Spis treści modułu
Wprowadzenie
1.
Etapy organizacji
imprezy turystycznej
2.
Zasady
programowania imprez turystycznych
3.
Przykłady
programów imprez turystycznych realizowanych na obszarach wiejskich
Bibliografia
Wprowadzenie
Impreza turystyczna, według ustawy o
usługach turystycznych, to co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity
program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad
24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu. Do najczęściej
spotykanych imprez turystycznych na terenach wiejskich należą wczasy i pobyty w
gospodarstwach agroturystycznych, zielone szkoły, rajdy, złazy, zloty, spływy,
rejsy, biwaki, obozy wędrowne piesze, rowerowe, obozy stałe, pielgrzymki. Z
turystyką wiejską związane są również różnorodne imprezy rekreacyjno-sportowe i
kulturalno-rozrywkowe, np.
festyny, turnieje, konkursy, koncerty, wystawy.
1.
Etapy
organizacji imprezy turystycznej
Organizacja imprezy turystycznej obejmuje cztery etapy:
·
przygotowanie,
·
sprzedaż,
·
realizację
świadczeń zgodnie z programem,
·
rozliczenie.
Pierwszy etap (przygotowanie imprezy) obejmuje: planowanie
(określenie celu, grupy docelowej, formy, terminu miejsca, rodzaju świadczeń),
opracowanie programu, kalkulację kosztów oraz zamawianie świadczeń (np.
noclegi, transport, wyżywienie, zwiedzanie).
Wyróżniamy cztery podstawowe formy zakontraktowania miejsc:
·
czarter –
polegający na zobowiązaniu organizatora do zakupu określonej liczby miejsc
noclegowych w określonym czasie; organizator musi zapłacić także w przypadku,
gdy nie uda mu się sprzedać wszystkich miejsc;
·
allotment –
polegający na rezerwacji ściśle określonej puli miejsc noclegowych w określonym
czasie; w przypadku braku chętnych pokoje zostają zwolnione i właściciel
obiektu noclegowego może je sprzedać innym klientom;
·
rezerwacja
ad hoc – polegająca na rezerwacji miejsc noclegowych dopiero po pojawieniu się
zainteresowanego klienta;
·
organizator
imprezy turystycznej może być również właścicielem obiektu noclegowego.
Podobne zasady kontraktowania miejsc występują w środkach
transportu.
Drugi etap (sprzedaż) poprzedzony jest przygotowaniem
materiałów reklamowych i prowadzeniem kampanii reklamowej. Sprzedaż imprezy turystycznej przebiega według
określonego schematu. W pierwszym etapie dokonują się ustalenia z klientem jego
potrzeb związanych z miejscem pobytu, terminem, ceną, standardem. Po zapoznaniu z oczekiwaniami klienta następuje prezentacja
oferty imprez turystycznych. Po dokonaniu przez klienta wyboru dochodzi do
podpisania umowy o świadczenie usług turystycznych. Klient powinien otrzymać
warunki uczestnictwa, regulamin, program imprezy. Następny etap obejmuje wpłatę
zaliczki a następnie całej kwoty. Organizator turystyki jest obowiązany wydać
klientowi wpłacającemu należność za imprezę lub zaliczkę przekraczającą 10% tej
sumy, pisemne potwierdzenie posiadania przez niego gwarancji bankowej lub
ubezpieczeniowej albo umowy ubezpieczenia na rzecz klientów. Dokumenty te
powinny wskazywać sposób ubiegania się o wypłatę środków z gwarancji lub umowy
ubezpieczenia. Pracownik biura podróży przekazuje klientowi
dokumenty podróżne (np. voucher, informatory, bilety).
Trzeci etap – realizacja
imprezy obejmuje: odprawę pilota (imprezy grupowe), odprawę i wyjazd
uczestników, realizację świadczeń zgodnie z programem, powrót uczestników.
Ostatni etap – rozliczenie
imprezy turystycznej obejmuje: odbiór rachunków, faktur, funduszy, dokumentacji,
analizę zrealizowanego programu, rozliczenie pilota wycieczki, rozpatrywanie
ewentualnych reklamacji ze strony uczestników, kalkulację rzeczywistych kosztów
i zysków z imprezy.
2.
Zasady
programowania imprez turystycznych
Programowanie imprezy
turystycznej obejmuje określenie celu, miejsca, terminu i harmonogramu
imprezy oraz rodzaju środka transportu.
Program imprezy przedstawiany jest w formie ramowej i
szczegółowej. Program ramowy przeznaczony jest dla uczestników imprezy
turystycznej. Powinien zawierać ramy godzinowe poszczególnych punktów programu, np. zwiedzania czy posiłków.
Program szczegółowy jest wewnętrznym dokumentem organizatora turystyki
zawierającym następujące elementy: hasło – nazwę imprezy, szczegółową trasę,
harmonogram czasowy, rodzaj transportu, przewidziany czas wolny, dane adresowe
usługodawców, np. hoteli,
restauracji, przewodników turystycznych.
Programując imprezę turystyczną, należy odpowiedzieć na szereg pytań dotyczących
sposobu organizacji, miejsca oraz programu imprezy.
Tabela 6.1. Programowanie imprezy turystycznej
Zagadnienia
|
Pytania
|
Organizacja
|
·
Kto
jest organizatorem?
·
Jaki
jest charakter produktu (wczasy, wycieczka, rajd)?
·
Jaki
środek transportu (np. autokar, pociąg, samolot)?
·
Kiedy
(data, przedział czasowy, sezon)?
·
Do
kogo adresowana jest impreza?
·
Jakie
będą formy płatności?
·
Jaka
jest liczba oferowanych miejsc?
·
Jakie
jest zakładane obłożenie (frekwencja)?
·
Jakie
są źródła finansowania imprezy?
·
Jaki
będzie sposób sprzedaży?
|
Miejsce
|
·
Gdzie
będzie miała miejsce impreza turystyczna?
·
Jakie
są cechy przestrzenne wybranego miejsca (miejscowość, region, szlak)?
·
Jakie
walory (atrakcje) turystyczne będą wykorzystane?
·
Jakie
elementy infrastruktury miejsca będą wykorzystane?
·
Jaką
rolę w przygotowaniu imprezy będą odgrywać lokalne władze i producenci?
·
Jakie
korzyści odniesie społeczność lokalna?
|
Program/ usługa
|
·
Jakie
świadczenia będą realizowane w trakcie programu?
·
Co
tworzy powtarzalne i niepowtarzalne elementy programu?
·
Jaki
jest ramowy rozkład dnia?
·
Jakie
będą możliwości korzystania z atrakcji nie planowanych w programie?
|
Przedmiot/ rzecz
|
·
Jakie
elementy materialne wchodzą w skład produktu(pamiątki, gadżety reklamowe)?
·
Kto
będzie producentem tych przedmiotów?
|
Źródło: opracowanie własne autora na podstawie Kaczmarek, Stasiak,
Włodarczyk 2002, s. 33
Przygotowanie imprez rekreacyjno-sportowych i
kulturalno-rozrywkowych obejmuje:
·
określenie
celu, terminu, miejsca i treści imprezy,
·
opracowanie
regulaminu imprezy,
·
skonstruowanie
szczegółowego programu minutowego,
·
przygotowanie
scenariusza otwarcia, przebiegu i zamknięcia imprezy,
·
zaprojektowanie
preliminarza finansowego,
·
promocję
imprezy (zaproszenia, komunikaty w środkach masowego przekazu, plakaty itp.),
·
przygotowanie
dekoracji miejsca imprezy,
·
gromadzenie
nagród i upominków dla uczestników,
·
uzyskanie
pozwoleń wymaganych prawem.
Więcej informacji na temat organizacji imprez turystycznych
znajdziesz na stronie:
Podstawowym celem wyjazdu w imprezach o charakterze
pobytowym jest wypoczynek, w związku z tym program powinien przewidywać zajęcia
sportowo-rekreacyjne oraz kulturalno-rozrywkowe. W przypadku programowania
imprez objazdowych należy kierować się następującymi zasadami:
·
program nie
powinien być przeładowany;
·
uczestnik
wycieczki jest w stanie maksymalnie 5–6 godzin koncentrować się na zwiedzaniu,
po tym należy zrobić przerwę na posiłek;
·
poszczególne
obiekty mają różne godziny otwarcia i wejścia na ostatnie zwiedzanie;
·
w trakcie
zwiedzania należy przewidzieć czas na zdjęcia i zakup pamiątek;
·
w grupie
mogą być ludzie w różnym wieku i o różnej kondycji fizycznej (czas zwiedzania
powinien to uwzględniać);
·
po pewnym
czasie należy zaplanować wolne dla uczestników, aby mieli chwilę na odpoczynek,
relaks;
·
przeciętne
zwiedzanie atrakcji turystycznej z przewodnikiem trwa 3–4 godziny;
·
czas
potrzebny na spożycie śniadania wynosi około 1 godz. natomiast obiad lub kolację
można zjeść w ciągu 1,5 godz.;
·
przerwa w
trakcie jazdy nie może trwać krócej niż 15–30 minut;
·
racjonalnie
zaprogramowany dzień w wycieczce objazdowej nie powinien trwać dłużej niż 10
godzin (Kruczek 2011).
Zasady
programowania wycieczki pieszej nizinnej
Wycieczki piesze nizinne są najpopularniejszą formą imprez
turystycznych. Uprawiane są do wysokości 600 m n.p.m. przez cały rok.
Skierowane są do różnych grup wiekowych, wymagają od uczestników dobrej
kondycji fizycznej, odpowiedniej odzieży, obuwia i sprzętu turystycznego (np.
plecaków, śpiworów). Wyznaczoną trasę pokonuje się najczęściej po znakowanych
szlakach. Kierownik wycieczki powinien posiadać aktualną mapę terenu, kompas
lub nawigację satelitarną. Na początku grupy idzie kierownik wycieczki,
następnie mniej sprawni fizycznie uczestnicy, na końcu idzie opiekun grupy lub
doświadczony turysta. Tempo marszu powinno wynosić ok. 4 km/h. Czas marszu nie
powinien przekraczać 6 godzin dziennie. Po pierwszych 20 min marszu należy
zorganizować odpoczynek, następne przerwy zarządzać należy po każdych 40–60 min
marszu. Po przebyciu połowy drogi należy przewidzieć dłuższą przerwę
przeznaczoną na posiłek. W przypadku wycieczek wielodniowych w trzecim dniu
należy zmniejszyć dystans trasy, ze względu na zmęczenie uczestników. W
przypadku poruszania się po drogach publicznych należy przestrzegać zasad
kodeksu drogowego. Program wycieczki należy modyfikować w zależności od
warunków pogodowych i możliwości uczestników.
Zasady
programowania wycieczki rowerowej
Liczebność w przypadku wycieczek
młodzieżowych to 2 opiekunów na grupę 10–13 uczniów (w kolumnie rowerów nie
może jechać więcej niż 15 osób). Wszyscy uczniowie muszą posiadać kartę rowerową.
Prowadzący wycieczkę jedzie na początku, za nim najsłabsi w grupie, następnie
pozostali uczniowie. Drugi
opiekun jedzie na końcu grupy. Tempo jazdy powinno być dostosowane do możliwości
najsłabszego uczestnika. Odstępy pomiędzy jadącymi powinny wynosić do 5 m.
Uczestnicy wycieczki jadą jeden za drugim (nie wolno jechać obok siebie), jak
najbliżej prawej krawędzi drogi, zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Opiekun
wycieczki powinien posiadać apteczkę pierwszej pomocy oraz narzędzia do
ewentualnej naprawy rowerów, a także zapasowe dętki i wentyle oraz pompkę.
Uczestnicy powinni mieć ubiór odpowiedni do jazdy, kask ochronny na głowę oraz
elementy odblaskowe.
Zasady
programowania wycieczek autokarowych dla młodzieży szkolnej
Liczebność grupy powinna być dostosowana do możliwości
technicznych autokaru/liczby miejsc. 1 opiekun przypada na 15 uczniów (nie
licząc kierowcy i pilota/przewodnika). Każdy opiekun ma przydzieloną grupę 15
uczniów. Miejsca przy drzwiach zajmują osoby dorosłe (opiekunowie). Przejścia w
autokarze muszą być wolne, nie mogą znajdować się tam dodatkowe miejsca do
siedzenia. Kierowca musi posiadać świadectwo kwalifikacyjne kierowcy zawodowego
oraz potwierdzenie sprawności technicznej pojazdu. Postoje mogą odbywać się
tylko w miejscach do tego wyznaczonych, tj. na oznakowanych parkingach. Po
każdej przerwie w podróży należy sprawdzić stan liczebny grupy. Obowiązkiem
opiekunów jest dopilnowanie grupy w czasie jazdy (należy mieć zapięte pasy, nie
wolno chodzić po autokarze, siedzieć tyłem, na oparciu, wyrzucać śmieci przez
okno).
Programując wycieczkę autokarową, należy dostosować się do maksymalnego czasu
prowadzenia autobusu przez kierowcę, który nie może przekraczać 9 godzin. W
ciągu tygodnia dzienny czas kierowania pojazdem wynoszący 10 godzin
dopuszczalny jest dwukrotnie. Kierowca zobowiązany jest do przymusowej przerwy
po 4,5 godzinach ciągłej jazdy. Odpoczynek trwa 45 minut i może być rozłożony
na dwie przerwy: po 15 i 30 minut.
W przypadku organizacji imprez turystycznych w gospodarstwie
agroturystycznym należy najpierw zapoznać się szczegółowo z zamówieniem na
usługi i przeanalizować możliwość realizacji imprezy w gospodarstwie
(odpowiednia liczba miejsc noclegowych, standard obiektu, możliwość realizacji
zamówionych usług dodatkowych). Następnym etapem będzie opracowanie ramowego
programu imprezy turystycznej uwzględniającego życzenia zamawiającego dotyczące
noclegów, wyżywienie, usług dodatkowych (np. ognisko, łowienie ryb, zbieranie
grzybów, udział w pracach rolnych) oraz przygotowanie kalkulacji kosztów
pobytu. Po zaakceptowaniu warunków przez zamawiającego należy przygotować
gospodarstwo na przyjazd gości.
Studium przypadku
1. Zamówienie imprezy motywacyjnej w gospodarstwie agroturystycznym
Poznań, 19 marca 2012 r.
Mega-tech
sp. z o. o.
ul. T. Kościuszki 6
92-129 Poznań
NIP 523 127 88 88
Gospodarstwo
Agroturystyczne
Marian
Tomczak
ul.
Leśna 9
54-190 Zielonka
Zwracam się z prośbą o zorganizowanie
3-dniowej imprezy motywacyjnej dla naszych pracowników w terminie od 6 do 8
lipca 2012 r.
W imprezie weźmie udział 8 osób (4 mężczyzn, w
tym 2 obcokrajowców, i 4 kobiety). Proszę o zapewnienie grupie dwóch noclegów
w pokojach 2-osobowych oraz wyżywienia – 2 posiłki dziennie: śniadanie i
obiadokolacja. Pierwsze świadczenie – obiadokolacja powinno mieć miejsce 6
lipca, a ostatnie – śniadanie 8 lipca. Grupa dojedzie do Państwa gospodarstwa
własnymi samochodami. Planowany przyjazd grupy nastąpi 6 lipca 2012 r. o
godzinie 15.00, wyjazd – 8 lipca 2012 r. o godzinie 12.00.
W
programie imprezy proszę między innymi zaplanować w drugim dniu całodniowy
pobyt w lesie połączony z zabawą w paintball. Proszę przygotować również
wieczorek integracyjny oraz prelekcję dotyczącą walorów przyrodniczych Parku
Krajobrazowego „Puszcza Zielonka” i sztuki rolniczej.
Proszę
o przedstawienie atrakcyjnego programu imprezy motywacyjnej w gospodarstwie
agroturystycznym, uwzględniającego nasze sugestie oraz kalkulacji kosztów z
podaniem ceny na jednego uczestnika.
Z poważaniem
Dyrektor
Tomasz Szymczak
3.
Przykłady
programów imprez turystycznych realizowanych na obszarach wiejskich
|
W rozdziale przedstawiono przykłady programów imprez
turystycznych realizowanych na obszarach wiejskich.
Studium przypadku
2. Wycieczka dla uczniów szkoły podstawowej klasy 4–6. Stajnia Wilga
·
Termin
imprezy: 1–2.06.2014 r.
·
Cel
imprezy: aktywny wypoczynek
·
Transport:
autokar Biura Podróży Omega
·
Zakwaterowanie
i wyżywienie: Gospodarstwo Agroturystyczne Stajnia Wilga
Dzień 1:
8.00–8.15 – zbiórka
uczestników przed szkołą
8.15–10.00 –
przejazd na trasie Warszawa – Stajnia Wilga (54 km)
10.00–11. 00 –
przyjazd do Stajni Willa i zakwaterowanie
11.00–13.00 –
spacer po okolicy i zabawy rekreacyjne na terenie gospodarstwa
13.00–14.00 – obiad
14.00–15.00 – czas wolny
15.00–18.00 –
podchody z zadaniami terenowymi (w grupach): posługiwanie się mapą, rozpoznawanie
znaków topograficznych, marsz z kompasem, wyznaczanie kierunków świata, azymut,
komunikacja przez walkie-talkie, szyfrowanie wiadomości
18.00–19.00 –
kolacja
19.00–21.00 ognisko
z kiełbaskami
21.00 – nocleg
Dzień 2:
8.00–9.00 – śniadanie,
9.00–12.30 – zajęcia w Stajni Wilga:
przedstawienie koni, ras, umaszczenia, kilka słów o żywieniu i opiece nad
koniem, opis sprzętu jeździeckiego, zabawy na ujeżdżalni: przeciąganie liny,
rzut podkową, tor przeszkód, wyścigi w workach, wyścigi na „nartach”, przejażdżki
konne, przejażdżka bryczką
12.30–13.00 – czas wolny
13.00–14.00 – obiad
14.00–14.30 – pakowanie i
przygotowanie do wyjazdu,
14.30 – wyjazd
14.30–16.15 –
przejazd na trasie Stajnia Wilga – Warszawa (54 km)
16.15 – przyjazd na
teren szkoły, pożegnanie uczestników, zakończenie wycieczki (http://www.stajniawilga.pl/)
Studium przypadku
3. Szkoła Kreatywności. Przystanek Drzewina
Szkoła Kreatywności to wyjazdy dla dzieci i młodzieży,
podczas których największy nacisk kładziemy na edukację artystyczną. Nie
zapominamy jednak o rozwoju ruchowym, dlatego też zajęcia kreatywne przeplatane
są zabawami ruchowymi oraz zajęciami przygodowymi. Miejsce realizacji –
Przystanek Drzewina. Obiekt jest położony około 35 km od Gdańska, z dala od
hałasu, ruchliwych dróg i codziennego pośpiechu. Otaczają go lasy i łąki,
wprost wymarzone na weekendowe spacery oraz wyprawy survivalowe w poszukiwaniu
przygód. Okolica daje możliwość zarówno aktywnego spędzenia czasu, jak i
spokojnego wypoczynku.
Dzień 1. Przyjazd i zakwaterowanie grupy. Zajęcia
integracyjne – na wstępie krótkie
zajęcia, które pozwolą przełamać wszelkie lody i rozweselić. Gry i zabawy
integracyjne wspomagają komunikację w grupie i współdziałanie, skłaniają do
interakcji i twórczego myślenia. W programie m.in. pajęczynka, ślepiec, tratwa,
skok zaufania i inne. Obiad. Obraz rzeczywistości na płótnie – uczestnicy
podzieleni na grupy i wyposażeni w ogrodowe spryskiwacze napełnione farbą będą
malowali pejzaż. Płótno rozciągnięte jest na sznurku, aby ułatwić zadanie. Wiosenne
kubki – mając do dyspozycji farby akrylowe,
pędzelki i kubki uczestnicy zaprojektują swój własny, nietypowy wzór. Następnie
kubki zostaną wypalone tak,
aby mogły służyć przez dłuższy czas. Kolacja. Sztuczna jaskinia –
specjalnie dla miłośników pokonywania ciasnych, krętych korytarzy przygotowaliśmy
unikatowy trenażer – sztuczną jaskinię, która pozwala wczuć się w rolę
prawdziwego speleologa.
Dzień 2. Śniadanie. Tworzenie kartek okolicznościowych –
mając do dyspozycji dziurkacze, nożyczki, kolorowe papiery, flizelinę i bibuły,
uczestnicy stworzą kartki na różne okazje. Trójwymiarowy kolaż naturą malowany –
uczestnicy udadzą się na wyprawę w pobliskiej okolicy, gdzie nazbierają różne
dary natury. Z nich następnie stworzą przestrzenny kolaż. Slackline –
nauczymy chodzić po cienkiej taśmie zawieszonej pomiędzy drzewami na wysokości
50 cm od ziemi. Slackline jest nową, zdobywającą ogromną popularność
dyscypliną, zwłaszcza za granicą. Obiad. Guzikowe szaleństwo,
czyli warsztaty tworzenia różnych dziwnych stworów i postaci z guzików.
Wystarczy odrobina kreatywności, różnej wielkości i kolorów guziki, cienki
drucik i przednia zabawa zagwarantowana. Szkolenie i impreza na Orientację –
zasady posługiwania się mapą i kompasem w terenie oraz marsz po najbliższej
okolicy w poszukiwaniu punktów kontrolnych. Kolacja przy ognisku. Strzelanie
z łuków – poznamy również broń znaną od stuleci, jedną z
najszlachetniejszych odmian sportu – strzelać będziemy do tarczy z łuków
sportowych.
Dzień 3: Śniadanie. Ozdoby z masy solnej, ciastoliny –
będzie można poznać przepis na „domową” modelinę, ciastolinę, glinę, masę
solną. Po wyrobieniu ciasta stworzyć trzeba przepiękne figurki. Następnie
należy je ozdobić tak, aby
były miłą pamiątką z wycieczki. Obiad. Wyjazd (http://www.przystanekdrzewina.pl/?pl_szkola-kreatywnosci-3-dni,67).
Studium przypadku
4. Obóz rodzinny na Mazurach. Gospodarstwo Agroturystyczne Folwark Łękuk
Obóz przeznaczony jest dla Rodzin z Dziećmi w wieku 3–8 lat. Miejsce: Folwark Łękuk, urocze i kameralne gospodarstwa agroturystycznego
na Mazurach. Obozowy dzień podzielony jest na trzy części programowe: zajęcia
przedpołudniowe, popołudniowe oraz wieczorne. Każdego dnia przygotowaliśmy blok
zajęć wspólnych dla całych Rodzin, a także zarezerwowaliśmy czas wyłącznie dla
relaksu Rodziców. W tym
czasie Maluchy biorą udział w grach i zabawach, przygotowanych specjalnie dla
nich. Cisza nocna dla Dzieci zapada o 21:00, nasi Wychowawcy kładą je spać, a
Rodzice mają czas na spacer nad brzegiem rzeki, miłą kolację przy świecach lub
udział w przygotowanych przez nas animacjach.
Zajęcia wyłącznie dla Małych Obozowiczów: Wielkie budowanie
Boba i Marty – zamienimy się w małych budowniczych. Przy wykorzystaniu odpowiednich materiałów i narzędzi
zbudujemy własne konstrukcje, mosty, domy i wszystko to, co mam podpowie
wyobraźnia. Na koniec wielkie malowanie nowych budowli i uroczyste przecięcie
wstęgi. Na wyjątkowych przyrodniczych zajęciach Maluszki dowiedzą się, kto
mieszka w lesie, jak nazywa się ptak z czerwonym brzuszkiem i jakie roślinki
rosną na łące. Wspólnie z wychowawcami stworzą Wielki Zielnik i dowiedzą się,
dlaczego nie wolno śmiecić i dlaczego trzeba zakręcać wodę w kranie. Wielka
wyprawa – przygoda wśród pól i lasów. Będą to podchody jak na prawdziwym dzikim
zachodzie, połączone z wieloma zadaniami jak np. strzelanie z łuków, budowanie
szałasów, czy nauka kamuflażu przy użyciu kredek maskujących. Oczywiście dla
Zwycięzców (jak i dla reszty Zawodników) czekają nagrody.
Zajęcia wspólne: każdego dnia zorganizujemy zajęcia
integrujące wszystkich Obozowiczów, Małych i Dużych. (…) Jednego dnia zorganizujemy Wielkie Wydarzenie
Artystyczne. Sporządzimy portrety rodzinne, które na pewno będą miłą pamiątką
po powrocie z Obozu. Do wyboru wiele technik rysunkowych i malarskich.
Zapewniamy wszystkie materiały. Zaprosimy Państwa na wspólne ognisko, połączone
z pieczeniem kiełbasek. Nie zabraknie przygotowanych wcześniej przez Rodziny
skeczy i piosenek, wesołych pląsów oraz oczywiście śpiewania znanych i
lubianych piosenek przy akompaniamencie gitary. Mile widziane własne instrumenty.
W czasie, gdy Dzieci są pod opieką naszych Wychowawców i
biorą udział w swoich obozowych zajęciach,
proponujemy Państwu chwilę aktywnego odpoczynku i relaksu. (…)
Pierwszego dnia, po położeniu Maluchów do łóżek, zapraszamy Państwa na
powitalną kolację ze specjałami kuchni mazurskiej oraz winem. W czasie kolacji,
jak i w czasie pozostałych wieczorów, Mali Uczestnicy pozostają pod baczną
opieką naszej Kadry. (…)
Zapraszamy do skorzystania z usług pobliskiej stajni i hodowli wyjątkowo
przyjemnych koni kabardyjskich.
Studium przypadku
5. Sylwester
na wsi w Agroturystyce „Kozia Baba”
Czwartek: 17.00–22.00 zakwaterowanie gości.
Piątek: 9.00–10.00 – śniadanie, 12.00 – wędzenie pstrągów
połączone z degustacją ciepłej ryby, z grzanym piwem i pieczonymi
ziemniaczkami, 15.00 – spacery po okolicy, zwiedzanie rezerwatu doliny Rurzycy,
19.30–4.00 – zabawa sylwestrowa przy muzyce ze sprzętu. Menu: barszcz czerwony,
pierś z kurczaka po królewsku, de volai, kurczak zawijany w boczku ze śliwką,
pstrąg w zalewie pomidorowej, pieczona karkówka i schab ze śliwkami, pstrąg w
galarecie, sałatka warzywna, sałatka ziemniaczana, bigos na golonce i miodzie,
kiełbaski na ciepło, kawa, herbata , ciasto: sernik z brzoskwiniami, orzechowiec,
patery z zakąskami, surówki, koreczki, sałatka ziemniaczana, jajka w majonezie,
szampan.
Sobota: 10.00–11.00 śniadanie, 12.00–14.00 kulig, 15.00–22.00
– biesiada wiejska przy ognisku lub altanie. Menu: pieczone kiełbaski z
chlebem ze smalcem i ogórkiem, ziemniaki z gzikiem oraz oczywiście „bogacz” –
syte jadło gotowane w żeliwnym kociołku w płomieniach.
Niedziela: 09.00–10.00 – śniadanie, 11.00 – Noworoczny Spływ
Kajakowy. Dla odważnych trasa: rzeka Dobrzyca z Wiesiółki do Tarnowa (czas
płynięcia około 2–3 godziny) – za dodatkową odpłatnością 35zł/os + transport,
14.00 – wykwaterowanie gości (http://www.koziababa.pl/).
Studium przypadku
6. Oferta
dla wycieczek szkolnych – Gospodarstwo Agroturystyczne „Stara Chata u Kowola”
Przyjazd, powitanie przez gospodarzy (ok. 15 min).
Zwiedzanie stuletniej chaty urządzonej w staropolskim stylu, poznanie tradycji, w których wyrastały pokolenia na
wsi (ok. 30 min). Pokaz
przędzenia wełny, wyrabiania masła, sera (ok. 20 min). Wykonanie Marzanny (wiosną) przez dzieci w
gospodarstwie. Spacer i topienie kukły. Przejście do kuźni, kucie ,,podkowy
szczęścia”, która będzie pamiątką pobytu w gospodarstwie, pokaz prasowania
żelazkiem ,,z duszą” (ok. 30 min). Słodka niespodzianka dla gości (ok. 15 min).
Przejażdżka bryczką po malowniczych okolicach – las, wrzosowiska, pola, łąki. Zapoznanie z pracą w gospodarskiej zagrodzie – karmienie zwierząt, dojenie (ok. 60 min).
Sadzenie pamiątkowego drzewka, prace polowe: orka, siew (ok. 30 min). Mecz
piłki nożnej: Goście kontra uczniowie z Kluczewa. Ognisko z pieczeniem
kiełbasy, ziemniaków, jabłek. Stare i nowe zabawy podwórkowe, śpiewanie piosenek biesiadnych (ok. 60 min).
Pożegnanie (http://www.ukowola.note.pl/wycieczki_szkolne.php).Zasoby dla tego tematu