Spis treści:
Wprowadzenie
1. Rodzaje rezerwacji
2. Sposoby i zasady przyjmowania rezerwacji
3. Systemy rezerwacyjne
4. Dokumentacja związana z przyjęciem
rezerwacji
Rezerwacja często jest pierwszym kontaktem
gościa z hotelem, dlatego powinna być dokonana z ogromną starannością i uwagą –
stanowi o pierwszym wrażeniu gościa na temat profesjonalizmu i kultury
personelu obsługi.
Rezerwacja usług hotelarskich może być dokonywana:
·
bezpośrednio
– osobiście, telefonicznie, listownie, faksem,
·
pośrednio –
poprzez biura podróży, agencje turystyczne, linie lotnicze,
·
przez
Internet – przez własne strony internetowe hoteli oraz globalne czy lokalne
systemy rezerwacyjne.
Bez względu na formę rezerwacji hotel powinien umożliwić
gościom dokonywanie jej przez całą dobę, a pracownicy działu rezerwacji powinni
być komunikatywni i doskonale orientować się w ofercie hotelu. Powinni także
umieć słuchać, by szybko zorientować się w potrzebach gościa i zaproponować
odpowiednie usługi.
Ważne jest, aby żadne pytanie czy prośba gościa w zakresie
rezerwacji nie zostały bez odpowiedzi.
Nie wolno także odsyłać gościa bez jakiejkolwiek propozycji rozwiązania
problemu. Gość ma do dyspozycji zazwyczaj kilka wariantów, a ignorowanie go czy
brak zrozumienia ze strony pracownika hotelu jego potrzeb będą doskonałym
pretekstem do skorzystania z usług konkurencji.
1.
Rodzaje
rezerwacji
Aby wyeliminować straty wynikające z odwoływania przez gości
rezerwacji w ostatniej chwili, hotele wprowadzają najczęściej trzy rodzaje
rezerwacji:
·
Rezerwację wstępną – polegającą na uzgodnieniu podstawowych
informacji oraz terminu, w którym hotel otrzyma potwierdzenie rezerwacji od
gościa na piśmie. W przypadku nieotrzymania tego potwierdzenia od gościa
rezerwacja zostaje anulowana.
·
Rezerwację gwarantowaną – gość lub osoba rezerwująca w imieniu
gościa gwarantuje hotelowi w formie pisemnej, że zapłaci za zarezerwowany pokój
bez względu na to, czy pokój wykorzysta, czy nie. Hotel także zobowiązuje się
na piśmie, że będzie trzymał rezerwację do końca doby hotelowej dnia
następnego. Gwarancją ze strony gościa może być wpłata na konto hotelu zadatku
na poczet zapłaty za pobyt lub podanie danych karty kredytowej, na której hotel
zabezpiecza wymaganą kwotę.
·
Rezerwację niegwarantowaną – polegającą na zarezerwowaniu pokoju
tylko do godziny 18.00 w dniu przyjazdu gościa, a po tej godzinie w razie
niestawienia się gościa pokój może być sprzedany innej osobie. Taka rezerwacja
usług nie wymaga pisemnego potwierdzenia ani nie pociąga za sobą żadnych
konsekwencji finansowych (Tulibacki 2009).
Wymienione rezerwacje dotyczą przede wszystkim gości
indywidualnych. Pisemne potwierdzenie
rezerwacji, które gość otrzymuje, stanowi dowód zawarcia umowy hotelowej.
Rezerwacje grupowe dokonywane przez firmy, szkoły czy inne
organizacje przyjmowane są przez innych pracowników według odrębnych zasad –
często z udziałem negocjacji cenowych i z podpisaniem umów długoterminowych.
Najwięcej rezerwacji
grupowych dokonują touroperatorzy, nierzadko z dużym wyprzedzeniem i na długi
okres. Częste są rezerwacje „na styk” (back-to-back
reservations), kiedy jedna grupa opuszcza hotel, a druga do niego przybywa,
lub rezerwacje określonej liczby pokoi, do których przyjeżdżają goście
kierowani przez biuro podróży w różnych terminach.
Sprzedaż pośrednia, bo tak trzeba nazwać umowę z
touroperatorem, ma swoje
wady i zalety. Do zalet należy zwiększona sprzedaż za pośrednictwem
zewnętrznego kanału dystrybucji – często posiadającego więcej niż jeden punkt
sprzedaży – a więc możliwość dotarcia do większej liczby klientów. Wadą tego
rozwiązania jest konieczność obniżenia cen dla pośrednika w postaci upustów,
rabatów czy udzielania prowizji, co oczywiście zmniejsza zyski hotelu.
Zawierając umowę z biurem podróży, hotel może zastosować czarter lub allotment.
·
Czarter – umowa polegająca na zamówieniu miejsc noclegowych z
gwarantowanym ich wykorzystaniem, bez możliwości rezygnacji lub zwrotu (co
oznacza, że touroperator zapłaci za wynajem tych pokoi bez względu na to, czy
sprzeda imprezę turystyczną, czy nie).
·
Allotment – umowa, która daje turoperatorowi lub innemu kontrahentowi prawo
dysponowania określoną w umowie liczbą miejsc noclegowych/pokoi bez względu na
stopień obłożenia hotelu, w określonym czasie i za z góry ustaloną cenę.
Oznacza to, że poza wyznaczonym terminem (brak zgłoszenia zapotrzebowania w
odpowiednim terminie) hotel ma prawo sprzedać pokój innym zainteresowanym.
Przykład
Biuro podróży ma zagwarantowane w
umowie allotmentu 10 pokoi na weekendy przez cały rok kalendarzowy z zastrzeżeniem,
że każdorazowo potwierdzenie wykorzystania tych pokoi musi nastąpić do czwartku
do godziny 12.00. Jeśli do ustalonego terminu hotel nie otrzyma potwierdzenia,
może dysponować pokojami według potrzeb i wynająć je innym gościom (jednorazowo
– gdyż umowa obowiązuje przez cały rok).
W
niektórych hotelach stosuje się tzw. overbooking, czyli przebukowanie. Przeważnie jest
to działanie celowe, polegające na tym, że hotel przyjmuje więcej rezerwacji,
niż ma dostępnych miejsc. Hotele stosują planowany overbooking najczęściej w
sezonie, w okresie dużego nasilenia ruchu gości, gdy istnieje duże ryzyko strat
wynikających z anulowania przez gości rezerwacji w ostatniej chwili lub w
sytuacji, gdy goście mimo dokonanej rezerwacji nie pojawiają się w hotelu.
Przebukowanie może wynikać również z niedopatrzenia pracownika, który
przyjmując kolejne rezerwacje, nie sprawdził już istniejących. Może też się
zdarzyć, że nie wszystkie rezerwacje zostały należycie wprowadzone do systemu.
W efekcie planowanego overbookingu może wyniknąć sytuacja, w
której wszyscy goście posiadający rezerwację przyjadą do hotelu. Wtedy należy
przede wszystkim:
·
sprawdzić
wszystkie możliwości dodatkowego zakwaterowania w hotelu (np. wykorzystanie
apartamentów jako pokoi standardowych czy możliwość przystosowania innych
pomieszczeń do celów pobytowych);
·
sprawdzić,
czy ktoś wcześniej nie zwolnił pokoju (np. skrócenie pobytu);
·
sprawdzić,
czy są rezerwacje, które nie zostały potwierdzone;
·
sprawdzić
ewentualne błędy w grafiku itp.
Jeśli mimo tych działań nie uda się pozyskać dodatkowych
pokoi czy miejsc noclegowych,
należy:
·
zaproponować
gościom nocleg w innym hotelu (tej samej sieci lub w innym zaprzyjaźnionym
hotelu), o podobnym lub wyższym standardzie;
·
pokryć
koszty przejazdu gościa do drugiego hotelu;
·
zrekompensować
gościowi wszystkie straty związane z zaistniałą sytuacją, zaproponować posiłek
w restauracji hotelowej – dla rozładowania napięcia i stresu powstałego z
wynikłej sytuacji;
·
pokryć
różnicę w cenie noclegu, jeśli taka istnieje.
Dodatkowe pojęcia:
·
no show – gość, który nie pojawił się w hotelu
mimo dokonanej rezerwacji,
·
walk in – gość bez rezerwacji,
·
passant – gość hotelu, który korzysta z różnych usług hotelowych, a
nie korzysta z noclegu.
2. Sposoby i zasady przyjmowania rezerwacji
Jak wspomniano we wstępie, rezerwacja może być dokonywana na
różne sposoby. Najbardziej popularne są metody samodzielnej rezerwacji
osobiście w hotelu lub dokonanie jej przez telefon, faks lub Internet.
Przyjęcie rezerwacji wymaga od pracownika hotelu dużej uwagi, aby nie przeoczyć
żadnej informacji od gościa i wyeliminować ewentualne błędy. Jego zadaniem jest
także upewnienie gościa, że został dobrze zrozumiany, a jego zamówienie
zostanie w odpowiedni sposób zrealizowane. Podczas rozmowy z gościem pracownik
może dokładnie zapoznać się z jego potrzebami i dopasować do nich odpowiednią
ofertę. Ponadto pracownik ma możliwość prezentacji pokoju i usług dodatkowych
oferowanych przez hotel, a potencjalny gość ma szansę na uzyskanie informacji
niedostępnych w informatorze, folderze czy na stronie internetowej hotelu oraz
niekiedy ma możliwość wynegocjowania atrakcyjnej ceny.
Podczas przyjmowania rezerwacji pracownik powinien korzystać
z opracowanego w hotelu druku „Formularza rezerwacji” (w hotelach nazywany
także drukiem rezerwacji, kartą rezerwacji), który służy pracownikom różnych
służb hotelowych jako źródło informacji np. na temat stanu obłożenia hotelu,
wymagań gościa dotyczących przygotowania pokoju, preferencji gastronomicznych
itp.
Przyjmując rezerwację osobistą lub telefoniczną, recepcjonista powinien:
·
wpisać dane
osobowe rezerwującego pokój (należy pamiętać, że nie zawsze rezerwujący będzie
gościem hotelu);
·
wpisać
dokładne dane gościa, dla którego dokonywana jest rezerwacja;
·
zapytać
rezerwującego o potrzeby i oczekiwania, aby zaproponować dostosowaną do nich
ofertę (często na początku rozmowy proponuje się gościom pokój o wyższym
standardzie i cenie – nawet jeśli gość z tej oferty nie skorzysta, łatwiej
sprzedać mu pokój standardowy o standardowej/niższej cenie);
·
poinformować
klienta o warunkach rezerwacji – do której godziny jest ważna, do kiedy należy
ją ostatecznie potwierdzić, czy trzeba wpłacić zadatek lub zaproponować inną
formę rezerwacji gwarantowanej;
·
wyjaśnić
zasady i procedurę anulacji rezerwacji;
·
zaproponować
usługi dodatkowe;
·
ustalić formę
zapłaty (gotówka, karta kredytowa, przelew – stosowany przeważnie przy
rezerwacjach grupowych);
·
powtórzyć
gościowi wszystkie dane dotyczące rezerwacji;
·
wprowadzić
rezerwację do systemu komputerowego i podać klientowi nadany przez system numer
(którym powinien się posługiwać, chcąc zmodyfikować zamówienie jeszcze przed
przybyciem do hotelu);
·
wydrukować
formularz rezerwacji i włożyć go do segregatora pod datą przyjazdu gościa, a po
otrzymaniu potwierdzenia dołączyć je do wydruku.
Jeśli hotel nie dysponuje nowoczesnym wyposażeniem i
komputerowym systemem recepcyjnym, recepcjoniści wykorzystują opracowane
grafiki rezerwacji w postaci tabeli czy schematów rozmieszczenia pokoi na
poszczególnych piętrach, które na bieżąco, codziennie uzupełniają o nowe
rezerwacje.
Prowadząc rozmowę telefoniczną z gościem, należy pamiętać o kilku
podstawowych zasadach:
·
Telefon dzwoniący w
recepcji powinien być odebrany najpóźniej po trzecim sygnale.
·
Odbierając telefon w
recepcji, rozmowę należy rozpocząć od powitania i identyfikacji hotelu,
następnie przedstawić się – gość chce wiedzieć, z kim rozmawia.
·
Zawsze trzeba mieć pod
ręką kartkę i długopis oraz materiały informacyjne, tak aby móc zanotować ważną
informację lub udzielić potencjalnemu gościowi pełnej odpowiedzi.
·
Należy uśmiechać się,
rozmawiając przez telefon, gość na pewno to wyczuje.
·
Dzwoniący jest
potencjalnym gościem hotelu – aby jak najlepiej go obsłużyć, należy uważnie
słuchać i notować.
·
Należy odpowiadać
konkretnie, jasno i poprawnie gramatycznie.
·
Udzielane informacje
powinny być zgodne z prawdą, jeśli czegoś się nie wie – nie wolno kłamać i
zmyślać, tylko przeprosić i zdobyć brakujące informacje.
·
Jeśli nie można spełnić
oczekiwań gościa, należy zaproponować rozwiązanie zastępcze.
·
Nie wolno się spieszyć
i ponaglać gościa, nawet gdy jest wielu oczekujących – dzwoniący też jest
ważny!
·
Jeśli dzwonił gość, On
pierwszy odkłada słuchawkę.
Rezerwacja
komputerowa
Przyjęcie rezerwacji za pomocą systemu komputerowego jest
szybkie i niezawodne. Po wprowadzeniu wszelkich danych, dotyczących terminów,
życzeń i preferencji odnośnie do pokoju czy zamawianych usług, komputer
sprawdza możliwość zarezerwowania odpowiedniego typu pokoju. System komputerowy
zawiera wszelkie dane dotyczące aktualnego obłożenia hotelu oraz dokonanych
rezerwacji i sam dokonuje analizy informacji na temat możliwości przyjęcia
nowego zlecenia w określonym przedziale czasowym, wskazując możliwe
rozwiązania. Praca recepcjonisty związana z przyjęciem takiej rezerwacji
dotyczy przede wszystkim prawidłowego wprowadzenia danych gościa i przydzielenia
konkretnego pokoju z wytypowanych przez system.
Oprócz przyjmowania rezerwacji nowoczesne systemy
komputerowe, tzw. PMS (Properity Management System), często łączą w sobie działania operacyjne hotelu z
systemem autoryzacji kart płatniczych. Ich najważniejsze funkcje to:
·
meldowanie
(rejestracja) i wymeldowanie gości,
·
obciążanie
rachunków gości za poszczególne usługi,
·
kasowanie
należności (poprzez różne formy płatności),
·
przedstawianie
raportów na temat obłożenia pokoi,
·
prezentacja
statystyk obłożenia, raportów dobowych, miesięcznych, rocznych,
·
obsługa
rachunków z centrali telefonicznej, płatnej telewizji hotelowej,
·
przesyłanie
rachunków z innych działów usługowych hotelu,
Systemy te są także doskonałą bazą danych na temat gości
(zawierają informacje o rodzajach wynajmowanych przez nich pokoi, preferowanych usługach
dodatkowych itp.).
Większość operacji związanych z rezerwacją, sprzedażą oraz
obsługą klientów bez względu na rodzaj programu może być dokonywana przy jednym
stanowisku. Prosty i przejrzysty sposób obsługi takich programów zapewnia
wygodną pracę, przyspiesza wykonywanie zadań, skraca okres szkolenia
pracowników oraz wpływa na zmniejszenie kosztów. Zastosowanie ich jest
korzystne również dla gości, którzy mogą uzyskać wszelkie potrzebne informacje
w każdym stanowisku obsługi.
Systemy zarządzania obiektem oferują także możliwość
dokonywania rezerwacji bezpośrednio poprzez stronę internetową hotelu w trybie
off-line lub on-line. Tryb off-line stosowany jest z wykorzystaniem
internetowego formularza rezerwacji, który po wypełnieniu przesyłany jest do
hotelu. Ponieważ oczekiwanie na odpowiedź trwa stosunkowo długo (do
kilkudziesięciu godzin),
jest to forma mało popularna, stosowana przez niewielkie hotele, niedysponujące
nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi. Niemal natychmiastowe uzyskanie
informacji na temat zarezerwowanej usługi daje coraz powszechniejsze na rynku
rozwiązanie on-line. Po dokonaniu płatności (kartą kredytową) klient otrzymuje
potwierdzenie dokonanej rezerwacji, które przedstawia w recepcji po przyjeździe
do hotelu. Klient ma wcześniej możliwość zobaczenia obiektu hotelowego (a
często i wybranego pokoju) na stronie internetowej obiektu (Orłowska, Tkaczyk
2008).
3. Systemy rezerwacyjne
Systemy rezerwacyjne to nie tylko wewnętrzne systemy
hotelowe, funkcjonujące w danym obiekcie i będące częścią komputerowego systemu
hotelowego. To również systemy rezerwacyjne działające w mieście lub regionie
turystycznym, z których turysta może zarezerwować miejsce w dowolnym obiekcie
hotelowym w określonym czasie,
oraz wewnętrzne systemy rezerwacyjne należące do sieci hotelowych, linii
lotniczych.
Na rynku funkcjonują także systemy rezerwacji o nieco
większym, krajowym, a nawet
międzynarodowym czy światowym zasięgu. Należą do nich:
·
Komputerowe Systemy Rezerwacyjne (CRS – Computer Reservation System), które umożliwiają porównywanie ofert
różnych przedsiębiorstw turystycznych (kiedyś wyłącznie linii lotniczych,
obecnie także hoteli), a następnie wybór najkorzystniejszej z nich i dokonanie
rezerwacji.
·
Globalne/Światowe Systemy Dystrybucji
(GDS – Global Distribution System), które oferują możliwość dokonywania
różnorodnych rezerwacji turystycznych, począwszy od rezerwacji biletów lotniczych,
kolejowych, promowych, poprzez wynajem samochodu i rezerwację noclegów, po
zamawianie biletów do kina czy teatru.
Do najważniejszych systemów o światowym zasięgu należą:
·
Sabre,
·
Galileo
International,
·
Worldspan,
·
Amadeus.
Niewątpliwą zaletą przynależności/uczestnictwa w GDS jest
możliwość zaprezentowania swojej oferty w międzynarodowych projektach
marketingowych, kierowanych do biur podróży na całym świecie. Jednak wysokie
opłaty abonamentowe związane z uczestnictwem w programie oraz wysokie prowizje
za każdą zrealizowaną rezerwację sprawiają, że tylko część największych hoteli
(szczególnie należących do międzynarodowych systemów hotelowych) może pozwolić
sobie na sprzedaż usług poprzez takie systemy.
Coraz większą rolę w rezerwacji miejsc w obiektach noclegowych
odgrywają tzw. portale rezerwacyjne (często powiązane z Globalnymi Systemami
Dystrybucji). Firmy prowadzące tego typu portale są najczęściej pośrednikami
między klientem a hotelem lub innym obiektem noclegowym, który daną usługę
oferuje. Na portalach tych znaleźć można wyszukiwarki obiektów noclegowych
(bazujące na szczegółowych kryteriach wyszukiwania noclegów) zawierające
reklamy usług powiązanych z ofertami hoteli,
np. usług turystycznych, atrakcji turystycznych, bazy gastronomicznej.
Nowym sposobem dotarcia do potencjalnych klientów są portale
społecznościowe, w których coraz większa liczba hotelarzy zamieszcza informacje
o swojej ofercie oraz organizuje akcje promocyjne w ramach prowadzonych
strategii marketingowych. Najpopularniejsze z nich to: Facebook, MySpace oraz Twitter. Zdobywają
one coraz więcej użytkowników na całym świecie (Drogoń 2013).
4. Dokumentacja związana z przyjęciem
rezerwacji
Podstawowe dokumenty związane z przyjmowaniem rezerwacji w
hotelu to: formularz rezerwacji, grafik
rezerwacji pokoi i potwierdzenie rezerwacji (występujące w postaci gotowego
druku lub pisma wysyłanego w odpowiedzi na przesłane przez klienta do hotelu
zamówienie usług).
Tabela 3.1. Przykładowy grafik rezerwacji pokoi
Nr pokoju
|
data
j.m.
|
01. 03
|
02.03
|
03.03
|
04.03
|
05.03
|
06.
03
|
07.03
|
08.03
|
09.03
|
10.03
|
11.03
|
12.03
|
I PIĘTRO
|
|||||||||||||
101
|
SGL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
102
|
SGL
|
|
R
|
R
|
R
|
R
|
|
|
|
|
|
|
|
103
|
DBL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
104
|
DBL
|
|
|
|
|
|
|
R
|
R
|
|
|
|
|
105
|
A
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II PIĘTRO
|
|||||||||||||
201
|
SGL
|
R
|
|
|
R
|
R
|
|
|
|
|
|
R
|
R
|
202
|
DBL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
203
|
DBL
|
|
|
R
|
R
|
|
|
|
R
|
|
|
|
R
|
204
|
DBL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
205
|
DBL
|
R
|
R
|
R
|
|
|
|
|
|
R
|
|
|
|
206
|
DBL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
207
|
SGL
|
|
|
|
|
|
|
R
|
R
|
|
|
|
R
|
208
|
A
|
|
|
|
|
R
|
|
|
|
|
|
|
|
209
|
DBL
|
R
|
|
|
|
|
|
R
|
|
|
R
|
R
|
R
|
210
|
SGL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
211
|
SGL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
R
|
R
|
R
|
R
|
212
|
DBL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
213
|
DBL
|
R
|
R
|
|
|
R
|
R
|
R
|
|
|
|
R
|
R
|
214
|
SGL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
215
|
SGL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
R
|
R
|
|
216
|
SGL
|
|
|
|
|
|
R
|
|
|
|
|
|
|
217
|
SGL
|
|
R
|
R
|
|
|
|
|
R
|
R
|
|
|
R
|
218
|
A
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
219
|
DBL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
220
|
SGL
|
|
|
|
|
|
R
|
R
|
R
|
R
|
R
|
|
R
|
Oznaczenia w grafiku: SGL –
pokój jednoosobowy, DBL – pokój dwuosobowy, A – apartament
Źródło: opracowanie własne autora
Potwierdzając rezerwację na piśmie (bez użycia specjalnego
druku potwierdzenia), należy
przede wszystkim zachować zasady poprawnej
korespondencji. Potwierdzenia wysyłane faksem i listem tradycyjnym powinny
zawierać:
·
miejscowość
i datę nadania (w prawym górnym rogu kartki),
·
nadawcę
pisma/nazwę i dane hotelu (w lewym górnym rogu),
·
adresata
pisma (po prawej stronie kartki, poniżej daty),
·
tytuł
grzecznościowy (np. Szanowny/a Panie/Pani, Szanowni Państwo),
·
treść
(jasno i zwięźle sformułowana, zawierająca wszystkie niezbędne informacje
dotyczące rezerwacji),
·
formułę
zakończeniową (grzecznościową z podziękowaniem za skorzystanie z oferty),
·
podpis
nadawcy (imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz odręczny podpis).
Wysyłając potwierdzenie rezerwacji
e-mailem, należy stosować zasady tzw. netykiety, czyli zasad korespondencji internetowej. Samo potwierdzenie rezerwacji (zredagowane według zasad podanych wcześniej) może stanowić załącznik do wiadomości e-mail.
e-mailem, należy stosować zasady tzw. netykiety, czyli zasad korespondencji internetowej. Samo potwierdzenie rezerwacji (zredagowane według zasad podanych wcześniej) może stanowić załącznik do wiadomości e-mail.
Bibliografia
Literatura
obowiązkowa
Centralna Komisja Edukacyjna, Egzamin potwierdzające kwalifikacje zawodowe
– karta pracy (technik hotelarstwa), Warszawa 2009, 2011.
Drogoń W., Obsługa gości w recepcji, WSiP, Warszawa
2013.
Drogoń W., Rezerwacja usług hotelarskich, WSiP,
Warszawa 2013.
Koniuszewska E., Mitura E., Organizacja pracy w hotelarstwie,
Wydawnictwo Difin, Warszawa 2009.
Sawicka B. (red.), Organizacja pracy w hotelarstwie, Wydawnictwo Format–AB, Warszawa
2008.
Tulibacki T., Organizacja pracy, cz. 1, WSiP, Warszawa 2009.
Literatura dodatkowa
Nowakowski M., Obiekt hotelarski jako przedsiębiorstwo, Wydawnictwo GWSH, Katowice
2000.
Oparka S., Nowicka T., Technik hotelarstwa. Organizacja pracy w hotelarstwie, Wydawnictwo
Maria, Warszawa–Kudowa Zdrój 2008.
Orłowska J., Tkaczyk M., Organizacja
pracy w hotelarstwie,
cz. 2, Wydawnictwo Rea, Warszawa 2008.
Wolak G. (red.), Organizacja pracy w hotelarstwie, Wydawnictwo Krakowska Szkoła Hotelarska,
Kraków 2006.
Netografia