Spis treści:
Wprowadzenie
1. Rodzaje serwisów stosowanych w obsłudze gościa. Wyposażenie techniczne sal konsumenckich i jego zastosowanie
2. Kolejność podawania potraw i napojów
3. Dobór napojów i potraw w menu
4. Systemy obsługi konsumenta
Bibliografia
Wprowadzenie
Przez ,,serwis’’ (franc. servis – podawać, usługiwać) należy
rozumieć zasady i formy świadczenia usług gastronomicznych, wykonywane przez
wykwalifikowanych kelnerów. Właściwe formy serwisu mogą być zrealizowane tylko
wtedy, gdy zakład dysponuje właściwym sprzętem, atrakcyjnymi potrawami i
umiejętnością obsługi.
Obsługa kelnerska zaczyna się z chwilą wejścia gości do
restauracji, a kończy w momencie
ich wyjścia. Kelner powinien wykazać się intuicją, zwłaszcza podczas
przyjmowania zamówienia. Jak nie popełnić błędu? Jedną z zasad jest
przestrzeganie standardów obsługi kelnerskiej, do których należą m.in. etapy
obsługi kelnerskiej, takie jak:
·
powitanie i
zajmowanie miejsc przez gości,
·
przyjmowanie
zamówienia,
·
serwowanie
potraw i napojów,
·
realizacja
rachunku,
·
pożegnanie
gości czy rozmowa z gośćmi.
Niezależnie od specyfiki zachowania gościa kelner powinien
być życzliwy, taktowny i pomocny. Gość, który czuje się wyjątkowo i jest
indywidualnie traktowany w restauracji, z pewnością do niej wróci. Będzie
również polecał ten lokal swoim znajomym, co jest najskuteczniejszym narzędziem
promocji. Profesjonalna obsługa z pewnością przyniesie efekty, które zadowolą
nie tylko gościa, lecz również kelnera, szefa kuchni czy menagera restauracji.
1.
Rodzaje
serwisów stosowanych w obsłudze gościa
Metody obsługi
Metoda obsługi to sposób podawania
gościom potraw i napojów. Rodzaj obsługi zależy od:
·
kategorii
restauracji,
·
kwalifikacji
personelu obsługi,
·
rodzaju
uroczystości,
·
liczby gości,
·
rodzaju i
liczby dań.
Wśród metod obsługi wyróżniamy:
·
metodę
niemiecką – tzw. serwis talerzowy, w Stanach Zjednoczonych nazywany serwisem
amerykańskim,
·
metodę
francuską, w której kelner serwuje potrawę z półmiska na talerze gości, we
Francji nazywany service a’l’anglaise,
w USA zaś serwisem rosyjskim,
·
serwis
angielski, z wykorzystaniem stolika dostawczego, we Francji noszący nazwę service an queridon lub service a’la russe, natomiast w USA
znany jako serwis francuski,
·
metodę
rosyjską określaną w Stanach Zjednoczonych mianem stylu rodzinnego.
Metoda niemiecka
Metoda niemiecka (serwis niemiecki) to inaczej serwis
talerzowy nazywany również serwisem amerykańskim. Metoda niemiecka polega na
podawaniu gościom wyporcjowanych potraw w naczyniach.
Serwis niemiecki potraw wymaga, aby kelner poruszał się w lewą stronę.
Zalety metody niemieckiej:
·
estetyczny
wygląd potraw,
·
dokładna
realizacja zamówienia,
·
duża
dynamika obsługi,
·
oszczędność
sprzętu,
·
metoda
ekonomiczna.
Wady metody niemieckiej:
·
mały
kontakt gościa z kelnerem,
·
goście nie
mają wpływu na wielkość porcji,
·
monotonia
obsługi.
Metoda niemiecka to najlepsza metoda do obsługi a’ la carte
w restauracji. Do tej pory ta forma obsługi nie cieszyła się uznaniem
restauratorów prowadzących lokale wysokiej klasy, jednak od pewnego czasu
została przeniesiona właśnie do tego typu lokali.
Dobry kucharz potrafi ułożyć
potrawę na talerzu w tak sposób, żeby wzbudzić zachwyt konsumenta. Często
powstają małe arcydzieła, które w powiązaniu z profesjonalną obsługą i dużą
kulturą kelnera sprawiają, że serwis talerzowy może śmiało konkurować z
serwisem francuskim czy angielskim. Od czasu pojawienia się kloszy, którymi
przykrywa się talerze z wyporcjowanym daniem w celu zabezpieczenia potrawy
przed wystygnięciem, serwis ten stał się bardziej popularny.
Metoda francuska
(serwis francuski) – wariant A
Metoda francuska polega na serwowaniu potraw z naczyń
wieloporcjowych, np. półmisków,
na talerze gości. Serwis francuski wymaga, aby kelner poruszał się wokół stołu
w prawą stronę.
Metodę francuską stosuje się do podawania:
·
przystawek,
·
zup,
·
dań
zasadniczych,
·
deserów,
·
napojów.
Wariant A metody francuskiej wymaga postępowania według
określonych zasad:
·
Talerze – w
zależności od rodzaju potrawy podgrzane lub nie – należy ustawić przed gościem
z jego prawej strony.
·
Następną
czynnością jest zaprezentowanie potrawy ułożonej na półmisku. Kelner trzyma
półmisek na serwecie kelnerskiej na lewej dłoni i dokonuje prezentacji z lewej
strony gościa.
·
Półmisek
powinien się znajdować na wysokości wzroku gościa, by ten mógł przyjrzeć się
dekoracyjnie ułożonym potrawom i dokonać wyboru.
·
Podczas
prezentacji kelner może krótko opisać potrawy ułożone na półmisku.
·
Kelner
nakłada potrawę, stojąc z lewej strony gościa. W tym celu opuszcza półmisek i
utrzymuje go możliwie najbliżej poziomu stołu. Prawy brzeg półmiska trzyma w
ten sposób, by lekko zachodził na lewy brzeg talerza gościa.
·
W
zależności od rodzaju potrawy stosuje się odpowiedni chwyt sztućców serwisowych.
Metoda francuska
(serwis francuski) – wariant B
Wariant B francuskiej metody obsługi polega na prezentowaniu
gościom półmiska i umożliwieniu im samodzielnego nakładania potraw. Powinno to
przebiegać w następujący sposób:
·
Półmisek
powinien leżeć na lewej ręce kelnera (chronionej przez płócienną serwetę w
przypadku serwowania potraw gorących), który prezentuje ułożone potrawy, stojąc
po lewej stronie gościa.
·
Następnie
kelner opuszcza półmisek do poziomu stołu i lekko nachyla w kierunku gościa
(jednocześnie sam lekko pochyla się do przodu).
·
Brzeg
półmiska powinien lekko zachodzić na brzeg talerza. Sztućce serwisowe należy
skierować trzonkami w stronę gościa (łyżka przykrywa widelec).
·
Dzięki temu
gość może wygodnie nałożyć sobie potrawę z półmiska na talerz (prawą ręką
chwyta łyżkę, lewą widelec).
Metoda
angielska (serwis angielski)
Metoda angielska polega na
serwowaniu potraw z wykorzystaniem stolika dostawianego do stolika gości.
Metodą angielską podaje się:
·
potrawy z
mięsa oraz drobiu pieczonego i duszonego,
·
ryby
smażone i pieczone,
·
skorupiaki,
·
desery.
Ta forma obsługi polega na serwowaniu potraw z zastosowaniem
dodatkowego stolika, zwanego również gerydonem. Jest to obsługa wymagająca
szczególnego skupienia się na gościu, a więc pracochłonna i czasochłonna. Jej
zastosowanie ma sens tylko w wypadku obsługiwania mniejszego grona gości –
najczęściej nie więcej niż ośmiu osób.
Przygotowanie dodatkowego stolika powinno mieć następujący
przebieg:
·
Najpierw
należy ustawić podgrzewacz, a jeśli potrawy podaje się osobno – dwa podgrzewacze.
·
Następnie
trzeba przygotować sztućce serwisowe i ułożyć je w serwecie na talerzu.
·
Bezpośrednio
przed wniesieniem półmiska (czy półmisków) należy przynieść podgrzane talerze.
Zdarza się, że w pewnych sytuacjach podgrzewacze do talerzy ustawia się na
stolikach.
·
Talerze
przenosi się na dłoni przykrytej serwetą. W razie większej ich liczby cały stos
przykrywa się od góry serwetą i niesie w obu dłoniach.
Specjalne techniki
podawania potraw z wykorzystaniem zasad serwisu angielskiego
Serwis angielski należy do
najbardziej widowiskowych metod obsługi, dlatego też włączony został do tzw.
serwisu specjalnego, który przyjęto podczas podawania:
·
potraw
mięsnych i drobiowych, kiedy zachodzi potrzeba tranżerowania,
·
potraw
rybnych, kiedy trzeba filetować podawane ryby,
·
dań i
deserów flambirowanych,
·
potraw ze
skorupiaków, kiedy trzeba tranżerować duże skorupiaki,
·
dań
przygotowywanych z owoców wymagających dzielenia,
·
sałatek z
różnymi sosami i koktajli przygotowywanych w obecności gości.
Słownik
pojęć
·
Tranżerowanie (dopuszcza się pisownię
,,transzerowanie’’) to rozbieranie oraz porcjowanie drobiu i mięsa.
·
Filetowanie
to porcjowanie ryb
(przede wszystkim bez ości) i ewentualne oddzielanie elementów
niejadalnych (płetwy, ogon) lub pozostałości szkieletu. Czasami tak się określa
obieranie, dzielenie i podawanie owoców.
·
Flambirowanie
to specjalna technika
przygotowywania potraw i deserów w obecności gościa, polegającą na polewaniu
różnych elementów aromatycznymi alkoholami a następnie podpalaniu ich.
Metoda
rosyjska (serwis rosyjski)
Serwis rosyjski, zwany niekiedy stylem rodzinnym, jest nie
tylko metodą samej obsługi, ale także sposobem nakrycia stołu. Zgodnie z tą
metodą przed przyjściem gości przygotowuje się kompletnie nakryty stół z
odpowiednią liczbą nakryć. Na stole ustawia się ponadto udekorowane półmiski,
misy i salaterki z zimnymi przekąskami, ciasta i owoce, a także pieczywo w koszykach. Naczynia i półmiski
zawierają tyle jedzenia, by wystarczyło dla wszystkich gości.
Dania gorące można serwować gościom jedną z trzech metod:
·
wyporcjowane
na talerzach – metoda niemiecka,
·
serwując z
półmisków na talerze – metoda francuska,
·
ustawiając
półmiski lub inne naczynia bezpośrednio na stole – metoda rosyjska.
Metoda rosyjska to najlepsza metoda do obsługi przyjęć
okolicznościowych rozpoczynających się w ściśle określonym czasie.
Zasady obsługi
Zasady obsługi określają:
·
kolejność
podawania potraw,
·
obsługiwanie
z właściwej strony,
·
właściwe
kierunki obsługi,
·
kolejność
obsługi gości.
Czynności
wykonywane przez kelnera.
Czynności, które należy wykonać podchodząc z prawej strony konsumenta to:
·
podanie
karty menu,
·
prezentacja
win i wódek,
·
napełnianie
kieliszków z butelek, karafek,
·
napełnianie
filiżanek z dzbanków z kawą i herbatą,
·
podawanie
potraw wyporcjowanych na talerzach oraz napojów w kieliszkach,
·
ustawianie
talerzy, filiżanek, potraw, szkła i napojów w szklankach i filiżankach,
·
zbieranie
talerzy, filiżanek, sztućców, sosjerek, kieliszków i butelek,
·
uzupełnienie
zastawy stołowej,
·
ustawianie
salaterki z jarzynami (na prawo powyżej talerza do dania zasadniczego),
·
ustawianie
sosjerki z łyżkami (dla jednego konsumenta na małym talerzyku, na prawo od
salaterki), uszko sosjerki powinno być skierowane w lewą stronę,
·
ustawianie
półmiska z daniami zasadniczymi (powyżej talerza płaskiego),
·
ustawianie
wazy z zupą (na talerzu płaskim bezpośrednio nad talerzem głębokim).
Czynności, które należy wykonać podchodząc z lewej strony konsumenta:
·
prezentacja
potraw na półmiskach,
·
serwowanie
potraw z półmiska, salaterek itd.,
·
nalewanie
zupy z wazy przez kelnera oraz przez samego konsumenta,
·
pobieranie
z półmisków potraw samodzielnie przez konsumenta,
·
pobieranie
przez konsumentów napojów w kieliszkach ustawionych na tacy,
·
ustawienie talerzyków
do pieczywa,
·
zbieranie
zastawy stołowej.
Tuż przed przybyciem gości wykłada się na stoły półmiski z
zimnymi zakąskami, jeżeli te będą pierwszym elementem menu. Jeżeli w pierwszej
kolejności podawane będą dania gorące, wykłada się na stoły pieczywo, owoce,
ewentualnie zimne dodatki do dań gorących. Dania gorące z reguły podaje się
według zasad serwisu francuskiego lub talerzowego. Zdarza, się, że są podawane
wieloporcjowo, np. zupy w wazach, dodatki skrobiowe oraz elementy główne,
najczęściej mięsne, na półmiskach lub w specjalnych naczyniach. Liczba osób,
które będą same korzystały z naczyń wieloporcjowych, waha się od czterech do
ośmiu.
Formy mieszane
Często spotykaną w
praktyce formą mieszaną jest serwowanie z półmiska na talerz gościa
tylko jednej części składowej dania. Może to być mięso lub inny element
zasadniczy. Warzywa i dodatki sycące stawiane są w różnych naczyniach na stole.
Inną formą mieszaną jest
układanie elementu zasadniczego na talerzu. Czynność ta może być wykonana w kuchni
albo już w restauracji na stoliku lub wózku pomocniczym. Talerz podawany jest
gościom z prawej strony. Pozostałe dodatki kelner serwuje na talerz gościa z
półmiska, stojąc z lewej strony.
Podczas bankietów
stosuje się także modyfikowaną wersję serwisu francuskiego typu A. Kelner
serwuje z półmiska jeden element potrawy. Porcje każdego z elementów potrawy
układa się wcześniej na oddzielnym półmisku lub w innych naczyniach. Wymaga to
dużej dyscypliny organizacyjnej od kelnerów, gdyż – z jednej strony – powinni
jak najszybciej umieścić wszystkie elementy na talerzu gościa, z drugiej –
muszą utrzymywać odpowiedni dystans, żeby nie przeszkadzać innym kelnerom i nie
ograniczać swobody gości.
2.
Kolejność
podawania potraw i napojów
Kolejność podawania potraw wynika z zasad zdrowego żywienia.
Kolejność
podawania potraw
Jako obowiązującą przyjęto następującą kolejność podawania
potraw:
1.
przystawka
zimna,
2.
przystawka
gorąca,
3.
zupa,
4.
danie
główne,
5.
sery,
6.
deser.
Kolejność
podawania napojów
Napoje, zarówno alkoholowe jak i bezalkoholowe, stanowią
uzupełnienie całego posiłku. Podaje się je według kolejności podawania dań, do
których zostały przewidziane:
1.
aperitif –
napój zaostrzający apetyt, podawany przed posiłkiem,
2.
napój
alkoholowy do przekąski,
3.
napoje do
dania głównego,
4.
kawa lub
herbata,
5.
napoje do
deseru,
6.
digestif –
napój ułatwiający trawienie, podawany po posiłku.
Podając
potrawy i napoje należy przestrzegać zasad związanych ze stronami ich
podawania.
Tabela 6.1. Zasady związane ze stronami podawania potraw
i napojów
Zawsze z lewej strony:
|
Zawsze z prawej strony:
|
·
oferowanie
potraw,
·
nakładanie
potraw,
·
nalewanie
zupy,
·
nakrywanie
i sprzątanie.
|
·
prezentowanie
butelek,
·
stawianie
naczyń,
·
nalewanie
napojów,
·
nakrywanie
i sprzątanie.
|
Źródło:
opracowanie własne autora
Kierunki obsługi
Podczas obsługi obowiązują kierunki poruszania się:
·
w lewo,
jeśli obsługuje się z prawej strony,
·
w prawo,
jeśli obsługuje się z lewej strony.
Nieprzestrzeganie tych kierunków spowoduje konieczność
kłopotliwego odwracania się za plecami gości, wydłuży czas i obniży poziom
obsługi. Zasad tych należy przestrzegać zawsze, gdy ustawienie stolika
umożliwia swobodny dostęp każdej strony i gdy nie jest to utrudnieniem dla
gości.
Reguły dodatkowe:
·
goście
zawsze mają ,,pierwszeństwo’’,
·
pracowników
obowiązuje ruch prawostronny,
·
pracownicy
obsługi niosący cięższe przedmioty mają ,,pierwszeństwo’’,
·
należy
unikać nagłych zwrotów i nagłego zatrzymywania się.
Kolejność obsługi
Kolejność obsługiwania powinna uwzględniać pierwszeństwo
gości przy stole.
W poszczególnych grupach gości osoby starsze były
obsługiwane przed młodszymi. Jeżeli przy stole zasiadają wspólnie osoby dorosłe
i dzieci, wówczas w
pierwszej kolejności należy obsłużyć dzieci, aby uniknąć ich zniecierpliwienia
przedłużającym się oczekiwaniem.
Zgodnie z obowiązującymi zwyczajami międzynarodowymi miejsce
honorowego gościa – mężczyzny jest na prawo od gospodarza przyjęcia. Kelnerzy
rozpoczynają podawanie dań od pani siedzącej po prawej stronie gospodarza,
następnie podają dania innym uczestnikom przyjęcia, a na końcu gospodyni. W
dalszej kolejności podają dania gościowi honorowemu, pozostałym uczestnikom
przyjęcia i na końcu gospodarzowi.
3.
Dobór
napojów i potraw w menu
Starannie i trafnie dobrane menu oraz właściwie dostosowane
do niego napoje dobrze świadczą o gospodarzach i w istotny sposób wpływają na
atmosferę przy stole.
Są też odbierane jako miara poważania i wyraz szacunku dla
podejmowanych gości.. Zasadą
jest, że o menu i zestawie napojów decydują osobiście gospodarze i w żadnym
przypadku nie mogłoby ich tłumaczyć wyręczanie się w tym względzie kimś
trzecim. Oczywiście w razie potrzeby powinni korzystać z rad doświadczonych
osób.
Układając menu trzeba przestrzegać
powszechnie przyjętej kolejności serwowania dań: przystawka zimna, przystawka
gorąca, zupa, danie główne, sery (ale raczej na mniejszych prywatnych
obiadach), deser, owoce i kawa.
Ustalając menu należy orientować się w preferencjach, a
zwłaszcza w zastrzeżeniach kulinarnych zaproszonych gości, by nie częstować ich
potrawami lub napojami, których ze względów,
np. zdrowotnych lub religijnych czy choćby z powodu jakichś szczególnych
uprzedzeń, nie zechcą
skosztować. Przyzwyczajenia kulinarne wielu krajów są dość powszechnie znane i
wiele z nich można poznać z publikacji.
Wiadomo, że mahometanie nie jedzą wieprzowiny, Hindusi zaś
wołowiny. Jeśli gość ze względów religijnych nie używa alkoholu, to wypada
wcześniej zapytać, czy nie będzie go razić podanie do posiłku alkoholowego
trunku. Obok wina kelnerzy proponują wówczas napoje bezalkoholowe: soki, wodę
mineralną itp. Jeśli gość ma specjalne życzenia lub ograniczenia dietetyczne,
to należy je koniecznie uwzględnić.
Menu powinno być urozmaicone zarówno pod względem smakowym
jak kolorystycznym. Należy je układać tak, aby tym samym zestawem dań nie
częstować powtórnie przyjmowanych gości.
Menu nie powinno być zbyt obfite, ale urozmaicone dodatkiem
różnych warzyw, sałaty itp. Uzupełnieniem dania głównego jest zazwyczaj ryż lub
podawane w różnej postaci ziemniaki. Nie jest przyjęte podawanie kasz i
makaronów, o ile tego nie wymaga specjalna potrawa. Do każdego dania podajemy
odpowiednio dobrane napoje.
Podczas przyjęć podaje się zazwyczaj następujące rodzaje
napojów alkoholowych:
·
Aperitif:
sherry, porto, campari, vermouth (Cinzano, Martini), whisky (szkocka, irlandzka,
kanadyjska, burbon amerykański), wódka (śliwowica, gin, grappa, maotai) i
inne;służą one pobudzaniu apetytu,
·
Koktajle
najbardziej popularne to: martini dry, wódka z sokiem pomidorowym, gin z
tonikiem i plasterkiem cytryny, campari z sokiem pomarańczowym itp.; serwuje
się je zanim goście zasiądą do stołu,
·
Wina
zajmują szczególne miejsce wśród serwowanych napojów. Wiedza na temat gatunków
win, ich produkcji, przechowywania, sposobu serwowania itp. jest ogromna,
·
Likiery i
koniak serwowane są zazwyczaj do kawy.
Napoje bezalkoholowe: soki owocowe oraz woda mineralna
podawane są w każdej sytuacji.
Wybór dania głównego jest pierwszym etapem układania menu.
Dobór surowców ma na celu spełnienie wytycznych:
·
wartości
kalorycznej i odżywczej posiłku,
·
sezonowości
i pory roku,
·
okazji i
uczestników posiłku,
·
warunków
technicznych restauracji.
Upodobania kulinarne gości zmieniają się wraz z porą roku.
Uroczysty charakter spotkania należy podkreślić odpowiednim doborem potraw. Na
przyjęcia dla większej liczby różnych gości proponuje się potrawy znane i
lubiane.
Tabela 6.2. Przykład klasycznego i nowoczesnego menu
Klasyczne menu
|
Nowoczesne menu
|
|||
Danie
|
Przykładowe potrawy
|
Proste menu
|
Rozszerzone menu
|
|
Zimna przystawka
|
Ostrygi
|
Zupa
|
Zimna przystawka
|
Zimna przystawka
|
Ciepła przystawka
|
Karczochy
|
|
Ciepła przystawka
|
Ciepła przystawka
|
Zupa
|
Zupa z bażanta
|
Zupa
|
Zupa
|
|
Dania rybne
|
Turbot
|
|
Danie rybne
|
|
Półmisek z daniem głównym
|
Comber jagnięcy
|
Danie główne (mięso lub ryba)
|
Danie główne (mięso)
|
Sorbet –„przerywnik”
Danie główne (mięso)
|
Ciepła przekąska
|
Mleczko cielęce
|
|
||
Zimna przekąska
|
Serca euterpy
|
|||
Sorbet
|
Sorbet z szampana
|
|||
pieczeń
|
Pardwa
|
|||
Danie warzywne
|
Flan z brokułów
|
|||
Ciepłe danie słodkie
|
Suflet z migdałów
|
|
Sery
|
Sery
|
Zimne danie słodkie
|
Bomba lodowa
|
|||
Potrawa serowa
|
Camembert w skorupce
|
Deser
|
Deser
|
Deser
|
Deser
|
Owoce, drobne wypieki
|
Źródło:
opracowanie własne autora na podstawie: Szajna, Ławniczak, Ziaja 2009
4.
Systemy
obsługi konsumenta
W zakładach gastronomicznych stosuje się
następujące systemy obsługi konsumenta:
·
obsługa
kelnerska,
·
samoobsługa,
·
samoobsługa
z obsługą kelnerską.
Zarówno obsługa kelnerska, jak i samoobsługa powinny
zapewniać odpowiedni poziom świadczenia usług w zakładach gastronomicznych.
Podczas analizy poszczególnych systemów obsługi oraz poziomu ich świadczeń
należy brać pod uwagę koszty usług i opłacalność stosowania danego systemu
obsługi.
Przy wyborze systemu obsługi należy brać pod uwagę:
·
szybkość
dostarczenia potraw konsumentom (maksymalnie skrócenie czasu od wyprodukowania
do konsumpcji),
·
właściwy
dobór asortymentu potraw, napojów i towarów handlowych, w zależności od rodzaju
zakładu gastronomicznego,
·
zapewnienie
wysokiej jakości potraw, napojów i towarów handlowych.
Obsługa kelnerska jest tradycyjną formą obsługi,
charakteryzującą się dużą pracochłonnością.
Zaletą systemów samoobsługowych jest szybkość obsługi przy
zminimalizowanej liczbie personelu.
Zastosowanie tej formy obsługi jest celowe, gdy:
·
występuje
duże natężenie ruchu konsumentów,
·
sala
konsumencka jest odpowiednio urządzona i wyposażona,
·
zaplecze
kuchenne jest zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie wydawania posiłków i
sali konsumenckiej,
·
kuchnia
jest wyposażona w urządzenia o wydajności dostosowanej do natężenia ruchu.
Aby zapewnić wymaganą szybkość obsługi, muszą być spełnione
następujące warunki:
·
jadłospis
powinien być umieszczony w widocznym miejscu, aby konsument mógł dokonać wyboru
posiłku zanim podejdzie do lady,
·
wszystkie
możliwe posiłki powinny być wcześniej wyporcjowane,
·
sztućce,
serwetki, przyprawy powinny znajdować się poza ladą wydawczą i kasą,
·
konieczne
jest natychmiastowe sprzątanie miejsc po ich zwolnieniu przez konsumentów,
·
na drodze
do wyjścia z sali powinien znajdować się wózek do ustawiania tac z brudnymi
naczyniami lub okienko zwrotne do zmywalni.
W samoobsłudze rozróżnia się kilka systemów ekspedycyjnych,
opartych na sposobie ustawienia bufetu wydawania:
·
w jednej
linii lub schodkowo (system typu szwedzkiego – potokowy),
·
sposób
rozrzucony (system typu czeskiego – stoiskowy),
·
okienkowy
system typu polskiego, gdzie nie ma ekspozycji potraw, a konsumentowi
udostępnia się jedynie menu; potrawy są wydawane przez okienko łączące kuchnię
i salę konsumencką.
Formy obsługi kelnerskiej są następujące:
·
podawanie
na talerzach potraw – polega na nałożeniu potrawy na podgrzany talerz i podaniu
konsumentowi; sztućce można układać na stoliku konsumenta jednocześnie z
podawaniem potrawy lub zaraz po przyjęciu zamówienia,
·
podawanie
potraw na półmiskach – polega na podawaniu potraw na półmiskach platerowanych
lub porcelanowych, z umieszczonymi na nich sztućcami do nakładania,
·
podawanie
potraw z półmisków lub innych naczyń – polega na serwowaniu potraw na talerz
konsumenta; przed przystąpieniem do serwowania na stoliku konsumenta należy
ułożyć sztućce oraz podgrzany talerz.
Liczba miejsc konsumenckich na jednego kelnera w czasie
szczytowego nasilenia nie powinna przekraczać:
·
w zakładach
kategorii Lux:
-
w
restauracjach – 10 miejsc,
-
w barach
rozrywkowych – 14 miejsc,
-
w
winiarniach – 16 miejsc,
-
w
kawiarniach, cukierniach, herbaciarniach itp. – 18 miejsc;
·
w zakładach
kategorii I:
-
w
restauracjach – 16 miejsc,
-
w barach
rozrywkowych – 20 miejsc,
-
w
winiarniach i piwiarniach – 24 miejsc,
-
w
kawiarniach, cukierniach, herbaciarniach – 28 miejsc;
·
w zakładach
kategorii II:
-
w
restauracjach i jadłodajniach – 20 miejsc,
-
w
winiarniach i piwiarniach – 28 miejsc,
-
w
kawiarniach, cukierniach i herbaciarniach – 32 miejsc.
Najczęściej stosowanymi systemami obsługi kelnerskiej są:
·
system
zespołów specjalistycznych,
·
system
brygadowy,
·
system
zespołowo-kompleksowy,
·
system
zespołowy w powiązaniu z samoobsługą
·
system
kelnerów rewirowych.
W zależności od pory dnia i nasilenia ruchu konsumentów
stosuje się zasadę zmiany wielkości rewirów. Kierownik zakładu gastronomicznego
lub kierownik sali opracowują miesięczny harmonogram (tzw. grafik)
rozmieszczenia kelnerów w poszczególnych rewirach.
System zespołów
specjalistycznych
System zespołów specjalistycznych polega na tym, że
poszczególnym pracownikom biorącym udział w obsłudze konsumentów przydziela się
określone zadania w rewirze. Młodsi kelnerzy i praktykanci wykonują prace
pomocnicze:
·
przynoszą
zamówione potrawy i napoje do stołu pomocniczego,
·
pomagają w
sprzątaniu i odnoszeniu brudnego sprzętu do zmywalni.
Do zalet tego systemu należą:
·
możliwość
specjalizowania się przez poszczególnych pracowników w wykonywaniu swych
czynności, dzięki istniejącemu podziałowi pracy,
·
usprawnienie
pracy, podniesienie efektywności i poziomu obsługi,
·
możliwość
zatrudniania pracowników, którzy będą wykonywać prace pomocnicze – młodszy
kelner lub praktykant (uczeń) w zawodzie kelnera.
Zespół specjalistyczny tworzą:
·
starszy
kelner,
·
dwaj
kelnerzy,
·
młodszy
kelner lub praktykant kelnerski.
Wadą tego systemu jest to, że system ten może być stosowany
tylko w zakładach kategorii Lux i I.
System brygadowy
System brygadowy polega na tym, że zespół pracowników
obsługuje kilka rewirów. W skład zespołu wchodzą:
·
starszy
kelner jako kierownik zespołu (lub brygady),
·
kelner,
·
młodszy
kelner,
·
praktykant
kelnerski.
Kelnerzy pracujący w takim zespole mają przydzielone rewiry
i obsługują konsumentów pod nadzorem starszego kelnera. System brygadowy wpływa
na osiągnięcie wyższej wydajności pracy (można obsłużyć 120–150 konsumentów).
System zespołowo-kompleksowy
System zespołowo-kompleksowy
polega na tym, że zespół pracuje jako brygada, której zadaniem jest obsługa
konsumentów w ramach wyodrębnionej sali konsumenckiej. Zespół taki składa się
z:
·
kierownika
sali,
·
starszych
kelnerów,
·
młodszych
kelnerów,
·
praktykantów
kelnerskich.
System ten w znacznym stopniu przyczynia się do usprawnienia
obsługi, eliminuje prawie całkowicie problem wyczekiwania konsumentów na
kelnera i złożenie zamówienia. Wspólna odpowiedzialność wymaga odpowiedniego
doboru pracowników, zarówno pod względem umiejętności i kwalifikacji, jak i
uczciwości oraz wzajemnego zrozumienia się.
System zespołowy w
powiązaniu z samoobsługą
System zespołowy w powiązaniu z samoobsługą jest obecnie
często stosowany. Racjonalizacja w zakresie obsługi ma bezpośredni wpływ na
efektywność pracy poszczególnych zakładów gastronomicznych. W zakładach takich
znajdują się bufety śniadaniowe, obiadowe, ciastkarskie z napojami, a także z
daniami zimnymi (jako bufet samoobsługowy). Umożliwia to konsumentom dowolny
wybór potraw i napojów, zgodnie z własnymi upodobaniami.
W praktyce stosuje się następujące rozwiązania:
·
bufety z
pełnym asortymentem dań przeznaczonych na daną porę dnia, np. śniadaniowy,
obiadowy, kolacyjny,
·
bufety z
asortymentem uzupełniającym w stosunku do potraw serwowanych potraw serwowanych
przez kelnerów; do asortymentu tego należą: napoje, ciastka, surówki, zakąski,
·
bufet
sałatkowy – dania zasadnicze serwuje kelner, natomiast dodatki do dań są wyeksponowane
na stole bufetowym, z którego konsument sam je sobie dobiera.
System kelnerów
rewirowych
Wielkość rewirów, czyli liczba gości obsługiwanych przez
jednego kelnera w tym samym czasie, zależy od założonego standardu serwisu. W
restauracjach jest to od 10 do 20, w kawiarniach od 18 do 32 osób. System
kelnerów rewirowych zakłada podział sali na rewiry i przydział kelnera do
każdego rewiru.
System
zespołowo-kompleksowy
W tym systemie zespół ma strukturę podobną jak brygada
(podział obowiązków jak w systemie brygadowym) i obsługuje gości w ramach
jednej sali konsumenckiej. Liczba pracowników w zespole zależy od wielkości
sali konsumenckiej i liczby miejsc przy stołach. Nie stosuje się podziału sali
na rewiry. Każdy kelner wykonuje wszystkie czynności związane z obsługą i ma
obowiązek obsłużenia gości siedzących w różnych miejscach sali konsumenckiej. W
ramach sali zespół dysponuje kasą i stoiskiem kelnerskim z zimnymi potrawami i
napojami, przyjętymi w komis. W systemie tym obowiązuje wspólna
odpowiedzialność materialna wszystkich członków zespołu. Zespół musi rozliczyć
się z zakładem z pobranego sprzętu, potraw i napojów oraz utargów pieniężnych.
Bibliografia
Literatura podstawowa
Jargoń R., Obsługa
konsumenta, cz. 1 i 2, WSiP, Warszawa 2000.
Szajna R., Ławniczak D., Ziaja A., Obsługa gości, cz. 1 i 2, Wydawnictwo
Rea, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
Duda J., Krzywda S., Obsługa konsumenta w hotelarstwie,
cz. 1, Wydawnictwo Rea, Warszawa 2007.
Gehlen M., Technologia
gastronomiczna z obsługą gości, Wydawnictwo Rea, Warszawa 1999.
Netografia