17. Kontakty interpersonalne w hotelu

Spis treści:


Wprowadzenie
1.      Rodzaje i typy gości hotelowych
2.      Etyka i kultura w obsłudze gości
3.      Podstawowe zasady savoir-vivre’u i protokół dyplomatyczny w hotelu
4.      Rozwiązywanie konfliktów międzyludzkich i sytuacji awaryjnych
Bibliografia

Wprowadzenie

 Praca hotelarza może być źródłem satysfakcji i radości, ale też przysparzać wielu stresów i nieprzyjemnych sytuacji. Ludzie, których spotyka się na co dzień, mają różne osobowości, charaktery i temperamenty. Od dobrego przygotowania pracowników hotelu zależy, czy kontakty międzyludzkie, stanowiące istotę pracy hotelarza, staną się źródłem inspiracji i zadowolenia, czy niekończącej męczarni.
„Dobry hotelarz powinien widzieć wszystko, jakby się nic nie widziało. Słyszeć wszystko i zapomnieć, że się słyszało. Wiedzieć więcej niż inni i trzymać to w sekrecie”.
Cesar Ritz 


1.      Rodzaje i typy gości hotelowych
Gości hotelowych można podzielić na różne grupy w zależności od celu, dla którego czasowo zmieniają miejsce pobytu.
·       Rodziny z dziećmi – podróżujące w okresach wakacyjnych i weekendowych do miejsc, w których mogłyby wypocząć, zrelaksować się i bawić. Klienci oczekują dobrego standardu jednostek mieszkalnych i usług gastronomicznych oraz urozmaiconego zaplecza rekreacyjnego (zwłaszcza goście planujący dłuższe pobyty). Goście ci wybierają obiekty oferujące szereg udogodnień dla dzieci w pokojach hotelowych (dziecięce łóżeczka, podgrzewacze do butelek, przewijaki dla niemowląt), specjalnych posiłków dla dzieci, usług opiekunek i animatorów w zespole rekreacyjnym.
·       Goście w podeszłym wieku (emeryci i osoby tzw. III wieku) – mający dużo wolnego czasu i wystarczające środki na wypoczynek i aktywność turystyczną. Goście ci szukają miłej atmosfery, wyrozumiałości oraz zaplecza rekreacyjnego dostosowanego do ich możliwości.
·       Goście indywidualni – przebywający w danym mieście z kilkudniową wizytą, w celu odwiedzenia znajomych i bliskich albo w związku z uczestnictwem w imprezach sportowych, kulturalnych, rozrywkowych czy turystycznych. Dla tych gości mniej ważna jest rozbudowana oferta usług dodatkowych, gdyż oczekują oni od obiektu hotelarskiego przede wszystkim podstawowych usług na określonym poziomie i o określonym standardzie.
·       Przedstawiciele korporacji i członkowie różnych organizacji i stowarzyszeń – czyli goście biznesowi poszukujący miejsca do odpoczynku i relaksu po wypełnieniu obowiązków służbowych (pracy). Goście biznesowi stanowią najważniejszy segment gości dla hoteli miejskich. Oczekują oni bogatej oferty usług dodatkowych takich jak SPA, dostępu do szybkiego Internetu, możliwości zaspokojenia potrzeb rozrywkowych i gastronomicznych również w porze nocnej. W grupie tej można wyróżnić:
-        pracowników kontraktowych, konsultantów, przedstawicieli handlowych i osoby delegowane na kilkudniowe szkolenia, uczestnictwo w kongresach, kursy językowe, występy na koncertach itp. (długość pobytu waha się od kilku dni nawet do kilku tygodni czy miesięcy);
-        właścicieli lub przedstawicieli firm, wspólników, kontrahentów, dla których pobyt w hotelu stanowi element spotkania biznesowego i część wykonywanej pracy; poszukują oni miejsca reprezentatywnego, w którym korzystnie zaprezentują siebie (swoja ofertę) wobec partnerów biznesowych, dlatego obiekty oferujące usługi w tym zakresie muszą spełniać szczególne wymagania w zakresie wyposażenia i profesjonalnej obsługi bardzo wymagających gości.
Drugim kryterium podziału gości obiektów hotelarskich jest długość pobytu. Ze względu na czas przebywania w obiekcie można wymienić gości:
·       jednodniowych (bez noclegu – passantów) – korzystających z usług gastronomicznych, odnowy biologicznej, rekreacyjnych czy rozrywkowych;
·       krótkopobytowych (pobyt od 1 do 4 nocy) – największa grupa gości hotelowych;
·       długopobytowych (powyżej 4 nocy) – przebywających w obiekcie hotelarskim w celach wypoczynkowych lub dłuższych wyjazdach zawodowych;
·       stałych (rezydentów) – czyli gości traktujących hotel jako drugi dom, przebywających poza swoim stałym miejscem zamieszkania na czas wykonywania kontraktu zawodowego czy nauki, oczekujący od obiektu głównie wygodnej jednostki mieszkalnej z wyposażonym aneksem kuchennym.
Ze względu na liczebność wyróżnia się gości:
·       indywidualnych,
·       grupowych – grupę stanowi co najmniej 15 osób przybywających do hotelu razem i traktowanych przez hotelarza jako jeden podmiot (Drogoń 2013).
Gości hotelowych można także podzielić ze względu na ich temperament, czyli sposób reagowania na bodźce, sposób wyrażania uczuć oraz dynamikę procesów psychicznych.
Podstawą dobrej obsługi jest nie tylko poznanie potrzeb gościa, ale także zrozumienie jego zachowania. Podziału ludzi ze względu na ich temperament dokonał już w starożytności jeden z najwybitniejszych prekursorów współczesnej medycyny, obdarzony przydomkiem „ojca medycyny”, Hipokrates (460–377 p.n.e.). Opisał on zdrowie jako stan zależny od czterech soków organizmu: krwi, flegmy, żółci czarnej i żółtej (wpływających na tworzenie 4 typów temperamentów). Optymalny stosunek między tymi sokami ma być źródłem zdrowia, natomiast niekorzystne proporcje między nimi powodują chorobę. Na poglądach Hipokratesa oparł się kolejny grecki lekarz, Galen (I w. n. e.), który opracował pierwszą w historii typologię temperamentu. W zależności od przewagi któregoś z soków wyróżnił:
·       sangwinika (łac. sanguis – krew) – człowieka aktywnego, o żywym i zmiennym usposobieniu, wrażliwego o szybkich i silnych reakcjach,
·       choleryka (łac. chole – żółć) – człowieka wybuchowego, o silnych i szybko powstających reakcjach uczuciowych, odznaczającego się dużą energią życiową i brakiem opanowania,
·       melancholika (łac. melas chole – czarna żółć) – człowieka łagodnego, biernego, którego cechuje brak impulsywności i silne, ale wolno narastające reakcje uczuciowe, mało odpornego i niewytrwałego,
·       flegmatyka (łac. phlegma – flegma) – człowieka mało pobudliwego, lecz wytrwałego i konsekwentnego w działaniu i uczuciach, opanowanego i zrównoważonego.
Według typologii C.G. Junga wyróżnić można dwa zasadnicze typy osobowości: ekstrawertyczny i introwertyczny.
·       Ekstrawertyk – osoba, której zachowanie nacechowane jest pozytywnym zainteresowaniem światem zewnętrznym (bardziej niż własnymi przeżyciami), o aktywności skierowanej na otoczenie. Ekstrawertyk to osoba prospołeczna, łatwo nawiązująca kontakty, z ogólną zaradnością i orientacją w realiach rzeczywistości. Daje odpowiedzi, zanim nad nimi pomyśli. Trudno mu się skoncentrować na słuchaniu. Robi dużo szumu i zamieszania wokół siebie i dobrze się czuje w takiej atmosferze. Cechuje go pozytywne nastawienie do świata.
·       Introwertyk – osoba kierująca uwagę na własne przeżycia, charakteryzująca się brakiem zainteresowania otoczeniem ze skłonnością do zamykania się w sobie i izolująca się od innych. Troskliwie skrywa swe myśli. Trudno jest coś z niej wydobyć. Czasem uważa, że wszystko jest tak oczywiste, że nie ma potrzeby mówienia o tym.
Związek pomiędzy typami temperamentów wg Hipokratesa i Galena oraz typami osobowości prezentowanymi przez Junga, uzupełnionymi o cechy osobowości z teorii temperamentu Eysencka, przedstawia rysunek 6.1.



Rysunek 6.1. Związek między typami temperamentu wg Hipokratesa i Galena a wymiarami ekstrawersji wg Junga oraz neurotyczności według Eysencka
Źródło: opracowanie własne wykonawcy na podstawie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Teoria_temperamentu_PEN
Oprócz znajomości powyżej opisanych typów osobowości i temperamentów trzeba mieć świadomość, że niewielu ludzi reprezentuje wzorcowe typy charakteru. Często przeważają cechy charakterystyczne dla jednego z typów, ale jednocześnie występują również inne, pozornie do nich niepasujące cechy. Każdy człowiek jest inny i każdego należy traktować indywidualnie. Znajomość typów charakteru pomaga pracownikom obiektów hotelarskich rzetelnie i właściwie obsłużyć gości i uniknąć stereotypowego myślenia oraz uprzedzeń.
Podstawowe informacje na temat typów klientów obiektów hotelarskich zostały przedstawione w tabeli 6.1.

Tabela 6.1. Podstawowe typy klientów – gości hotelowych
Typ
Charakterystyka
Sposób postępowania
Małomówny
Najczęściej jest to miły, ale powściągliwy człowiek. Pracownik hotelu musi się natrudzić, aby wydobyć z niego niezbędne informacje. Zazwyczaj nie mówi jednoznacznie, czego oczekuje.
Przede wszystkim należy takiemu gościowi poświęcać dużo czasu i stopniowo budować zaufanie. Informacje przekazywać konkretnie, unikać pytań zamkniętych, np. „Czy pan to zrozumiał?”. Nie należy również zmuszać takiego gościa do szybkiego podjęcia decyzji.
Nieufny
Z doświadczenia wiadomo, że prawie każdy gość jest klientem nieufnym. Zakłada, że w innym hotelu otrzyma usługę lepszej jakości, tańszą i będzie lepiej obsłużony.
Należy starać się nawiązać ścisły kontakt z gościem, a podczas rozmowy utrzymywać kontakt wzrokowy, kontrolować swoją komunikację niewerbalną i najważniejsze, nie podawać informacji, których nie jest się pewnym.
Bezwzględny
Bywa agresywny. Uprzejmość nie jest jego najmocniejszą stroną. Według niego pracownik hotelu nie ma prawa się pomylić i istnieje po to, by on mógł wyładować swoje frustracje.
Należy zachowywać spokój, opanowanie i być uprzejmym. Wszystko po to, aby mimo wszystko stanowić przeciwwagę dla agresywnego zachowania gościa hotelu. To niełatwe zadanie, ale należy starać się wykazywać zrozumienie dla „trudnej” sytuacji gości.

Wszystkowiedzący
Nie znosi sprzeciwu i co za tym idzie jest arogancki, zarozumiały i próżny.
Należy aktywnie słuchać i nie przerywać. Stosować metodę „tak, ale…”. Zadawać sugestywne pytania, np. „Czy mówiąc ABC, ma Pan na myśli XYZ?”.
 Blefujący
Nie ma zamiaru kupić, chce tylko dowiedzieć się o jak największej ilości ofert, by w końcu wybrać dla siebie najlepszą. Często zatem stawia niemożliwe do spełnienia warunki.
Należy zadawać jak najwięcej pytań szczegółowych, by wybadać rzeczywiste intencje gościa oraz przedstawiać korzyści, jakie klient odniesie, gdy kupi dany produkt/usługę.
Gaduła
Najczęściej jest to człowiek sympatyczny i otwarty. Pragnie być wysłuchany i oczekuje od pracownika hotelu, że będzie wykazywał zainteresowanie tym, co ma do powiedzenia.
Przede wszystkim należy poświęcić mu dużo czasu. Wysłuchać go i obsłużyć bez nawiązywania do wypowiedzi niezwiązanych z tematem rozmowy.
Racjonalny
To gość, którego decyzje są głęboko przemyślane. Dokona zakupu, jeśli będzie miał odpowiednią ilość czasu na przeanalizowanie oferty.
Przedstawiając ofertę, należy ją argumentować racjonalnie i logicznie, a nie emocjonalnie. Warto odwoływać się do faktów i nie nastawać na szybkie podejmowanie decyzji, a także zadawać precyzyjne pytania, by zbadać potrzeby gościa.
Niezdecydowany
Człowiek, który ma kłopoty z podjęciem decyzji. Taki gość będzie oczekiwał, że pracownik hotelu pomoże mu rozwiązać problem niezdecydowania i w jakimś stopniu zadecyduje za niego. Trzeba jednakże pomagać w sposób umiejętny, by go nie urazić.
Należy poświęcić czas na nawiązanie kontaktu, zbudować trwałą relację opartą na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa oraz zadawać pytania otwarte i moderować przebieg rozmowy.
Niezadowolony
Pesymista, podobnie jak gość agresywny, przejawia skłonności do traktowania pracownika hotelu jak obiektu, na którym może wyładować swoje frustracje. Trudno wzbudzić w nim entuzjazm.
Należy budować zaufanie, podkreślać korzyści, jakie płyną z zakupu naszego produktu. Nie należy okazywać zniecierpliwienia czy uprzedzać argumentów gościa, a także zadawać pytania sugerujące. Należy być uprzejmym – to prawie zawsze skutkuje.
Otwarty
Osoba nastawiona na poznawanie nowych ludzi i nowe doświadczenia. Często jednak nie podaje prawdziwych powodów, dlaczego odmawia dokonania zakupu, ponieważ nie chce urazić pracownika hotelu.
Należy przede wszystkim zidentyfikować rzeczywiste potrzeby gościa, przedstawiać korzyści wynikające z zakupu oraz zadawać pytania sugestywne.

Źródło: opracowanie własne autora
2.      Etyka i kultura w obsłudze gości
Według J. Grabowskiego (wybitnego teoretyka i praktyka hotelarstwa) „fundamentem do określenia pojęcia kultura obsługi są 3E:
·       Etyka – uprzejmość i świadczenie usług na najwyższym poziomie przy zachowaniu godności własnej, poczucia moralności, odpowiedzialności i poszanowaniu wykonywanego zawodu;
·       Estetyka – dbałość o elegancję i schludny wygląd pracowników obiektu hotelarskiego, o czystość i wygląd pomieszczeń mieszkalnych i ogólny wygląd hotelu;
·       Etykieta – przestrzeganie form grzecznościowych, uprzejmość, uśmiech, zachowanie dobrych obyczajów i tradycji hotelarskiej gościnności” (Tulibacki 2009).
Z punktu widzenia obsługi gości hotelu równie istotna jest etyka zawodowa jako zespół norm wyznaczających określone obowiązki moralne, związane z wykonywanym zawodem i ze społecznymi stosunkami zawodowymi.
„Pracownicy hoteli nie mogą zapomnieć o tym, że ich podstawowym zadaniem jest zapewnić klientom wygodę, odpowiedni poziom higieny, ciszę nocną, bezpieczeństwo osobiste i wysoką jakość usług. Powinni tez zapewnić warunki dostępu do miejsca noclegowego i korzystanie z urządzeń osobom niepełnosprawnym” (Przecławski 1997). Normy etyczne wymagają od hotelarza zapewnienia gościom jak najwięcej potrzebnych informacji oraz najwyższej jakości obsługę opierającą się na zasadzie zwykłej uczciwości.
W 2004 roku Polska Izba Hotelarstwa opracowała Kodeks Etyki Hotelarza, który zawiera szereg norm moralnych i zasad obowiązujących w środowisku hotelarskim oraz możliwych sankcji związanych z ich nieprzestrzeganiem. Zasady te wynikają z ogólnych norm etycznych i zobowiązują pracowników hoteli do przestrzegania praw człowieka i dbania o godność zawodu hotelarskiego.

Kodeks Etyki Hotelarza
1.      „Hotelarz – gość hotelowy”
·       Główna zasada obsługi –„Gość hotelarzowi święty”.
·       Wszystkie czynności zawodowe hotelarza wynikają z nadrzędnego celu – usługiwania.
·       Oferta usług ściśle określona i perfekcyjnie realizowana.
·       Wykonywanie obowiązków służbowych według najlepszych wzorców zawodowych (fachowości) z wykorzystaniem najbardziej pozytywnych cech osobowych i kultury osobistej.
·       Dbałość o poziom usług zgodnie z wymaganiami kategoryzacyjnymi. Świadczenie usług nawet ponad standard za tę samą cenę.
·       Rozstrzyganie sporów na korzyść gościa hotelowego.
·       Wykluczona nachalność w sugestiach o napiwki.
·       Pełna dyskrecja o danych personalnych gościa i zachowaniach podczas jego wizyty w obiekcie.
·       Tolerancja wobec gościa nadużywającego gościnności (np. spełnianie dodatkowych życzeń i zleceń od gościa, niemieszczących się w usługach standardowych)
·       Wykluczone oferty z usługami dopiero planowanymi lub w trakcie organizacji.
·       Bieżący nadzór nad sprawnością wszystkich urządzeń, wyposażenia i czystością obiektu wraz z infrastrukturą zewnętrzną.

2.      Grupa relacji „Personel – dyrekcja”
·       Deklaracja lojalności względem pracodawcy (mowa wyłącznie o stosunkach służbowych i obiektywnych racjach stron).
·       Rzetelność w wykonywaniu poleceń służbowych.
·       Inicjatywność. Zgłaszanie kreatywnych sugestii.
·       Wyrozumiała tolerancja w niepowodzeniach organizacyjnych i finansowych pracodawcy.
·       Dążność do zrozumienia intencji zawodowych dyrekcji.
·       Niewykorzystywanie zawodu do potrzeb prywatnych.
·       Troska o dobro przedsiębiorstwa hotelowego (pod każdym względem).
·       Stała dążność do pogłębiania wiedzy zawodowej.
·       Przedkładanie dobra obiektu hotelarskiego nad własne.
·       Unikanie kłamstwa w celach wyrobienia sobie wyższej pozycji społecznej w gronie pracowniczym.

3.      Grupa relacji „Zarząd – personel hotelowy”
·       Wprowadzanie i konsekwentne przestrzeganie obowiązku przyjaźni zawodowej.
·       Wykluczenie motywacji egoistycznej.
·       Tolerancja do chwilowych niepowodzeń pracowników.
·       Przydzielanie obowiązków służbowych pracownikom zgodnie z ich wykształceniem i predyspozycjami psychofizycznymi.
·       Empatia z pracownikami (z ich przemyśleniami zawodowymi, kłopotami prywatnymi, ambicjami w karierze).
·       Unikanie pozerstwa.
·       Unikanie narzucania niezdrowych, niesłusznie wygórowanych ambicji.
·       Staranność i obiektywizm w ocenie (karaniu i nagradzaniu) pracowników.
·       Równe (z szacunkiem) traktowanie poszczególnych członków zespołu pracowniczego.
·       Zgodnie z nowoczesną organizacją pracy, przekazywanie decyzyjności wg kwalifikacji pracownikom niższego szczebla.
·       Propagowanie pozytywnych wartości moralnych i obyczajowych.
·       Nienarzucanie swoich przekonań politycznych.
·       Odnoszenie się z szacunkiem do poprzedników na swoim stanowisku pracy i dyskrecja o pracy poprzednich pracowników obiektu.
·       Wykluczone zachowania dwuznacznie seksualne.

4.      Grupa relacji „Personel – personel”
·       Życzliwe współdziałanie w gronie pracowniczym dla polepszenia atmosfery.
·       Unikanie rozpowszechniania negatywnych informacji o współpracownikach.
·       W dążeniu do osiągnięcia kolejnych stopni w karierze zawodowej zachowywać wszelkie formy fair play.
·       Zachowywać w pamięci naczelną zasadę: odpowiedzialność za rozwój firmy i opinię o usługach w niej prowadzonych.
·       Dla dobra obiektu, sugestie fachowe współpracowników traktować jak polecenie służbowe.
·       Wykazywać tolerancję względem osób o innej kulturze, pochodzeniu, wieku, o niższym statusie społecznym.
·       Wzajemne udzielanie pomocy zawodowej.
·       W ocenach pracy współpracowników kierować się własnym rozumem, dobrą wolą, sumieniem i obiektywizmem.
·       Traktować moralność jako korzyść wzajemną.
5.      Grupa relacji „Management – management”
·       Realizowanie zasady wzajemnego respektu i szacunku.
·       Wzajemna lojalność zawodowa względem członków zarządu.
·       Prawo do zachowania własnych opinii o współpracownikach, polityce, biznesie itp.
·       Niestosowanie nadmiernego egoizmu i niedostatecznego altruizmu.
·       Pełna dyskrecja o posiadanych prywatnych informacjach (pożyciu osobistym, komplikacjach życiowych, rodzinnych, płciowych, finansowych, nadużywanych używek itp.) kolegów.
·       Dążenie do harmonijnego współdziałania środowiska menedżerskiego (które jest warunkiem stabilności całego grona pracowniczego i w konsekwencji przedsiębiorstwa jako całości).
·       Usilna dbałość o dobre imię zarządu, która skutkuje dobrym wizerunkiem całego przedsiębiorstwa.
·       Indywidualne decyzje handlowe jednego menedżera powinny być podporządkowane totalnej polityce przedsiębiorstwa.
·       W karierze członka managementu niedopuszczalne jest tworzenie grupy nacisku (kliki, siuchty) spośród współpracowników.
·       W grze zawodowej o powodzenie stosować reguły „walki jeden na jeden”, preferując zasady rycerskości.
·       W ocenach kolegów nie posługiwać się językiem niedomówień i podwójnego znaczenia.
6.      Grupa relacji „Hotel – współpracownicy zewnętrzni” (zaopatrzenie, wyposażenie, biura podróży itp.)
·       Współpraca powinna opierać się wg obiektywnie najlepszych ofert partnerów.
·       Stosunki regulowane wg postawy zaufania (współpracy w dobrej wierze).
·       Pracownicy przedsiębiorstwa hotelowego zobowiązani są do przestrzegania poufności zawodowej.
·       Wzajemne regulowanie umówionej należności w pełnej wysokości i uzgodnionym terminie.
·       Przedsiębiorstwo jako całość powinno sprawnie reagować na zmiany zachodzące w otoczeniu zawodowym.
·       Nieuleganie pokusie osobistych korzyści czy zysku (dotyczy całej struktury przedsiębiorstwa hotelowego oraz poszczególnych członków zespołu pracowniczego).
·       W kontaktach z bezpośrednim otoczeniem przedsiębiorstwa unikać zakłócania społecznego działania konkurencyjnych mechanizmów wolnego rynku.
·       Angażowanie się (szczególnie menadżera) w działania stale podwyższające poziom usług (monitorowanie rynku nowych technologii usług).
·       Dla sprawnej ciągłości współpracy z partnerami zewnętrznymi określić procedury i pracowników wdrażających reguły.
7.      Grupa relacji „Hotel a konkurencja”
·       Bezwzględna zasada: współzawodniczyć – nie zwalczać, nie podważać reputacji konkurencji.
·       Zachowanie poufności zawodowej w kontaktach osobistych z przedstawicielami konkurencji.
·       Nie realizować szpiegostwa przemysłowego, a jednocześnie zabezpieczyć organizacyjnie własne przedsiębiorstwo przed „wyciekiem informacji”.
·       Działać na wolnym rynku zgodnie z obowiązującym prawem materialnym, Kodeksem Etyki Hotelarza, normami zwyczajowymi w duchu pokojowym.
·       Współpracować zgodnie z zasadą wolnorynkową „żyj i daj drugiemu żyć” (tj. wspierać rynek otwarty).
·       Nie stosować nieuczciwej konkurencji:
-       nie ujawniać i nie wykorzystywać cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa,
-       nie rozpowszechniać nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości w celu wyrządzenia szkody innym przedsiębiorstwom,
-       nie utrudniać konkurencji dostępu do rynku (np. poprzez stosowanie dumpingu, monopolu czy oligopolu).
8.      Grupa relacji „Hotel – władze branżowe”
·       W celach rozwoju biznesu utrzymanie łączności z organizacjami branżowymi wydaje się i korzystne i konieczne ze względu na integrację środowiska.
·       Uczestnictwo poprzez władze branżowe w tworzeniu prawa hotelowego i innych aktów ustawodawczych stabilizujących pracę.
·       Oczekiwanie od organizacji samorządu branżowego rozwiązywania problemów zawodowych jest zrozumiałe i słuszne.
·       W przypadku przynależności do organizacji brać żywy udział w pracach statutowych i regularnie uiszczać składki.
·       Poddawać się ocenie standardów i oczekiwać w przypadku decyzji pozytywnych wyróżnień działaczy, menadżerów i obiektów.
·       Honorowy kodeks etyczny wyklucza tworzenie negatywnych działań lobbystycznych przeciwko przedsiębiorstwom, organizacjom i ludziom.
·       Przekazywać w miarę możliwości najpełniejsze informacje żądane przez samorządy gospodarcze branży hotelarskiej.
·       Dla działaczy szczególnie zasłużonych i zaangażowanych w rozwój hotelarstwa (VIP) stosować usługi hotelowe i gastronomiczne with compliments.
·       Zaleca się uczestnictwo w różnych fazach i poziomach organizacji branżowych (jest to korzystne ze względu na przepływ informacji, integrację oraz uzyskiwanie wiadomości o nowych technologiach).
9.      Grupa relacji „Hotelarz a instytucje z otoczenia Hotelarskiego (w tym organizacje polityczne)
·       Przedsiębiorstwo hotelowe z zasady powinno oddziaływać pozytywnie na swoje środowisko około-hotelowe.
·       Szanować prawa i zwyczaje lokalne oraz regionalne.
·       Przedsiębiorstwo powinno zachować status apolityczności.
·       W przypadku sympatii do konkretnej partii politycznej ujawnić ten fakt w środowisku zawodowym.
·       Punkt „4” nie dopuszcza traktowania innych instytucji i organizacji jako nieprzyjaznych.
·       Hotel nie może traktować w sposób szczególnie uprzywilejowany konkretnych partii i polityków (samorządowych, organizacji branżowych, przedstawicieli władzy).
·       Zaleca się uczestnictwo przedstawicieli przedsiębiorstwa hotelowego w życiu kulturalnym, religijnym, turystycznym oraz pomoc w rozwoju swojego regionu (np. luksusowy hotel nie może być „wyspą skarbów” w biednej społeczności lokalnej. Nie może nie robić nic na rzecz tej społeczności).
10.   Grupa relacji „Hotel a środowisko naturalne” (etyka ekologiczna)
·       Hotel powinien kierować się użytecznością i czynieniem dobra dla środowiska.
·       Przedsiębiorstwo hotelowe powinno kierować się najwyższym stopniem odpowiedzialności za środowisko naturalne.
·       Dbać o ochronę środowiska a z zasobów naturalnych korzystać w sposób umiarkowany i odpowiedzialny.
·       Uczestniczyć we wszystkich działaniach ekologicznych poprawiających stopień czystości środowiska szczególnie poprzez zmniejszenie produkcji dwutlenku węgla i wód przemysłowych.
·       Wszelkimi metodami ograniczać „koszty środowiskowe”. W tym względzie zachęcać należy także gości hotelowych.
·       Załogi pracownicze powinny w sposób permanentny podlegać edukacji ekologicznej (ustęp 1 artykułu 1 ustawy o ochronie środowiska).
·       Zaleca się wspieranie polityki ekologicznej organizacji rządowych i samorządowych, skoncentrowanej na statusie moralnym ludzi, zwierząt, roślin i całej biosfery oraz ekosystemów (holizm ekologiczny) (PIH Warszawa 2004).




3.      Podstawowe zasady savoir-vivre’u i protokół dyplomatyczny w hotelu
Wśród norm obyczajowych wyróżnia się zasady dobrego wychowania. Obejmują one m.in.:
·       zachowanie w życiu codziennym: prowadzenie rozmowy, przedstawianie, witanie się, pozdrawianie;
·       zachowanie w miejscu pracy, środkach komunikacji, na ulicy;
·       zachowanie podczas spotkań towarzyskich, ubiór, czystość i higienę.
Zasady te obejmują także umiejętność opanowania niechęci, uprzedzeń, nieujawnianie złego humoru, dyskrecję, umiejętność słuchania innych, punktualność, słowność, uprzejmość – cechy ułatwiające ułożenie stosunków międzyludzkich i często decydujące o tym, czy ludzie dobrze się czują w swoim towarzystwie. Uprzejmie wyrażone polecenie („proszę”) bywa wykonywane chętniej niż suchy rozkaz. Ciepłe i serdeczne podziękowanie („dziękuję”) zawsze jest wyrazem wdzięczności za przysługę. Trzecie „magiczne” słowo – „przepraszam” – łagodzi nieporozumienia i sytuacje konfliktowe. Słowa te nie są trudne do wypowiedzenia, a zdecydowanie ułatwiają wzajemne stosunki i łagodzą lub likwidują nieporozumienia. Uścisk dłoni wyrażający zazwyczaj uprzejmość, szacunek, życzliwość i przyjaźń, wykonany w nieodpowiedni sposób może oznaczać dumę, obojętność i lekceważenie. Aby tak się nie stało, konieczna jest znajomość zasad dotyczących komunikacji międzyludzkiej.
Znajomość zasad dobrego wychowania, dobrych manier i form towarzyskich jest ważna nie tylko w życiu prywatnym, ale także w biznesie. Przestrzeganie tych zasad pozwala na skuteczną i korzystną współpracę, pomaga w nawiązywaniu i podtrzymywaniu długotrwałych i udanych kontaktów, może także wspomagać swój własny rozwój. Podstawową zasadą dobrego wychowania jest szacunek do drugiego człowieka oraz wynikające z tego zrozumienie, tolerancja i akceptacja odmienności. Duża część gości hotelowych to goście zagraniczni. Różnice w wyglądzie zewnętrznym, formach przywitania, codziennych nawykach i obyczajach mogą stanowić poważny problem dla osób (pracowników) niedostatecznie otwartych i nieprzygotowanych do ich obsługi.
Chcąc uniknąć problemów, pomyłek i nieporozumień, także na płaszczyźnie dyplomatycznej, trzeba poznać uniwersalne zasady dotyczące etyki biznesu:
·       zasada dostosowania – regulująca różnice w interpretacji etykiety w krajach o innej kulturze, według której to osoba odwiedzająca powinna się dostosować do kultury i zwyczajów tego państwa (co nie oznacza, że za granicą należy zrezygnować z własnej tożsamości narodowej), nie powinna krytykować zwyczajów gospodarzy oraz narzucać własnych;
·       zasada precedencji (pierwszeństwa), której podstawą jest ranga i status, a nie wiek czy płeć (jak to ma miejsce w etykiecie towarzyskiej);
·       szacunek dla innych, z którym związane są praktycznie wszystkie zasady etykiety – mają bowiem służyć okazywaniu szacunku drugiemu człowiekowi (Kamińska-Radomska 2003).
Protokołem dyplomatycznym określa się zespół zasad dotyczących zarówno personelu obsługi, jak i postępowania osób uczestniczących w spotkaniach na szczeblu międzynarodowym.
Podstawową zasadą protokołu dyplomatycznego jest zasada pierwszeństwa. Występuje już na początku spotkania: w czasie oficjalnego powitania, przedstawiania się czy witania się uczestników spotkania. Zasada ta opiera się na ogólnie przyjętych normach postępowania takich jak: gość przed gospodarzem, gość z zagranicy przed gościem z kraju, kobieta przed mężczyzną, starszy przed młodszym. Zasada pierwszeństwa określa także położenie miejsca honorowego przy stole bankietowym czy w czasie prowadzenia rozmów oficjalnych. Inne zasady protokołu dyplomatycznego to:
·       Ważniejsza jest strona prawa od lewej.
·       Miejsce honorowe zawsze znajduje się naprzeciwko głównych drzwi.
·       Dla gości przeznacza się miejsca naprzeciwko okien.
·       Goście i gospodarze siedzą po przeciwnych stronach stołu.
·       Najstarsi goście zajmują miejsce obok gospodarza i gospodyni, najmłodsi pośrodku stołu lub na jego końcach.
·       Po prawej stronie gospodarzy znajdują się miejsca honorowe podczas śniadań i obiadów.
·       W samochodzie miejsce honorowe jest po prawej stronie tylnego siedzenia, tylne lewe jest drugim co do ważności.
·       Idąc w towarzystwie mężczyzny, kobieta, osoba starsza lub gość znajduje się zawsze po prawej stronie.
W przedsiębiorstwie hotelowym, gdzie kontakt bezpośredni jest jednym z elementów decydujących o jakości usługi, znajomość zasad etykiety biznesu jest szczególnie istotna. Zasady te dotyczą przede wszystkim:
·       prowadzenia rozmów telefonicznych,
·       redagowania korespondencji,
·       obsługi bezpośredniej (np. przyjęć biznesowych).
Sposób i zasady przeprowadzania rozmowy telefonicznej zostały szczegółowo omówione w module III kursu. Należy przypomnieć, że także w przypadku rozmowy telefonicznej uprzejmość, odpowiednie przygotowanie i znajomość zasad jej prowadzenia są gwarantem pozytywnie zrealizowanej usługi, a tym samym zadowolenia klienta.
Korespondencję oficjalną charakteryzują następujące cechy:
·       W korespondencji służbowej używa się papieru firmowego – hotelowego.
·       Treść pisma powinna być związana w większym lub mniejszym stopniu z wykonywanymi obowiązkami służbowymi.
·       Pismo rozpoczyna się nagłówkiem („Szanowny Panie Dyrektorze”, „Pan dr Jan Kowalski”), a kończy zwrotem grzecznościowym („Serdeczne pozdrowienia”, „Z poważaniem”).
·       Na papierze firmowym pisze się wyłącznie po jednej stronie.
·       Pismo zaczyna się na wysokości ¾ arkusza.
·       Zachowuje się margines po obu stronach, przy czym lewy jest szerszy od prawego.
·       W liście nie podkreśla się wybranych wyrazów ani poszczególnych zdań – całe pismo jest ważne.
·       Profesjonalne pismo pisane jest na komputerze, podpisane odręcznie (wyjątkiem mogą być listy kondolencyjne, gratulacyjne czy podziękowania).
Na otrzymaną korespondencję należy odpowiedzieć, gdyż brak odpowiedzi na list świadczy o braku profesjonalizmu w kontaktach biznesowych i jest zwyczajnie niegrzeczny.




4.      Rozwiązywanie konfliktów międzyludzkich i sytuacji awaryjnych
Branża hotelarska posiada specyficzne cechy, typowe tylko dla niej, ale również związane ze specyfiką pracy w zespołach ludzkich wykonujących zadania usługowe dla innych ludzi – gości hotelowych. W związku z tym w hotelu wyróżnić można relacje pomiędzy: 
·       pracownikami a gośćmi, 
·       pracownikami a pracownikami, 
·       pracownikami a kierownictwem różnego szczebla. 
Relacje te powinny być jak najlepsze dla dobra wszystkich grup, wtedy korzystnie wpływają na atmosferę w hotelu. Jednak tam, gdzie są ludzie, tam też rodzą się konflikty. Hotel to przede wszystkim ludzie. Różnorodność typów nie tylko zachowania, ale i poglądów osób stykających się we wzajemnych relacjach, prowadzi często do sytuacji konfliktowej. Konflikt między pracownikami ma charakter interpersonalny i obejmuje sytuację, w której dochodzi do sprzeczności celów, postaw lub zachowań między indywidualnymi pracownikami. Jest formą rywalizacji między ludźmi lub grupami. Przeciwnika w konflikcie postrzega się jako przeszkodę na drodze do celu, co wywołuje określone napięcia emocjonalne oraz uczucia wrogości.
Samo pojawienie się konfliktu międzyludzkiego w organizacji nie jest jednak sytuacją złą czy niepożądaną, gdyż może sprzyjać zmianie i rozwojowi. Negatywne konsekwencje może przynieść nieumiejętne zarządzanie konfliktem, doprowadzające do narastania negatywnych emocji i niszczenia relacji międzyludzkich.
Konflikty pracownicze często wywierają poważny wpływ na efektywność funkcjonowania całego hotelu, sprawność działania poszczególnych jego działów, ale przede wszystkim przekładają się na atmosferę panującą w pracy. Zachowania pracowników mogą się udzielić również gościom, którzy mogą te zachowania uznać za właściwe.
U podłoża konfliktów znajdują się zwykle konkretne przyczyny, stanowiące potencjalne źródła konfliktów. Należą do nich m.in.: różnice w celach, podział zadań, warunki pracy, organizacja pracy, metody pracy, wynagrodzenia, ocenianie pracowników, zasady awansowania, zagrożenie zwolnieniami, system informacji, wprowadzanie zmian.
Rodzaje i przyczyny konfliktów są bardzo różne. Uwzględniając przedmiot konfliktu, można wyróżnić:
·       konflikt motywów – występuje wtedy, gdy człowiek podejmujący decyzje zna różne możliwości; uznając określone cele za najważniejsze, sam dokonuje wyboru;
·       konflikt potrzeb – ma miejsce wówczas, gdy pracownik odczuwa istnienie dwóch (lub więcej) potrzeb, których równoczesne zaspokojenie jest niemożliwe;
·       konflikt norm – pojawia się w sytuacjach, gdy człowiek o ukształtowanych zasadach postępowania ma do czynienia z zachowaniem osób ze sprzecznymi normami lub gdy istnieje nacisk, aby zmienił swoje zachowanie;
·       konflikt ról – to skutek niedających się pogodzić wymagań stawianych pracownikowi przez pracodawcę czy przełożonego;
·       konflikt interesów – występuje w sytuacji braku odpowiednio zorganizowanego systemu podziału dóbr – jako źródła zachęty i zaspokajania potrzeb realizowanych przez poszczególnych pracowników czy działy hotelu;
·       konflikt władzy – stanowi wyraźną formę konfliktu interesów; w przedsiębiorstwie konflikt władzy przybiera formę rywalizacji o stanowisko.
W hotelu pracuje się zespołowo, co ujawnia różne postawy czy skłonności pracowników i może wywoływać różnorodne konflikty, np. konflikt motywacyjny polegający na jednoczesnym występowaniu w sferze dążeń gościa hotelowego i recepcjonisty dwóch lub więcej wzajemnie wykluczających się, niedających się łącznie realizować motywów. Czasem powstaje inny rodzaj konfliktu: konflikt poznawczy, który wywołany jest pojawieniem się informacji sprzecznych z przekonaniami bądź oczekiwaniami gościa hotelowego. Niekiedy mamy do czynienia z konfliktem ról. Część konfliktów między pracownikami dotyczy różnicy w płacach lub niezrozumienia intencji. Najczęściej konflikty w hotelu dotyczą kwestii dni wolnych za przepracowane dni (np. niedziele i święta) czy też zastępstw na dyżurach nocnych w hotelu.
W tak różnorodnym środowisku jakim jest hotel, często pojawiają się konflikty wynikające ze złej komunikacji między działami lub po prostu z faktu niedocenienia ich wkładu w funkcjonowanie całości. Sytuacje takie stwarzają czasem sami zatrudnieni, nie okazując poszanowania dla swoich współpracowników. Dotyczy to zwłaszcza osób zatrudnianych na stanowiskach mniej eksponowanych. Do takich zaliczamy osoby zatrudniane np. w dziale housekeepingu lub części parterowej hotelu (portierzy, odźwierni, ochrona hotelowa). I chociaż recepcja stanowi wizytówkę hotelu, to dobrze przygotowana na przyjazd gościa jednostka mieszkalna wywoła u niego poczucie zadowolenia (Górka 2012).
W praktyce wyróżnia się pięć sposobów rozwiązywania konfliktów: unikanie, rywalizacja, łagodzenie, kompromis, współpraca.
·       Unikanie – polega na unikaniu zajmowania się konfliktem lub zaprzeczaniu, że konflikt istnieje. Niebezpieczeństwo takiego postępowania polega na tym, ze konflikt przebiega wówczas w sposób ukryty i żadna ze stron nie ma szans na zaspokojenie swoich potrzeb. Styl ten wybierają często przełożeni, którzy preferują autokratyczny styl kierowania lub czują się zagrożeni. Unikanie warto jednak zastosować, gdy cel konfliktu nie jest ważny, nie ma żadnych szans na osiągnięcie sukcesu lub potrzebny jest czas na zaznajomieniem się z problemem.
·       Rywalizacja – to sposób patrzenia na konflikt jako na grę lub konkurencję. Wygrana oznacza sukces i dobry wynik, przegrana natomiast porażkę, słabość i utratę prestiżu. Wielu ludzi reaguje na konflikt w ten sposób, ponieważ jest to również środek obrony samooceny. Ma to swoje zalety, gdy konieczne jest szybkie podjęcie decyzji lub trzeba ochronić się przed ludźmi niekompetentnymi w danej dziedzinie.
·       Łagodzenie – sposób rozwiązywania konfliktów charakterystyczny dla osób nastawionych na utrzymywanie dobrych stosunków z innym. Wolą zrezygnować z własnych celów z obawy przed osamotnieniem lub utratą dobrych stosunków z innymi. Takie postępowanie jest dobre i uzasadnione, kiedy partner ma nad nami zdecydowaną przewagę.
·        Kompromis – to postępowanie umożliwiające częściowe zaspokojenie interesów obu stron. Każdy jednak coś traci, ale również zyskuje. Kompromis warto wziąć pod uwagę, gdy interesy są mniej ważnie niż dobre wzajemne stosunki lub niezbędne jest szybkie rozwiązanie problemu.
·       Współpraca – ten styl reagowania wynika z założenia, że zawsze można znaleźć rozwiązanie, które usatysfakcjonuje obie strony konfliktu. Jest to jeden z najbardziej efektywnych stylów reagowania na konflikt. Szczególnie użyteczny w sytuacjach, kiedy obie strony mają odmienne cele. Umożliwia odkrycie rzeczywistej przyczyny sporu, którą najczęściej jest błędna komunikacja lub jej brak.
Nie każdy konflikt musi być sytuacją negatywną. Często ich rozwiązywanie jest bardzo twórcze i inspirujące, może prowadzić do samopoznania i głębszego poznania drugiej osoby. Dyskutując, wymieniając poglądy można uczyć się od siebie nawzajem. To, w jaki sposób rozwiązuje się konflikty, spory i nieporozumienia, zależy głównie od intencji i celu do osiągnięcia. Nie każda sprzeczność interesów musi kończyć się konfliktem, ale jeśli już to nastąpi, dobrze jest zrobić wszystko, aby żadna ze stron uwikłanych w konflikt nie czuła się przegrana i poniżona.
W praktyce hotelowej, gdzie pracownicy mają kontakt z różnymi ludźmi, o różnych charakterach i temperamentach, często dochodzi do drobnych spięć i nieporozumień. Aby zmniejszyć ryzyko powstawania konfliktów, należy:
·       być życzliwym dla innych,
·       starać się żyć w zgodzie ze sobą i swoim otoczeniem,
·       przestrzegać obowiązujących w hotelu regulaminów i zasad,
·       być tolerancyjnym,
·       szukać w innych ludziach pozytywnych cech,
·       panować nad swoimi emocjami,
·       słuchać uważnie, co pozwoli dobrze interpretować informacje,
·       mając wątpliwości – pytać, co pozwoli dobrze wykonać powierzone zadanie,
·       jeśli nie można uniknąć konfliktu, należy go zminimalizować.
W rozwiązywaniu konfliktów bardzo przydatną cechą jest asertywność, czyli umiejętność bezpośredniego, pełnego wyrażania swoich myśli, emocji, uczuć i poglądów, uwzględniając jednocześnie uczucia, myśli i poglądy innych. Bycie asertywnym pozwala z jednej strony podnieść własną samoocenę, a z drugiej rozwiązywać problemy trapiące innych.
Najważniejsze zasady dotyczące postępowania w sytuacji konfliktowej to:
·       upewnić się co do istoty konfliktu – niezrozumienie problemu często bywa jego przyczyną,
·       uwzględnić potrzeby i racje partnera – pracownik nie jest najważniejszy w hotelu,
·       być krytycznym wobec siebie lub przynajmniej obiektywnym – goście widzą pracę personelu w inny sposób i inaczej ją rozumieją,
·       pamiętać o tym, co jest w sporze najważniejsze – i starać się to uwzględnić, pomijając niechęć do gościa za spowodowanie napięć,
·       być odpowiedzialnym za to, co się mówi – goście mogą wykorzystać nieznajomość przez pracownika procedur i zasad obowiązujących w hotelu przeciw niemu,
·       pomyśleć, zanim coś się powie (a czego można żałować po dłuższym przemyśleniu sprawy) – słowa wypowiadane w złości, emocjach często nie oddają prawdziwych uczuć i intencji mówiącego,
·       pamiętać o poczuciu humoru oraz o tym, że konflikt można rozwiązać bez angażowania negatywnych emocji (Drogoń 2013).
We współczesnym hotelu nie sposób jest uniknąć skarg i reklamacji gości. Najczęściej spotykane problemy, z jakimi zgłaszają się goście hotelowi, wynikają z winy określonych osób (najczęściej pracowników źle czy niedokładnie wykonujących powierzone im obowiązki i zadania) lub z winy samych gości. Wszelkie zażalenia przez nich składane powinny zostać wysłuchane z uwagą i spokojem przez pracownika hotelu, a problemy z nich wynikające, natychmiast rozwiązywane.
Dobrze przygotowany do rozmowy pracownik hotelu powinien wyprzedzić skargę i żądanie gościa, okazując zainteresowanie pytaniem, czego gość sobie życzy, wysłuchać go z uwagą, nie przerywając mu, szukać faktów w jego wypowiedzi zadając otwarte pytania, aby uzyskać jak najwięcej informacji, po czym opisać własnymi słowami przedstawiony problem, wskazując jednocześnie, jak ważne jest dla hotelu rozwiązanie tego problemu. Skargę i uwagi należy zanotować na druku firmowym hotelu, podziękować gościowi za zgłoszenie nieprawidłowości, zapewnić o najszybszym możliwym załatwieniu sprawy i przeprosić za wszelkie niedogodności.
Dobrym zwyczajem praktykowanym w hotelach jest wynagrodzenie gościowi, tytułem rekompensaty, niedociągnięć hotelu, przez dodanie jakiejś usługi bądź udzielenie rabatu przy rozliczeniu za pobyt. Mimo, iż nie zawsze klient ma rację zgłaszając dany problem, to dbając o jego zadowolenie i o przyszłe relacje z hotelem, hotelarze spełniają oczekiwania gości, często wyprzedzając ich żądania zadośćuczynienia za zgłoszoną skargę.



Bibliografia

Literatura obowiązkowa
Drogoń W., Obsługa gości w recepcji, WSiP, Warszawa 2013.
Drogoń W., Rezerwacja usług hotelarskich, WSiP, Warszawa 2013.
Koniuszewska E., Mitura E., Organizacja pracy w hotelarstwie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2009.
Sawicka B. (red.), Organizacja pracy w hotelarstwie, Wydawnictwo Format AB, Warszawa 2008.
Tulibacki T., Organizacja pracy, cz. 1, WSiP, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
Kamińska-Radomska I., Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2003.
Nowakowski M., Obiekt hotelarski jako przedsiębiorstwo, Wydawnictwo GWSH, Katowice 2000.
Oparka S., Nowicka T., Technik hotelarstwa. Organizacja pracy w hotelarstwie, Wydawnictwo Maria, Warszawa – Kudowa Zdrój 2008.
Przecławski K., Człowiek a turystyka. Zakres socjologii turystyki, Wydawnictwo Albis, Kraków 1997.
Wolak G. (red.), Organizacja pracy w hotelarstwie, Wydawnictwo Krakowska Szkoła Hotelarska, Kraków 2006.
Netografia
Górka B., Konflikty pracownicze w hotelu, 21.03.2012 r., http://www.horecanet.pl/Konflikty-pracownicze-w-hotelu,wiadomosc,21,MARZEC,2012.aspx
Polska Izba Hotelarstwa, Kodeks Etyki Hotelarza, 17.09.2004 r., http://pih.hotel.pl/content/view/72/56/
http://www.horecanet.pl