera sprzyjająca nawiązaniu wzajemnych więzi, a wraz z tym przyjazdom w przyszłości.
Inne
Rozwijanie zainteresowań, zdobywanie nowych umiejętności, poznawanie folkloru i zwyczajów rodzin wiejskich oraz kultury regionalnej, aktywny wypoczynek w wiejskiej przestrzeni.
Źródło: Sikora 2012, s. 136
Zgodnie z Marketingową strategią Polski w sektorze turystyki na lata 2012–2020 turystyka na terenach wiejskich, obejmująca: pobyty w gospodarstwach agroturystycznych, ekoturystycznych, imprezy folklorystyczne, rzemiosło ludowe, zwiedzanie parków narodowych, rezerwatów, należy do strategicznych produktów markowych.
Przykłady markowych produktów turystyki wiejskiej: Miodobranie Kurpiowskie, Podlaski Szlak Bociani, Weekend w Rzeczpospolitej Ptasiej, Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie, Kraina w Kratę, Kraina Żubra, Kurpiowszczyzna.
Polska Agencja Rozwoju Turystyki stworzyła listę 10 flagowych produktów turystyki wiejskiej w Polsce. Znalazły się na niej:
1.      Uroczysko Zaborek – zabytkowy, ponad 50-hektarowy kompleks starej drewnianej architektury przystosowanej do potrzeb hotelowych, położony na terenie Parku Krajobrazowego Podlaski Przełom Bugu (http://www.zaborek.com.pl).
2.      Małopolska Wieś Pachnąca Ziołami – szlak łączący 22 gospodarstwa w Małopolsce, specjalizujące się w uprawie i wykorzystaniu ziół (http://szlakimalopolski.mik.krakow.pl/?szlaki=malopolska-wies-pachnaca-ziolami).
3.      Ziołowy Zakątek – gospodarstwo agroturystyczne na Podlasiu z ogrodem ziołowym, posiadającym największą w Polsce kolekcję roślin leczniczych (http://ziolowyzakatek.pl).
4.      Tatarska Jurta – gospodarstwo agroturystyczne na Podlasiu, promujące kulturę tatarską (http://www.kruszyniany.pl).
5.      Kapkazy – Szkoła Wrażliwości – gospodarstwo agroturystyczne położone w województwie świętokrzyskim, będące miejscem spotkań artystów i miłośników sztuki (http://www.kapkazy.art.pl).
6.      Karczma Kaliska – gospodarstwo agroturystyczne położone w Wielkopolsce, oferujące edukację historyczną i ekologiczną oraz udział w inscenizacjach (http://www.agroturystyka.kalisz.pl).
7.      Trzy Świerki – gospodarstwo agroturystyczne położone na Mazurach, oferujące bogatą ofertę aktywnego spędzania wolnego czasu oraz tradycyjną kuchnię (http://www.trzyswierki.dt.pl).
8.      Kowalska Wioska w Wojciechowie – połączenie gospodarstwa agroturystycznego w województwie lubelskim z tradycyjną działalnością gospodarską (http://www.czerniec.pl).
9.      Wilcza Jama – gospodarstwo agroturystyczne w Bieszczadach z wyśmienitą kuchnią myśliwską (http://www.wilczajama.pl/).
Siedem Ogrodów – gospodarstwo agroturystyczne w otoczeniu ogrodów, położone w województwie zachodniopomorskim (http://www.7ogrodow.pl).



Zasoby dla tego tematu