Spis treści modułu
Wprowadzenie
1. Typy usługodawców w branży turystyki wiejskiej
2. Zasady współpracy z usługodawcami
3. Analiza ofert usługodawców
4. Oferta usługodawców a program turystyczny
Bibliografia
1. Typy usługodawców w branży turystyki wiejskiej
2. Zasady współpracy z usługodawcami
3. Analiza ofert usługodawców
4. Oferta usługodawców a program turystyczny
Bibliografia
Wprowadzenie
Turyści oczekują bogatej i atrakcyjnej oferty spędzania
wolnego czasu na terenie wiejskim. Biura podróży i gospodarstwa agroturystyczne
współpracują z wieloma usługodawcami w celu stworzenia atrakcyjnej oferty
turystycznej i agroturystycznej. Współpraca usługobiorców i usługodawców w
branży turystycznej odbywa się na podstawie zawartych umów o współpracę lub na
zasadzie każdorazowego zamawiania świadczeń.
1.
Typy
usługodawców w branży turystyki wiejskiej
W branży turystyki wiejskiej wyróżnić można kilka grup
usługodawców: podmioty świadczące usługi transportowe, podmioty świadczące
usługi noclegowe, gastronomiczne, organizatorskie i pośrednictwa turystycznego,
podmioty świadczące usługi przewodnickie i pilotażu, informacyjne,
sportowo-rekreacyjne i kulturalno-rozrywkowe, podmioty zarządzające atrakcjami
turystycznymi oraz podmioty świadczące usługi towarzyszące.
Tabela 7.1. Podmioty świadczące usługi w branży turystyki
wiejskiej
Podmioty
|
Przykłady
|
Podmioty świadczące
usługi transportowe
|
Przewoźnicy
autokarowi, przewoźnicy kolejowi, firmy zajmujące się wynajmem samochodów,
jachtów, kajaków, rowerów, stacje benzynowe, punkty napraw, rolnicy i firmy
świadczące usługi transportowe zaprzęgami konnymi
|
Podmioty świadczące
usługi noclegowe
|
Gospodarstwa
agroturystyczne, pensjonaty, hotele, pokoje gościnne, schroniska, schroniska
górskie, pola biwakowe, kempingi i ośrodki wczasowe
|
Podmioty świadczące
usługi gastronomiczne
|
Gospodarstwa
agroturystyczne, restauracje, bary, gospody i karczmy
|
Podmioty świadczące
usługi organizatorskie i pośrednictwa turystycznego
|
Organizatorzy
turystyczni, pośrednicy turystyczni, agenci turystyczni.
|
Podmioty świadczące
usługi przewodnickie i pilotażu
|
Przewodnicy
turystyczni górscy i terenowi oraz piloci wycieczek
|
Podmioty świadczące
usługi informacyjne
|
Lokalne centrum
informacji turystycznej i punkty informacji turystycznej
|
Podmioty świadczące
usługi sportowo-rekreacyjne i kulturalno-rozrywkowe
|
Obiekty sportowe, pola
golfowe, ośrodki łowieckie i wędkarskie, stajnie, przystanie, parki rekreacyjne,
organizatorzy imprez plenerowych, festiwali, wystaw, wypożyczalnie sprzętu
sportowo-rekreacyjnego, obsługa stoków narciarskich, grupy wokalne i
folklorystyczne, orkiestry i twórcy ludowi
|
Podmioty zarządzające
atrakcjami turystycznymi
|
Parki narodowe i
krajobrazowe, nadleśnictwa, muzea, skanseny oraz właściciele obiektów zabytkowych
|
Podmioty świadczące
usługi towarzyszące
|
Podmioty świadczące
usługi handlowe, rzemieślnicze, bankowe, ubezpieczeniowe i producenci
żywności
|
Źródło: opracowanie własne autora
Potencjalnymi usługodawcami na terenach wiejskich mogą być
np.: koła gospodyń wiejskich, ochotnicze straże pożarne, ludowe kluby sportowe
czy stowarzyszenia agroturystyczne.
W proces tworzenia produktu turystyki wiejskiej
zaangażowanych jest wiele zróżnicowanych usługodawców, których zgodnie z
koncepcją łańcucha dostaw zakwalifikować można do poszczególnych ogniw.
Usługodawcy I rzędu to podmioty świadczące swoje usługi bezpośrednio na rzecz
turystów (np. podmioty świadczące usługi noclegowe, gastronomiczne i
transportowe). Usługodawcy II rzędu to podmioty działające na rzecz
usługodawców I rzędu. Zalicza się do tej grupy producentów żywności,
przedsiębiorstwa budowlane, dostawców wody, energii, usług bankowych czy
ubezpieczeniowych. W miejscu pobytu turystów funkcjonować mogą lokalni
dystrybutorzy i organizatorzy określani jako agencje przyjmujące. Pełnią one
często rolę agentów lokalnej bazy noclegowej, sprzedają lokalne wycieczki
obejmujące usługę transportową i przewodnicką. Kolejne ogniwo łańcucha stanowią
organizatorzy i pośrednicy turystyczni, którzy kupują od usługodawców I rzędu
usługi, na bazie których
tworzą kompleksowy produkt turystyczny oferowany turystom w formie pakietu.
Kolejne ogniwo stanowią agenci turystyczni sprzedający turystom ofertę różnych
organizatorów turystyki. Ostatnim ogniwem łańcucha dostaw jest klient (Kusa
2009).
2. Zasady współpracy z usługodawcami
Jednym z najważniejszych zadań związanych z
prowadzeniem działalności w branży turystki wiejskiej jest zapewnienie możliwie
dużej liczby stałych usługodawców. Sprzyja temu zawieranie umów o wzajemnej
współpracy, np. umowy o współpracy handlowej, usługowej, partnerskiej czy umowy
agencyjne.
Umowa w prawie cywilnym definiowana jest jako zgodne
porozumienie dwóch lub więcej stron ustalające ich wzajemne prawa lub
obowiązki. Pozwalają one określić wzajemne zasady współpracy, minimalizując
ryzyko niepowodzeń. Umowy o współpracę powinny zawierać następujące elementy:
określenie stron, wskazanie osób reprezentujących strony, informacje o przedmiocie
umowy, jasne i jednoznaczne określenie zobowiązań obu stron, czas trwania
umowy, warunki wypowiedzenia, określenie sposobu postępowania w przypadku naruszenia
lub niewywiązania się z umowy.
Wśród umów zawieranych w turystyce można wyróżnić umowy: o
imprezę turystyczną, o pojedynczą usługę turystyczną, przewozu osób, najmu
środka transportowego, hotelową,
najmu sprzętu turystycznego, o usługi przewodnickie, ubezpieczenia.
Innymi umowami stosowanymi w kontaktach z usługodawcami mogą
być umowy: kupna–sprzedaży, dostawy, barterowe, o świadczenie, o świadczenie
usług cateringowych. W relacjach z klientem zastosowanie będzie miała umowa o
udział w imprezie turystycznej określająca warunki uczestnictwa oraz umowa o
świadczenie usług agroturystycznych.
Umowy w usługach turystycznych zawierane są najczęściej w
trybie ofertowym (ofertą jest oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy,
określające istotne postanowienia tej umowy) lub w trybie negocjacji (wzajemnym
oddziaływaniu na siebie stron w celu zawarcia umowy przez stopniowe uzgadnianie
jej treści, targowanie się).
Przykładowa umowa o świadczenie usług agroturystycznych:
Przykładowa umowa o współpracę:
Przykładowe wzory umów występujących w zamawianiu usług
turystycznych:
Prawa i obowiązki stron wynikające z umów o świadczenia
usług turystycznych:
Współpraca podmiotów działających w agroturystyce prowadzi
do integracji:
·
terytorialnej
– współpraca gospodarstw agroturystycznych działających w tej samej okolicy,
·
pionowej –
gdy podmioty zajmujące różne pozycje w ogniwie marketingowym łączą się w celu
realizacji wspólnych zadań, np. współpraca gospodarstwa agroturystycznego z
biurem podróży,
·
poziomej –
gdy dwa lub więcej podmiotów o podobnym profilu działalności współpracują ze
sobą, np. dwa gospodarstwa agroturystyczne prowadzą wspólne zakupy środków do
obsługi klientów,
·
całkowitej
– gdy współpracujące podmioty łączą się, tworząc jeden nowy podmiot (Sznajder,
Przezbórska 2006).
Gospodarstwa agroturystyczne mogą tworzyć zespoły
gospodarstw, sieci lub stowarzyszenia agroturystyczne. Współpracujące ze sobą
gospodarstwa uzupełniają się wzajemnie i dzięki temu mogą zaproponować swoim
klientom szerszą i bogatszą ofertę.
Stosunkowo nową formą współpracy branży
turystyki wiejskiej, podnoszącą konkurencyjność oferty agroturystycznej, są
inicjatywy klastrowe. Klastry to geograficzne skupiska wzajemnie powiązanych
firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających
w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych
dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących (Porter
2001). W klastrze firmy osiągają znacznie większe korzyści, niż gdyby miały
działać same – jest to tzw. efekt synergii. W ramach inicjatyw klastrowych
zostaje wspólnie wypracowany pomysł na rozwój w ramach posiadanych zasobów,
następuje wspieranie i pomaganie sobie nawzajem, do tworzenia produktów
wykorzystuje się czynniki rozwoju, w tym umiejętności, których ważności i
przydatności wcześniej nie brano pod uwagę (Roman 2009). Klastry agroturystyczne mogą powstawać na bazie
wysokiej atrakcyjności turystycznej regionu w oparciu o infrastrukturę
turystyczną, gospodarstwa agroturystyczne, usługodawców i dostawców, otoczenie
biznesowego oraz instytucje publiczne, stowarzyszenia i organizacje
turystyczne. Przykładem klastrów turystyki wiejskiej w Polsce są: „Dziedzictwo
Kultur i Smaków” – klaster w województwie podlaskim i warmińsko-mazurskim,
„Kraina Podkarpacie”, „Beskidzka Piątka”, „Garncarska Wioska” w województwie
warmińsko-mazurskim, Podkarpacki Klaster Medyczno-Turystyczny, Klaster Okopski
w województwie podlaskim.
Przykładem klastrów agroturystycznych są wioski tematyczne,
oferujące kompleksowy produkt turystyczny i rozwijające się wokół pewnej idei.
W latach 2003–2013 powstało w Polsce około 55 wiosek tematycznych, między
innymi: Sierakowo – Wioska Hobbitów, Dąbrowa – Wioska Zdrowego Życia, Iwięcino
– Wioska Końca Świata, Podgórki – Wioska Bajek i Rowerów, Paproty – Wioska
Labiryntów i Źródeł, Krzywogoniec – Wioska Grzybowa, Piła – Wioska Górnicza,
Wiżajny – Biegun Zimna i Sera, Zaliszcze – Wioska Dyniowa.
Szczegółowe informacje na temat wiosek tematycznych dostępne
są na stronie:
3.
Analiza
ofert usługodawców
Analiza ofert usługodawców może opierać się na analizie
jakościowej lub ofertowej. W ocenia jakościowej wykorzystać można opinie na
temat danego produktu czy marki. Dla 91% badanych (według J.C.
Williams Group) na decyzje dotyczące zakupu w największym stopniu wpływają
opinie innych osób, a 70% respondentów (według Nielsen) szuka takich
rekomendacji w Internecie. Z kolei 87% badanych deklaruje, że bardziej ufa
rekomendacjom znajomych niż informacjom od producenta. Analiza ofertowa może
być przeprowadzona na podstawie zapytania ofertowego, które jest zaproszeniem
dla usługodawców do wzięcia udziału w procesie składania ofert, mającego na
celu dostarczenie konkretnego produktu lub usługi. Głównymi kryteriami
porównania ofert są: cena, doświadczenie w realizacji podobnych usług oraz
termin wykonania.
Przykładowe oferty usługodawców
Oferty podmiotów
świadczących usługi transportowe
Firma Merc-Bus świadczy usługi w zakresie wynajmu
luksusowych autokarów na trasy krajowe i zagraniczne. Usługa obejmuje przejazd
autokarem w dwie strony. Miejscowością wyjazdu jest Zakopane, docelową natomiast
Kraków, ilość kilometrów to 348. Klient nie gwarantuje noclegów i posiłków dla
kierowcy, pokrywa natomiast koszty parkingów. Ilość pasażerów: 20. Cena netto
wynosi 1054,40 zł (http://www.mercbus.pl/).
Firma As-Tour wypożycza kajaki, zapewnia transport oraz
organizuje spływy zorganizowane. Oferta wypożyczalni:
·
kajak
dwuosobowy Relax II: 20 zł/dzień,
·
kajak
dwuosobowy Voyager 23 zł/dzień,
·
kajak
trzyosobowy 30 zł/dzień,
Oferta podmiotu
świadczącego usługi noclegowe i gastronomiczne
Oferta gospodarstwa
agroturystycznego Pod Brzozami w Grochowie obejmuje nocleg z pełnym wyżywieniem,
tj. śniadaniem, obiadem i kolacją
Tabela 7.2. Cennik gospodarstwa agroturystycznego Pod
Brzozami w Grochowie
Sezon
(16.06.2013–31.08.2013)
|
Poza
sezonem
|
|
Dorosły
|
100
zł
|
90
zł
|
Dziecko
do lat 12
|
85
zł
|
75
zł
|
Dziecko
do lat 6
|
75
zł
|
65
zł
|
Dziecko
do lat 2
|
20
zł
|
10
zł
|
Oferta podmiotu
świadczącego usługi organizatorskie
Oferta obejmuje wycieczkę do gospodarstwa agroturystycznego
w Kluczewie, która ma na celu pokazanie dzieciom, jak wygląda życie na wsi.
Zobaczą one dawne zabawki, którymi bawili się ich dziadkowie. W kuźni
przygotowany zostanie pokaz pracy kowalskiej. Dzieci dowiedzą się i zobaczą,
jak powstaje podkowa i co to znaczy, że należy kuć żelazo, póki gorące. Każdy
zobaczy, jak wygląda przędzenie wełny. Pozostałe atrakcje, takie jak przejazd
bryczką, traktorem, ognisko z kiełbaskami, sprawią wszystkim dużo radości.
Spotkane zwierzęta gospodarskie (koza, świnia, krowa, owca, królik, drób)
będzie można pogłaskać, poobserwować. Co odważniejsi będą mogli wydoić kozę lub
krowę. Cena wycieczki jest całkowita i zawiera: przejazd autokarem, opiekę pilota,
organizację powyższego programu, ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków na
kwotę 10 000 zł (http://www.rantur.pl/?kluczewo-(wycieczka-do-gospodarstwa-agroturystycznego),101).
Tabela 7.3. Cennik gospodarstwa agroturystycznego
Kluczewo
Liczba
uczestników
|
49–40
|
39–35
|
34–30
|
29–25
|
Cena
|
60
zł/osobę
|
65/osobę
|
75
zł/osobę
|
90
zł/osobę
|
4
osoby bezpłatnie
|
3
osoby bezpłatnie
|
3
osoby bezpłatnie
|
2
osoby bezpłatnie
|
Oferta podmiotu
świadczącego usługi przewodnickie
Tabela 7.4. Cennik usług przewodnickich PTTK Zakopane
Stawki
płatne za czas pracy przewodnika
|
Liczba
osób do:
|
Cena
w zł
|
Wycieczka
w języku obcym
|
Trasy do 4 godzin: Zakopane, Podtatrze Polskie, w
Tatrach doliny: Lejowa, Za Bramką, Strążyska, Ku Dziurze, Białego, Olczyska,
Kalatówki, Małej Łąki do Niżniej Świstówki, Hala Pisana i Wąwóz Kraków przez
Jaskinię Smoczą, Nosal, Jaworzynka Miętusia, Wlk. Kopieniec, Polana Rusinowa,
Kasprowy Wierch kolejką w obie strony
|
50
|
300
|
450
|
Trasy nieznakowane w Tatrach Polskich dla
uprawnionych przewodników Orla Perć
|
1–4
|
550–1100
|
700–1250
|
Oferta podmiotu
świadczącego usługi sportowo-rekreacyjne
Cennik obowiązujący w Gospodarstwie Rybackim Bogucin:
·
3,50 zł za
godzinę wędkowania we wszystkie dni tygodnia;
·
2,50 zł za
przebywanie na stawach wędkarskich (dla osób towarzyszących na wniosek
wędkarza), z wyjątkiem dzieci w wieku przedszkolnym;
·
cennik za
kg ryby złowionej:
-
płoć,
wzdręga, leszcz – 2,50 zł,
-
okoń – 5,00
zł,
-
karaś –
5,50 zł,
-
lin, amur
biały – 9,00 zł,
-
karp –
12,00 zł,
-
szczupak –
12,00 zł,
Oferta podmiotu
zarządzającego atrakcjami turystycznymi
Muzeum Budownictwa Ludowego Park Etnograficzny w Olsztynku
oferuje niezwykle bogaty program. Jarmark sztuki ludowej, wycieczka wśród
Koników Polskich, gry i zabawy edukacyjne związane z przyrodą, poznawanie
tajemnic dawnego budownictwa wiejskiego, spotkanie z tradycją rękodzieła i
sztuką ludową – to tylko najważniejsze punkty majówki w Skansenie w Olsztynku,
która potrwa do 3 maja.
Ceny biletów wstępu:
·
bilet
normalny – 12 zł,
·
bilet
ulgowy – 6 zł (młodzież szkolna, studenci, emeryci i renciści, osoby
niepełnosprawne, nauczyciele, dzieci z domów dziecka, posiadacze karty EURO26),
·
bilet
rodzinny – 28 zł (dwie osoby dorosłe + 2 dzieci do lat 16),
·
bilety dla
mieszkańców Olsztynka – 3 zł,
·
przewodnik
w języku polskim – 50 zł (grupa do 40 osób),
·
dzieci do
lat 7 wstęp bezpłatny.
Odpłatność za parking wynosi:
·
samochody
osobowe – 4 zł,
·
busy – 5
zł,
·
autokary –
10 zł,
·
motocykle –
2,50 zł,
·
rowery –
1,50 zł
Oferta podmiotu świadczącego
usługi kulturalno-rozrywkowe
„Garncarska Wioska” oferuje przeprowadzanie pokazów
garncarskich podczas organizowanych wydarzeń promocyjnych i integracyjnych.
Organizujecie Państwo jarmark? Powitanie lata? Dni swojej miejscowości?
Dożynki? Inne imprezy? Chcecie uatrakcyjnić swoje wydarzenie? Zaproście
„Garncarską Wioskę”. Pokaz
przeprowadzony będzie przez dwie osoby, które przyjadą do Państwa z kołem
garncarskim i stoiskiem z produktami „Garncarskiej Wioski” (wyroby ceramiczne,
wyroby z papieru czerpanego, bibułkarskie, witrażowe, pamiątki, hafty). Podczas
pokazu uczestnicy imprezy będą mogli samodzielnie wytoczyć kubek z gliny,
poznać techniki wytwarzania naczyń glinianych. Koszt pokazu: 1000 zł, w tym
koszty dojazdu do miejscowości oddalonych do 100 km od „Garncarskiej Wioski”. W
przypadku dalszych odległości do ceny doliczane będą koszty transportu – 3
zł/km za liczbę kilometrów powyżej 100 km. Do ceny pokazu doliczany jest 23% VAT (http://www.garncarskawioska.pl/index/?id=02522a2b2726fb0a03bb19f2d8d9524d).
Zasoby dla tego tematu
Zasoby dla tego tematu